Hej!

Vi är igång och ska renovera ett hus från 1940. Idag är det reveterad tegel som man sedan har klätt med stående panel. Vi ska byta fasaden och har kontaktat byggnadsnämnden i kommunen för lite förhandsinformation om vad dom tycker och tänker gällande de förändringar som vi planerar att göra.

Gällande ändring av färg på huset var inga problem men att vi skulle ändra från stående till liggande panel var ett stort problem. Där finns ett 15-20 fastigheter inom 200 meters radie som har liggande panel vilket jag åkte runt och fotograferade och mailade in och undrade varför detta var ett problem när så många fastigheter i närheten har det. Svaret jag fick var ”Du har laglig rätt att lämna in en ansökan med liggande panel.
Vi har laglig rätt att göra en bedömning.
Vi har meddelat vad vi kommer titta på när vi gör den bedömningen.”

När man läser om vad som kräver bygglov så står det bland annat om man byter fasadbeklädnad! I min värld gör vi inte det eftersom beklädnaden är trä - har jag fel?

Sedan står det även ”utför annan åtgärd som avsevärd påverkar byggnadens yttre utseende” - kan det falla inom denna kategorin?

Någon som har erfarenhet av handläggares tyckande och vad dom har rätt till att bestämma gällande om man ska ha stående eller liggande panel??

Tack på förhand!
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Eftersom du vill ändra på panelen måste du väl själv tycka att det avsevärt påverkar byggnadens utseende, för annars så kunde du ju lika gärna ha det som nu. Då är det väl inte så konstigt att kommunen också tycker det.

Har din kommun öppet hus eller liknande där du kan åka in och träffa en handläggare för ett samtal?
 
  • Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
Hej och tack!

Med tanke på att det är tjänstemän som ska besluta om detta så måste ju begreppet ”avsevärt påverkar byggnadens utseende” vara på något beskrivet vad som omfattar detta då eftersom tjänstemännen inte ska komma med sitt eget tyckande (vilket det verkar som att många gör)….

Ja bygglovsavdelningen har avsatta telefontider där man kan ringa in och prata/maila med en handläggare.



BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Eftersom du vill ändra på panelen måste du väl själv tycka att det avsevärt påverkar byggnadens utseende, för annars så kunde du ju lika gärna ha det som nu. Då är det väl inte så konstigt att kommunen också tycker det.

Har din kommun öppet hus eller liknande där du kan åka in och träffa en handläggare för ett samtal?
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Eftersom du vill ändra på panelen måste du väl själv tycka att det avsevärt påverkar byggnadens utseende, för annars så kunde du ju lika gärna ha det som nu. Då är det väl inte så konstigt att kommunen också tycker det.

Har din kommun öppet hus eller liknande där du kan åka in och träffa en handläggare för ett samtal?
 
BirgitS
Handläggarna och deras chef har säkert diskuterat ihop sig kring det med utgångspunkt från de domslut gällande fasadförändringar som finns. Är det någon tveksamhet i ditt fall så blir det ju diskussion igen.

Det är ju lättare att lägga fram foton vid ett personligt möte så försök få till ett sånt..
 
Jag fick reda på, av en hantverkare som arbetar på orten, att bygglovshandläggarna tidigare hade avslagit ett annat hus där dom ville ha liggande panel. Beslutet blev överklagat och handläggarna fick ge sig. Undrar varför dom i så fall gör samma bedömning om de redan har fått bakläxa sedan tidigare. Jag har varken tid eller lust att hålla på att överklaga... Hoppas att dom tar ett rätt beslut direkt!

BirgitS BirgitS skrev:
Handläggarna och deras chef har säkert diskuterat ihop sig kring det med utgångspunkt från de domslut gällande fasadförändringar som finns. Är det någon tveksamhet i ditt fall så blir det ju diskussion igen.

Det är ju lättare att lägga fram foton vid ett personligt möte så försök få till ett sånt..
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
T A T A skrev:
Jag fick reda på, av en hantverkare som arbetar på orten, att bygglovshandläggarna tidigare hade avslagit ett annat hus där dom ville ha liggande panel. Beslutet blev överklagat och handläggarna fick ge sig. Undrar varför dom i så fall gör samma bedömning om de redan har fått bakläxa sedan tidigare. Jag har varken tid eller lust att hålla på att överklaga... Hoppas att dom tar ett rätt beslut direkt!
Så länge det beslutet inte gällde ett exakt likadant hus som ditt, i samma område så är den korta förklaringen till att förutsättningarna inte är de samma.

Vad som bedöms som väsentligt kan variera väldigt mycket mellan olika hus eftersom bedömningen ska göras utefter hur pass ändringen påverkar byggnadens eller områdets karaktär.

Be dem motivera deras bedömning, har de bara sagt att de har rätt att göra sin bedömning så är det ju för svagt. Jag skulle påstå att de mer eller mindre måste hänvisa till att din fasadändring skulle strida mot varsamhetskravet eller förvanskningsförbudet i PBL (8 kap 13 § och 14 §) för att de överhuvudtaget ska kunna besluta om avslag.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 2 till
  • Laddar…
X Xhoza skrev:
Så länge det beslutet inte gällde ett exakt likadant hus som ditt, i samma område så är den korta förklaringen till att förutsättningarna inte är de samma.

Vad som bedöms som väsentligt kan variera väldigt mycket mellan olika hus eftersom bedömningen ska göras utefter hur pass ändringen påverkar byggnadens eller områdets karaktär.

Be dem motivera deras bedömning, har de bara sagt att de har rätt att göra sin bedömning så är det ju för svagt. Jag skulle påstå att de mer eller mindre måste hänvisa till att din fasadändring skulle strida mot varsamhetskravet eller förvanskningsförbudet i PBL (8 kap 13 § och 14 §) för att de överhuvudtaget ska kunna besluta om avslag.
Tack! Detta ska jag ta med mig!
 
O
T A T A skrev:
Jag fick reda på, av en hantverkare som arbetar på orten, att bygglovshandläggarna tidigare hade avslagit ett annat hus där dom ville ha liggande panel. Beslutet blev överklagat och handläggarna fick ge sig. Undrar varför dom i så fall gör samma bedömning om de redan har fått bakläxa sedan tidigare. Jag har varken tid eller lust att hålla på att överklaga... Hoppas att dom tar ett rätt beslut direkt!
Begär ut handlingarna och de överprövande instansernas beslut för att se om det finns likheter med ditt case. Då blir det lättare när du pratar med kommunen sen igen. Du kan läsa lite här också, finns mycket information där https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...n/kulturvarden-i-teori-och-praktik/rattsfall/
 
  • Gilla
T A
  • Laddar…
X Xhoza skrev:
Be dem motivera deras bedömning, har de bara sagt att de har rätt att göra sin bedömning så är det ju för svagt. Jag skulle påstå att de mer eller mindre måste hänvisa till att din fasadändring skulle strida mot varsamhetskravet eller förvanskningsförbudet i PBL (8 kap 13 § och 14 §) för att de överhuvudtaget ska kunna besluta om avslag.
Det är ju i princip vad kommunen sagt. Lämna in en ansökan så gör vi en bedömning. När de bedömt saken så kommer de motiveringar som krävs att finnas i det beslutet.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
T A T A skrev:
Med tanke på att det är tjänstemän som ska besluta om detta så måste ju begreppet ”avsevärt påverkar byggnadens utseende” vara på något beskrivet vad som omfattar detta då eftersom tjänstemännen inte ska komma med sitt eget tyckande (vilket det verkar som att många gör)….
Med eget tyckande menas åsikter som är personens privata. Eller sådant som är så ogrundat/osakligt att det är bara tyckande - till skillnad från bedömningar och ställningstaganden som har grund i t.ex. professionell kompetens, rättspraxis, myndighetens riktlinjer och liknande.

Att det finns ett bedömningsutrymme i lagstiftningen och att tjänstemännen är satta att göra de tolkningar som behövs i beslutsfattandet är inte konstigt - och innebär inte att det de sysslar med är "eget tyckande".
 
  • Gilla
  • Älska
Anne1515 och 1 till
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
Med eget tyckande menas åsikter som är personens privata. Eller sådant som är så ogrundat/osakligt att det är bara tyckande - till skillnad från bedömningar och ställningstaganden som har grund i t.ex. professionell kompetens, rättspraxis, myndighetens riktlinjer och liknande.

Att det finns ett bedömningsutrymme i lagstiftningen och att tjänstemännen är satta att göra de tolkningar som behövs i beslutsfattandet är inte konstigt - och innebär inte att det de sysslar med är "eget tyckande".
Det köper jag men förklara då varför en tjänsteman säger så och sedan får man reda på, av en hantverkare, att de hade gjort samma bedömning på ett hus i närheten där ägaren kopplade in advokater och sedan fick rätt. Varför säger kommunen att det inte passar in när det finns 15-20 hus inom en radie på 150-200 meter ifrån vårt hus som har liggande panel?Tycker du att det är rimligt att behöva koppla in advokater bara för att få ändra till liggande panel när man vet detta?
 
Claes Sörmland
T A T A skrev:
Det köper jag men förklara då varför en tjänsteman säger så och sedan får man reda på, av en hantverkare, att de hade gjort samma bedömning på ett hus i närheten där ägaren kopplade in advokater och sedan fick rätt. Varför säger kommunen att det inte passar in när det finns 15-20 hus inom en radie på 150-200 meter ifrån vårt hus som har liggande panel?Tycker du att det är rimligt att behöva koppla in advokater bara för att få ändra till liggande panel när man vet detta?
Anledningen är att Sverige har en rätt auktoritär tradition vad gäller lagstiftningen för stadsbyggande. Egensinniga initiativ från kreti och pleti som du själv ska hållas tillbaka så att stadsbilden förblir homogen och vacker. Det är byggnadsnämnden i kommunen som är satt att vaka över detta med sina tjänstemän. För de uppburna som står högre upp i samhällsordningen finns naturligtvis inte samma regler eftersom de har tillgång tlll politiska nätverk och juridiska och professionella muskler.

Även om våra politiker under ganska lång tid har tonat ned stöveltrampet i bygglagstiftningen genom att gång på gång liberalisera bygglagstiftningen så är utgångspunkten fortfarande rätt auktoritär. P g a osäkerheten i utfallet av dessa tjänstemannabedömningar så söker allmogen helst inte bygglov om det verkligen inte behövs.

Jag tror de flesta i ett typiskt villaområde bara hade bytt panel utan att fråga och sen hade det varit bra med det. (Om inte en granne hade gjort en anmälan för tillsyn.) De flesta av mina grannar i en småort på landet hade inte ens reflekterat över att bygglov kanske skulle krävas, det är en stadskulturell predisposition att tänka så.
 
Redigerat:
  • Gilla
LaszloToth och 3 till
  • Laddar…
T A T A skrev:
Det köper jag men förklara då varför en tjänsteman säger så och sedan får man reda på, av en hantverkare, att de hade gjort samma bedömning på ett hus i närheten där ägaren kopplade in advokater och sedan fick rätt. Varför säger kommunen att det inte passar in när det finns 15-20 hus inom en radie på 150-200 meter ifrån vårt hus som har liggande panel?Tycker du att det är rimligt att behöva koppla in advokater bara för att få ändra till liggande panel när man vet detta?
Jag kan inte svara på hur kommunen gör sin bedömning och hur de motiverar den.

Det är för att man ska få veta det som det finns regler om att det ska skrivas motiveringar till beslut. Men så länge du inte ansökt så har det ju inte gjorts någons bedömning och inte fattats något beslut, så innan dess kommer du inte få någon utförlig motivering.

Det går utmärkt bra att överklaga ett beslut utan advokater om man vill det.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
O
T A T A skrev:
Det köper jag men förklara då varför en tjänsteman säger så och sedan får man reda på, av en hantverkare, att de hade gjort samma bedömning på ett hus i närheten där ägaren kopplade in advokater och sedan fick rätt. Varför säger kommunen att det inte passar in när det finns 15-20 hus inom en radie på 150-200 meter ifrån vårt hus som har liggande panel?Tycker du att det är rimligt att behöva koppla in advokater bara för att få ändra till liggande panel när man vet detta?
Be om att få materialet i det ärendet hemskickat för att enkelt jämföra om det är samma förutsättningar. Är det på det viset är det ju bara mejla över det till din handläggare och se om de kan svara lite utförligare? Är det en ny handläggare så kanske han/hon inte vill säga så mycket mer om utformningsfrågorna innan en ansökan skickas in.
 
  • Gilla
T A
  • Laddar…
Fick idag beskedet att liggande panel accepteras, dock måste den vara slät och inte fjällpanel men ett steg på vägen!


O oxöga skrev:
Be om att få materialet i det ärendet hemskickat för att enkelt jämföra om det är samma förutsättningar. Är det på det viset är det ju bara mejla över det till din handläggare och se om de kan svara lite utförligare? Är det en ny handläggare så kanske han/hon inte vill säga så mycket mer om utformningsfrågorna innan en ansökan skickas in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.