Funderar på en tillbyggnad (den högra delen nedan). En bra lösning skulle vara den nedan men i så fall får tillbyggnaden en mer öppen takvinkel. Finns det argument mot en sådan lösning? Rent estetiskt så kommer man ju inte att se de båda takvinklarna samtidigt men kan det se konstigt ut med ett flackare tak vid sidan av orginalgaveln?
 
  • taklutning.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kommer inte att se ett dugg uppseendeväckande ut.
 
23 + 30 graders takvinkel som knappast spelar roll:
2007_smal.jpg

Det riktigt svåra var däremot att få innertaken att mötas i vinkeln, båda har ryggåstak från insidan..... :D
 
Efter att ha läst inlägget så tittade jag litet extra på hus på vägen hem. De enda hus som såg konstiga ut i takutbyggnad var ett där de skarvat huset på längden med olika vinkar och ett där de använt *samma* vinkel vilket gjorde att utbyggnaden blev på tok för smal.

Så min åsikt är att så länge du får bra proportioner på utbyggnaden så blir det finfint även med olika takvinklar.
 
tack för era svar, jag har också kollat lite extra på olika hus och det finns mängder med hus som kombinerar olika takvinklar utan att det ser märkligt ut, det viktiga tycks vara att det är någorlunda lika.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.