Jag har letat här men inte hittat ngn samlad tråd med tips på hur man kan underlätta för användningen av poolen på vintern. Vi testar just nu vår första vinter så jag tar tacksamt emot tips från ni som är mer kunniga här i forumet!

Vi kör vinterbad i våran pool. En Thermopool m liner och lamelltäcke. Vi kör som vanligt efter säsong men sänker vattennivån till under breddavloppet och torrlägger "baljan" för vårt lamelltäcke innan det blir minusgrader. Vi har ett tillfälligt rulltäcke på vintern som överdrag inga plåtar. Tömmer pump och sandfilter och kör utan cirkulation. När det är ordentligt minus kör jag en 200 W sänkpump fr Biltema för att ha isfritt vid trappan.

När det blir lite mildare väder, typ Mars, höjer vi vattennivån och kopplar på cirkulationen igen och använder Lamelltäcket. den lösningen isolerar tillräckligt för att klara några minus. men täcket klarar ingen köldknäpp. När cirkulationen är igång (utan värme) räcker lamelltäcket och cirkulationen för att hålla poolen isfri även ner till några minus.

Hitintills håller sig vattnet fint och inget antiflock eller ngt har behövts. Vi kör Poolroboten i kallvattnet och har inte märkt någon issue, Vi har en Dolphin S200.

Som sagt, tar tacksamt mot tips eller saker att tänka på!


Vinterträdgård med snö, pool med is, tallar, grå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modern husfasad med stora fönster, terrass, pool, snö och utemöbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Moderna husfönster, snötäckta träd, simbassäng, skymningshimmel, varmt inomhusljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sara Vallingillan80
  • Laddar…
Jag förstår inte riktigt vad frågan är...?
Är det om vattenkvalité eller hur hålla poolen isfri?

Är vattnet under 10 grader är det inte några alger eller bakterier som kan föröka sig så du klarar dig utan rening eller filtrering. Däremot kommer det att bli en del fett, hud och hår och annat från era kroppar som badar och hur fräscht det känns får ni själva avgöra men det blidas inget "farligt" från det i kallt vatten.

Det enklaste är ju förstås att fylla upp och köra vanliga cirkulationen och sandfilter som då även renar bort fett och kroppsavlagringar men kemikalier behövs inte när det är så kallt.
 
anders07 anders07 skrev:
Jag förstår inte riktigt vad frågan är...?
Är det om vattenkvalité eller hur hålla poolen isfri?

Är vattnet under 10 grader är det inte några alger eller bakterier som kan föröka sig så du klarar dig utan rening eller filtrering. Däremot kommer det att bli en del fett, hud och hår och annat från era kroppar som badar och hur fräscht det känns får ni själva avgöra men det blidas inget "farligt" från det i kallt vatten.

Det enklaste är ju förstås att fylla upp och köra vanliga cirkulationen och sandfilter som då även renar bort fett och kroppsavlagringar men kemikalier behövs inte när det är så kallt.
Tack!

Syftet var att starta en generell tråd för vinteranvändning då jag har svårt att hitta information kring det samt att eventuellt fånga upp några tips från någon som kört samma lösning.

Har du ngn koll på användning av poolrobot vintertid? Har läst mig till att det inte ska funka, men hitintills fungerar det bra för oss.
 
En fristående robot är är det inte något problem att köra vad jag kan se...
En som kopplas på breddavloppet innebär förstås att cirkulationen måste vara igång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.