Bakgrund
Jag kände att det var dags för en stor BRF-tråd, men tog mig lite vatten över huvudet med startinlägget. Ta det för vad det är, en diskussionstråd.

Vill man ha något mer uppstyrt rekommenderar jag energiradgivningen.se
Parkering i garage med elbilar som laddas via väggmonterade laddstationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förutsättningar
Låt oss börja med förutsättningarna. Vi har två typfall att ta hänsyn till: fasta platser och fri parkering. Med fasta platser krävs att varje medlem som vill kunna ladda har teknik för det installerad på sin plats. Med fri parkering kan flera dels på samma laddare.

Det krävs förstås fler laddboxar med fasta platser, men mängden lediga platser kan påverkas betänkligt med fri parkering. Laddplatserna viks rimligen för laddbara bilar, men då dessa även kan stå på andra platser blir mängden platser för övriga bilar begränsad. Har man ont om platser kan nog det leda till problem och strul. Samma sak om man har för få laddplatser, då blir det irritation kring dem som står kvar färdigladdade.

Oavsett vilket förordar jag att man bygger dyrt med riktiga fasta laddboxar som är balanserade mellan sig, så att mängden ström de tillhandahåller håller sig inom föreningens abonnemang. Tiden då man lite snällt låter enstaka medlemmar mot en schablonkostnad ladda från schuko- eller CEE-uttag borde vara förbi. Ja, det blir dyrare, men andelen laddbara bilar är redan så hög att man måste ta sig ur en sådan återvändsgränd om gått in i den.

Bara för det ska man dock inte bygga ut så att alla p-platser blir laddplatser med en gång. Undersök efterfrågan och bygg efter behov, men med lite marginal. Gör det dock skalbart, för ni kommer att bygga ut med tiden.

Till förutsättningarna hör förstås även elmatningens begränsningsr och liknande. De är dock för speciella för att uttala sig generellt om mer än med ett ord: lastbalansering.

Vem bestämmer?
Det här är normalt en styrelsefråga i en BRF. Då man inte får gynna eller missgynna enskilda medlemmar är det dock viktigt att man fattar ett klokt beslut och ser till att man bygger något som efterfrågas. Så medlemmarna måste vara med och svara om de har intresse eller inte och i så fall hur snart.

Vad kostar det och hur tar man betalt?
Hur långt är ett snöre? Det är billigare i garage än på markparkering. Dels för att man slipper sätta upp stolpar och fräsa asfalt, dels för att det är en mer skyddad miljö.

I vår BRF (i garage) tar vi 300 kr/månad för tillgång till infrastrukturen på fasta laddplatser. Då är det ett stort garage med en tekniskt avancerad installation och (tror jag) direktkoppling från systemet till föreningens ekonomisystem för efterfakturering av faktisk förbrukning till skälvkostnadspris.

Hur man tar betalt beror på hur bra tekniskt stöd man har. Har man ett omodernt avgiftssystem kan det vara rimligt med en schablonavgift. Bäst är dock om man dels kan ta en höjd parkeringsavgift för laddplatsen och ta betalt för den faktiska förbrukningen, möjligen utöver en schablon. De laddboxsystem som säljs nu kan hantera det här, frågan är snarare vad föreningens ekonomisystem kan hantera.

Har man delade laddatolpar som flera använder tar man rimligen bara betalt per kWh (och möjligen tid vid stolpen om de är få), men då med ett högre pris per kWh.

Identifiering görs normalt med rfid-blipp i båda fallen.

Vad ska man tänka på vid upphandlingen?
Här gick jag bet, så det får vi ta i ett senare inlägg eller löpande i tråden. Jag nöjer mig med att säga att det är viktigt att handla upp. Frågan är för stor för ”jag känner en kille som…”. Ta in flera offerter.
 
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Jag har också funderat på detta fast i scenariot utomhusparkering. Där är utmaningen att de boende gillar sina platser. Att flytta runt boende till platser med laddboxar skulle troligtvis möta motstånd. Något som kan fungera i detta scenario skulle kunna vara att de minst attraktiva platserna utrustas med laddboxar. Men om man inte har någon el framdragen så är det oftast dyrast att få fram el till dessa platser.

För vår BRF så kompliceras detta dock med att alla platser har tillgång till bilvärmare fast den sitter på en delad stolpe vilket då leder till frågan hur gör man om en vill ha laddbox men den andra endast vill ha tillgång till motorvärmare. Sen finns det även äldre plugin-hybrider som ansluts med både motorvärmare och ladduttag.
 
sunnis
M merbanan skrev:
Jag har också funderat på detta fast i scenariot utomhusparkering. Där är utmaningen att de boende gillar sina platser. Att flytta runt boende till platser med laddboxar skulle troligtvis möta motstånd. Något som kan fungera i detta scenario skulle kunna vara att de minst attraktiva platserna utrustas med laddboxar. Men om man inte har någon el framdragen så är det oftast dyrast att få fram el till dessa platser.

För vår BRF så kompliceras detta dock med att alla platser har tillgång till bilvärmare fast den sitter på en delad stolpe vilket då leder till frågan hur gör man om en vill ha laddbox men den andra endast vill ha tillgång till motorvärmare. Sen finns det även äldre plugin-hybrider som ansluts med både motorvärmare och ladduttag.
Det finns typ2 till Schukdoadaptrar så det går att använda laddboxen som motorvärmaruttag.
 
M merbanan skrev:
Jag har också funderat på detta fast i scenariot utomhusparkering. Där är utmaningen att de boende gillar sina platser. Att flytta runt boende till platser med laddboxar skulle troligtvis möta motstånd.
Kör över dem. Men ja, att låta de ”bästa” platserna vara kvar för ej laddbara fordon är nog taktiskt klokt.

Vi har ett trettiotal laddplatser (av 120 eller så) och att inte bygga dem i sammanhållna stråk likt i bilden i början vore krångligare. Dessa är därtill utbyggda i tre–fyra omgångar, så det är ett löpande pusslande.

Vår förening bygger helt sonika ut med ett antal platser i stöten och har någon en av de platserna men inte vill betala för en laddplats så blir denna anmodad att byta med någon som vill uppgradera till laddplats. Sen får de två personerna komma överens om när de ska byta plats med varandra.

Styrelsen lägger sig i detta byte så lite de kan, men får såklart en del klagomål, men folk gillar att inget ändras och vissa gillar att klaga. Så länge som upplåtelseavtalen inte pekar ut en specifik plats så är det lugnt. Och även då kan man nog ofta lösa det med något allmänt villkor eller så.

Är det många hus och platserna är olika bra i förhållande till de olika husen är det nog lämpligt att bygga laddplatser på olika delar av parkeringen.
 
sunnis sunnis skrev:
Det finns typ2 till Schukdoadaptrar så det går att använda laddboxen som motvärmaruttag Om man vill det.
Jag har sett prisuppgift på detta för kring 1500kr. Så visst fungerar det men det blir mycket kostsamt. Sammantaget har jag inte riktigt hittat något prisvärt system som uppfyller min BRFs alla krav. Det finns bra lösningar men alla har varit orimligt dyra än så länge. Om man redan har fungerande motorvärmare så känns det onödigt att lägga en massa pengar på en adapter.

Gällande prissättning så i min BRF har vi ca 2000kWh per år i medel per nuvarande laddande elfordon. Som förening bör man ta ut en marginal på förbrukning eller en utökad fast avgift för att kunna få kostnadstäckning för utrustningen på ca 5 år. Det ger då 200kr per månad eller ca 1kr i marginal per laddad kWh. Man bör se över prissättning noga då laddning av elfordon har potentialen att bli en bra inkomstkälla för föreningen. Detta vet alla företag som erbjuder laddningslösningar också. Men det är föreningen som skall tjäna pengar genom att erbjuda en bra tjänst till sina medlemmar.

Det enda konkreta jag kommit fram till när det gäller laddning av elfordon är att om man har möjlighet så ska man dra fram ordentlig elkabel samt datakabel till varje plats. Med detta får man infrastrukturen man behöver för att kunna realisera en bra laddlösning.
 
sunnis
Det är ju inte meningen att en BRF ska sälja tjänsterna i vinstdrivande syfte till sina medlemmar. Då är man lite ute på hal is, förstår att det oftast blir så eftersom alla inte har behov av laddning (men alla tar dock upp laddningsmöjligheten i prospektet vid en framtida försäljning)… lite lustigt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vår förening bygger helt sonika ut med ett antal platser i stöten och har någon en av de platserna men inte vill betala för en laddplats så blir denna anmodad att byta med någon som vill uppgradera till laddplats. Sen får de två personerna komma överens om när de ska byta plats med varandra.

Är det många hus och platserna är olika bra i förhållande till de olika husen är det nog lämpligt att bygga laddplatser på olika delar av parkeringen.
Vår förening har 6 st parkeringsområden och kontrakten för platserna är specifika. Den lösning vi vill ha är en där vi kan uppgradera platser eftersom behovet uppträder. Om vi bara kunde behålla elstolpens befintliga motorvärmaruttag och koppla in en laddbox på sidan så skulle det vara möjligt för oss att växa organiskt. Tyvärr är de flesta lösningar av modellen att man byter ut den befintliga motorvärmaren och sätter dit en laddbox.

Att växa organiskt fungerar även dåligt med möjligheten till att söka bidrag.
 
M merbanan skrev:
Man bör se över prissättning noga då laddning av elfordon har potentialen att bli en bra inkomstkälla för föreningen.
Jag tycker inte man ska se det här (eller andra tjänster man tillhandahåller medlemmarna) som något man ska tjäna pengar på, utan som något som ska bära sig självt, men inte producera något egentligt överskott. I synnerhet inte om man upplåter annat (som extra förråd) till självkostnadspris.

Så om föreningen börjar göra ett större överskott på laddningen bör priset sänkas.
 
sunnis sunnis skrev:
Det är ju inte meningen att en BRF ska sälja tjänsterna i vinstdrivande syfte till sina medlemmar. Då är man lite ute på hal is, förstår att det oftast blir så eftersom alla inte har behov av laddning (men alla tar dock upp laddningsmöjligheten i prospektet vid en framtida försäljning)… lite lustigt.
Tanken är att varje del som föreningen erbjuder sina medlemmar ska bära sina egna kostnader (eller ge ett nettotillskott). Det kommer ju tillbaka till alla medlemmar genom en lägre årsavgift. Om man sätter upp alla förändringar på så sätt så kommer ju eventuellt internt motstånd bland medlemmarna i föreningen vara minimalt.
 
  • Gilla
bjorne76
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Vår förening har 6 st parkeringsområden och kontrakten för platserna är specifika.
Det kan ju vara värt att se över för framtida upplåtelser då. Typ att man skriver:

”Upplåtelse av parkeringsplats: NN har genom detta avtal rätt till parkeringsplats på yta A. Vid avtalets ingående gäller upplåtelsen plats X. Styrelsen har rätt att anvisa ny plats inom samma yta med en månads varsel.”

Jag förstår att det är knepigt med laddplatser om man ska klämma in det i en befintlig Garo-kapsling och vill ha kvar möjligheten till schukouttag. Det är förvisso ett rent laddhybrid-problem, men sådana ska ju också lösas. Extra knepigt med så många olika parkeringsytor då det gör det svårt att med rimlig ekonomi ha flera sorters lösningar.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tycker inte man ska se det här (eller andra tjänster man tillhandahåller medlemmarna) som något man ska tjäna pengar på, utan som något som ska bära sig självt, men inte producera något egentligt överskott. I synnerhet inte om man upplåter annat (som extra förråd) till självkostnadspris.

Så om föreningen börjar göra ett större överskott på laddningen bör priset sänkas.
Tanken är att potentialen skall realiseras internt i föreningen och man skall inte låta allehanda företag tälja guld på medlemmarnas bekostnad genom att vara mellanhänder. Idealt så står föreningen för investeringen och äger hela lösningen. Tyvärr så har jag inte hittat någon sådan lösning. Antingen så vill de ha en månadskostnad eller så hamnar förbrukningsdata i molnet. Det slutar nog med att jag får bygga en egen lösning för att uppfylla alla våra krav.
 
  • Gilla
bjorne76
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Det slutar nog med att jag får bygga en egen lösning för att uppfylla alla våra krav.
Det tycker jag låter som en ganska dålig ordning. Den dag du flyttar har man helt plötsligt ett egenproducerat system som ingen sannolikt vare sig kan eller vill förvalta. Standardprodukter har sina fördelar oavsett att de kostar mer och inte nödvändigtvis är identiska med vad man helst vill ha.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det tycker jag låter som en ganska dålig ordning. Den dag du flyttar har man helt plötsligt ett egenproducerat system som ingen sannolikt vare sig kan eller vill förvalta. Standardprodukter har sina fördelar oavsett att de kostar mer och inte nödvändigtvis är identiska med vad man helst vill ha.
Tanken var att man ska bygga systemet på standardkomponeneter. T ex laddboxar med stöd för OCPP 1.6 och sedan låta någon drifta dessa.

Men om vi tar Easee t ex så låter det som en fantasktisk laddbox. Inbyggt 4G modem som är gratis laddboxens "livstid". Men vem betalar för denna uppkoppling? Kommer Easee finnas i nuvarande form i 20 år, kommer 4G finnas i 20 år till? Där ser jag en osäkerhet i att köpa en standardprodukt.
 
Attitudeswe
Jag har ett script som funkar mot easee boxarna för att kunna fakturera exakt vad varje box kostat med nordpools prissättning.

Bara att lägga på elbolagets avgifter, nätbolagets överföring och effektskatten så kan man fakturera/bokföra varje box exakt rätt summa...

Kan lätt byggas ut så att man fakturerar rätt rfid tag istället om man delar på boxarna...
 
Attitudeswe
M merbanan skrev:
Tanken var att man ska bygga systemet på standardkomponeneter. T ex laddboxar med stöd för OCPP 1.6 och sedan låta någon drifta dessa.

Men om vi tar Easee t ex så låter det som en fantasktisk laddbox. Inbyggt 4G modem som är gratis laddboxens "livstid". Men vem betalar för denna uppkoppling? Kommer Easee finnas i nuvarande form i 20 år, kommer 4G finnas i 20 år till? Där ser jag en osäkerhet i att köpa en standardprodukt.
Du kan koppla upp boxen på wifi om 4g blir nedsläckt. Easee är ju marknadsledande i norden så att dom finns kvar och driftar sitt utmärkta API kan man nog räkna med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.