Hej!
Vi funderar på att ta bort våra vävspända tak i samband med en renovering av vårt 20-talshus. Vi hoppas kunna använda planket som ligger under det vävspända. Någon som har erfarenhet av detta och kan tänkas ge input? Tankar som far i huvudet är slipa/inte slipa, val av färg, täta glipor mellan planken för att undvika att spån eller isolering faller ned, mm.

Gärna bilder om det finns?! Kanske t.o.m. före-efter bilder?

Tack!
 
Börja med att visa bilder på ert tak så vi kan se skicket :)
 
  • Gilla
Mack och 1 till
  • Laddar…
Har inte så mycket till bild i dagsläget då vi inte rivit det. Jag ska ta bort en bit i ett skrymsle och hoppas kunna få till en ok bild. Återkommer!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Börja med att visa bilder på ert tak så vi kan se skicket :)
Här är en bild. Den är tagen i ett städskrubb för att inte göra åverkan på befintliga taket, därav mörkret.. Planket har måttet 95 mm och verkar vara spontat.
 
  • Föråldrad vägg med skalad färg, synliga träplankor och rosthärdade spikar, belyst från sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Mack skrev:
Här är en bild. Den är tagen i ett städskrubb för att inte göra åverkan på befintliga taket, därav mörkret.. Planket har måttet 95 mm och verkar vara spontat.
Hmmm, ingen höjdare men kan gå att måla och få till helt ok. Många sätter upp takpanel direkt mot träpanelen, med spikpistol går det ganska smidigt.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hmmm, ingen höjdare men kan gå att måla och få till helt ok. Många sätter upp takpanel direkt mot träpanelen, med spikpistol går det ganska smidigt.
Ok, tänkte att det kan ge en rustik känsla. Hmm kanske blir lite väl i ögonfallande för att vara ett tak. Sen att slippa lägga panel och komma billigare undan med endast målning. Men jag har läst i forumet om folk som varit i samma sits och funderar på att måla. Men tyvärr ingen respons i de trådarna än så länge.
 
Hehe jag gjorde det i vårt förra hus! Ända från hallen uppe, ner i svängtrapp och hallen nere.. det tråkigaste var att dra ut alla nubb efter pappen..:p:crysmile: sen grundmåla 2ggr och 1 gång vitlack!
Har tyvärr inga bilder pga av byte av antal mobiler sen dess men jag tycker verkligen det blev bra, rustikt med olika bredd av spontad plank och olika ytfinish(hyvlad,ohyvlad) passade bra i det 30-tals huset! Så kör på (y)
 
E Ericplumber skrev:
Hehe jag gjorde det i vårt förra hus! Ända från hallen uppe, ner i svängtrapp och hallen nere.. det tråkigaste var att dra ut alla nubb efter pappen..:p:crysmile: sen grundmåla 2ggr och 1 gång vitlack!
Har tyvärr inga bilder pga av byte av antal mobiler sen dess men jag tycker verkligen det blev bra, rustikt med olika bredd av spontad plank och olika ytfinish(hyvlad,ohyvlad) passade bra i det 30-tals huset! Så kör på (y)
Tack! Kul å höra. Lite den tanken vi har. Så helt omöjligt att komma över bilder..?
 
M Mack skrev:
Tack! Kul å höra. Lite den tanken vi har. Så helt omöjligt att komma över bilder..?
Här är en bild på vårat tak. Föregående ägare har gjort det som du funderar på att göra.
Tror dom har målat men någon lasyr eller något, jag tycker det ser bra ut.

Ett annat tak har dom målar med vit takfärg och det ser inte så roligt ut enligt mig.

mvh
 
  • Ett trävägg- och tak med fotavtryck, en hängande strömkabel. Lugnt, enkelt interiörutrymme, målat i vitt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Smeafan skrev:
Här är en bild på vårat tak. Föregående ägare har gjort det som du funderar på att göra.
Tror dom har målat men någon lasyr eller något, jag tycker det ser bra ut.

Ett annat tak har dom målar med vit takfärg och det ser inte så roligt ut enligt mig.

mvh
Tack! Är det slipat innan lasyren?
 
Det är inte slipat men det är hyvlade brädor så dom är ju släta.
 
  • Gilla
Mack
  • Laddar…
S Smeafan skrev:
Det är inte slipat men det är hyvlade brädor så dom är ju släta.
Ah ok, vi har ”fulsidan” fram tyvärr
 
M Mack skrev:
Tack! Kul å höra. Lite den tanken vi har. Så helt omöjligt att komma över bilder..?
Ja tyvärr!
 
  • Gilla
Mack
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.