Jag håller på att montera slidein-profiler på mitt tak för kommande installation av solceller. Anläggningen ska ligga på ett papptak med ca 5 graders lutning, 70-talshus, enplan. För att slippa göra en mängd hål i taket planerar jag att montera aluprofilerna på markstenar av cement 40x40 cm. Profilerna skruvas fast genomgående med 6mm-skruv ner i plugg. Varje marksten läggs på en extra pappbit.

Min plan är att använda ca 120-140 kg marksten till en sektion om 6x4,8 meter. Det blir ungefär 4,2 kg ballast per kvm. Varje solcell väger ca 17 kg vilket blir ca 480 kg för en sektion. Vad ska man tro, är 120-140 kg tillräckligt för att sektionen ska ligga kvar, även vid en rejäl höststorm? Vad är vedertaget i branschen på den här typen av tak?

Huset ligger inte vid havet och taket är på ca 4 meters höjd. Runt taket finns en "krage" cirka 0,5 m hög på sidorna, ca 1 dm vid ryggåsen. Jag funderar på att lasta lite mer där eftersom det borde vara mer påfrestning där än på sidorna.
 
  • Gilla
Hasse11
  • Laddar…
Jag skulle inte vara orolig att "göra hål", skruven kommer göra tätt mot takpappen och har man dessutom lite gosig tätmassa så läcker det inte. Skulle vara lite mer nojig att betongplattorna ligger och skaver på pappen.

Protte
 
Tack för svar.

Det finns system med plattor, tex cwl som svetsas fast i taket. Tror de skruvas också. Men det hade varit dyrare och jag skulle ändå oroa mig för vad som kan hända vid dessa genomföringar sett över 30-40 år. Nu ligger det sammanlagt tre lager papp plus min extra papp under varje platta. Pappen är en Isola avsedd som överlagspapp, rejält tjock. Tung att skära i. Borde inte vara några problem. Takläggaren som har lagt om taket inför detta arbete anser att det är lämpligt med en extra bit som skavskydd.

Men om jag nu ska lasta, vad krävs för att solcellerna inte ska blåsa av eller glida omkring med skav som följd?
 
Tror ingen kan säga en vikt när du är säker.
Det är så mycket som beror på....
Min noja skulle vara mindre för 40 tätade skruvar än att jag tagit till för lite barlast.

men det jag det.
Protte
 
Rickard.
Det finns färdiga system där en som är "expert" rimligtvis räknad ut exakt vad som behövs i ballast innan dom säljer materialet. Jag är dock inte speciellt förvånad att jag inte stött på någon som vågat köpa det.

Skruv och tätningsmassa är ingen höjdarlösning, särskilt inte på ett låglutande tak. Tro det eller ej så är det faktiskt inte bara för att tjäna mer pengar som det blev totalstopp på att montera taksäkerhet så. Hade det fungerat bra så hade varenda takläggare gjort så då det hade sparat en massa jobb.
 
Redigerat:
A AndersNabb skrev:
Jag håller på att montera slidein-profiler på mitt tak för kommande installation av solceller. Anläggningen ska ligga på ett papptak med ca 5 graders lutning, 70-talshus, enplan. För att slippa göra en mängd hål i taket planerar jag att montera aluprofilerna på markstenar av cement 40x40 cm. Profilerna skruvas fast genomgående med 6mm-skruv ner i plugg. Varje marksten läggs på en extra pappbit.

Min plan är att använda ca 120-140 kg marksten till en sektion om 6x4,8 meter. Det blir ungefär 4,2 kg ballast per kvm. Varje solcell väger ca 17 kg vilket blir ca 480 kg för en sektion. Vad ska man tro, är 120-140 kg tillräckligt för att sektionen ska ligga kvar, även vid en rejäl höststorm? Vad är vedertaget i branschen på den här typen av tak?

Huset ligger inte vid havet och taket är på ca 4 meters höjd. Runt taket finns en "krage" cirka 0,5 m hög på sidorna, ca 1 dm vid ryggåsen. Jag funderar på att lasta lite mer där eftersom det borde vara mer påfrestning där än på sidorna.
Hej Anders hur gick det med ballast ? Jag delar tanken att inte borra i ytskicket och letar efter en bra lösning på att fästa Solpanelerna. Ballast verkar vara det enda alternativet. Idéer och referenser vore helt fantastiskt bra.
 
AxelBjorn AxelBjorn skrev:
Hej Anders hur gick det med ballast ? Jag delar tanken att inte borra i ytskicket och letar efter en bra lösning på att fästa Solpanelerna. Ballast verkar vara det enda alternativet. Idéer och referenser vore helt fantastiskt bra.
Det har gått bra. Nu har jag haft panelerna på taket i två år och de verkar inte ha flyttat sig en millimeter.

Jag använde vanliga markplattor, de som är 35x35 cm. Jag lade en ytpappbit under varje som "slitskydd". Det känns bra att inte ha lagt stenarna direkt på tätskiktet även om det nog egentligen inte spelar någon, i vart fall inte så länge stenarna ligger still.

Jag borrade hål i stenarna, inte igenom, och skruvade fast aluminiumprofilerna med plugg i stenarna. Detta bör jag nog hålla koll på. Jag kan oroa mig lite för att pluggarna möjligen skulle kunna tappa greppet eftersom en 6 m aluprofil rör sig en del med temperaturen. Tror ni att det kan bli ett problem över tid?
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
A AndersNabb skrev:
Det har gått bra. Nu har jag haft panelerna på taket i två år och de verkar inte ha flyttat sig en millimeter.

Jag använde vanliga markplattor, de som är 35x35 cm. Jag lade en ytpappbit under varje som "slitskydd". Det känns bra att inte ha lagt stenarna direkt på tätskiktet även om det nog egentligen inte spelar någon, i vart fall inte så länge stenarna ligger still.

Jag borrade hål i stenarna, inte igenom, och skruvade fast aluminiumprofilerna med plugg i stenarna. Detta bör jag nog hålla koll på. Jag kan oroa mig lite för att pluggarna möjligen skulle kunna tappa greppet eftersom en 6 m aluprofil rör sig en del med temperaturen. Tror ni att det kan bli ett problem över tid?
Hej Anders, roligt att höra om din finurliga lösning. Jag har precis skrivit på ett avtal där leverantörer har exakt samma upplägg. De lämnar 15 års garanti, så jag förmodar att din löning med pluggarna kommer att fungera länge, länge. Att lägga papp som slitskydd är även något leverantören rekommenderar. Jag är med andra ord helt inne på din linje. Jag tror inte det blir ett problem, men som du säger kika in under panelerna varje år bara för en enkel besiktning. ( jag har 5 graders lutning )
 
Hej,

Jag bor i ett hus med liknande tak som dig Anders, låglutande svetsat papptak med plåtklädd sarg runt omkring. Byggt 1971

Funderar på solceller men många installatörer verkar dra sig för att montera på vårt tak.
Du råkar inte ha några bilder på installationen att dela med dig av?

Mvh, Olof
 
  • Gilla
AxelBjorn
  • Laddar…
O Olleg skrev:
Hej,

Jag bor i ett hus med liknande tak som dig Anders, låglutande svetsat papptak med plåtklädd sarg runt omkring. Byggt 1971

Funderar på solceller men många installatörer verkar dra sig för att montera på vårt tak.
Du råkar inte ha några bilder på installationen att dela med dig av?

Mvh, Olof
Installation av solpaneler pågår på ett plant tak, med metallramar och betongfundament synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Soltak på hus, återspeglar himlen, omgivet av natur, på kvällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av solcellspaneler på ett platt tak, konstruktionsramar av metall, soligt, skuggor, tegelbyggnad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Solpaneler på ett tak i bostadsområde vid skymning med spegling av himlen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Solpaneler installerade på ett platt tak, fixerade med vita tegel och metallramar. Kablar syns framför panelerna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallhandtag böjt på takgolv, omgivet av stenplattor och stödtegel, utomhusdagljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ursäkta sent svar men här är några bilder. Detta är slide-in-profiler. Inte så vanligt system för de installationer jag har sett på vanliga ryggåstak.

Hoppas bilderna kan vara till någon hjälp.
 
Redigerat:
  • Gilla
Deeeee och 5 till
  • Laddar…
M
Ser ut som blindsten som man använder på busshållplatser :D
 
  • Gilla
AxelBjorn
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Ser ut som blindsten som man använder på busshållplatser :D
Fast köpta på Byggmax. Prisvärt men sen har ju i och för sig cementpriset gått upp.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
A AndersNabb skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]

Ursäkta sent svar men här är några bilder. Detta är slide-in-profiler. Inte så vanligt system för de installationer jag har sett på vanliga ryggåstak.

Hoppas bilderna kan vara till någon hjälp.
(y) Stort tack för att du tog dig tid att ladda ner och dela med oss på forumet.
 
Hej Anders, du har dina paneler skyddade på ett lyckat sätt. Jag har inte samma konstruktion av tak. Det är helt enkelt ett lutande 5 graders tak. Min fråga till dig och forumet: Med tanke på kraftig vind, är cementplattorna / Trädgårdsplattorna tillräckligt tunga för att inte lyfta vid stark blåst ( liknande som det var igår 9 Feb i mellan Sverige ). Beräknad Installation av solpaneler med ballast om 3-6 månader.
 
Hittills har inte mina paneler flyttat sig ens en millimeter. Då har det ändå varit ett antal stormar på de fyra år som jag har haft dem. Bla en storm som knäckte stolparna på mitt plank så att det lutade synbart. Det föll inte eftersom det sitter fast i två byggnader. Med det sagt så vet jag ju inte med säkerhet vad som skulle kunna hända vid ännu hårdare vindar.

Panelerna ligger knappt 2 dm ovanför taket. Jag bor i Blekinge ca 6 km från havet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.