Har en 4-kubiks rektangulär acktank som jag isolerat långsidorna med 50 cm mineralullsskivor.
På kortsidorna och på toppen har jag cirka 35 cm tillgodo, och tycker det blir lite i underkant med mineralull där.
Har fått ett erbjudande om att köpa PUR-skivor (polyuretan) för att använda på sidor och topp till ett mycket bra pris. PUR är väl dubbelt så bra som mineralull, vilket borde motsvara cirka 70 cm vanlig isolering på toppen och sidorna. Någon som vet U-värdena (eller blir det R-faktor?) och kan räkna ut cirka vad jag vinner i eldningsintervall / minskade värmeförluster ? (35 cm mineralull kontra 35 cm PUR alltså) Eller är isolering av acktank aldrig något att fundera över lönsamhetsmässigt trots en kostnad på några tusen extra, utan bara att köra på ?
 
Generellt kan man säga att isolerar du bra med 35 cm minerallull får du väldigt lite förluster. Ska det vara nån ide att förbättra isoleringen ytterligare måste alla rör och liknande isoleras mycket noga också. Nån meter oisolerat rör ger lika mycket förlust som hela tanken.

För att kunna räkna på effektförlusten måste jag veta Lambdavärde på just dina PUR-skivor, man ser väldigt olika värden på Lambda för PUR.

En nackdel med andra (hårda) material än mineralull är att det gärna bildas en luftspalt mellan tank och skivor. Den fungerar som en skorsten och försämrar isoleringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.