”Jag har fått svar på min fråga nu, så ni kan radera min tråd, tack. Vill ha alla uppgifter om mig raderade enligt GDPR.”

Du kan läsa blogginlägget här: Därför raderar vi inte trådar - §5.1
 
K
Anonymisera TS användaren så kan tråden vara kvar?
 
Det är väl ungefär så man gör idag? Dvs, användaren tas bort och tråden får en anonym ägare.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
K
useless useless skrev:
Det är väl ungefär så man gör idag? Dvs, användaren tas bort och tråden får en anonym ägare.
Då borde de ju lyfta fram det som en lösning på “problemet” isf istället för att blankt bara skriva en nekande artikel…
 
namnbyte
Tveksam på om ett foruminlägg ens klassas som en personuppgift enligt eu-direktivet, än mindre personuppgift som går att identifiera en specifik individ utifrån. Det kan absolut innehålla personuppgifter men då är det la upp till skaparen själv att maska inlägget i efterhand.

Sen kan jag personligen tycka att om man är så paranoid eller stram kring vilka spår man efterlämnar på nätet, så borde man kanske inte ens vara aktiv på olika forum.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
namnbyte namnbyte skrev:
Det kan absolut innehålla personuppgifter men då är det la upp till skaparen själv att maska inlägget i efterhand.
Det kan man ju inte göra eftersom ett inlägg bara går att redigera under kort tid, typ en timme.
namnbyte namnbyte skrev:
Sen kan jag personligen tycka att om man är så paranoid eller stram kring vilka spår man efterlämnar på nätet, så borde man kanske inte ens vara aktiv på olika forum.
Ens situation kan ju förändras med tiden t.ex. därför att man plötsligt råkar ut för en stalker.
 
  • Gilla
Attitudeswe och 1 till
  • Laddar…
De flesta som vill få tråden raderad har kanske inte visat sin bästa sida.

Dock räcker dettråden anonymiseras.

några av forumets dråpligaste trådar är anonymiserade.
 
Redigerat:
  • Gilla
KarlstadPeter och 1 till
  • Laddar…
A
Enligt upphovsrätten äger jag mina alster
Därmed har jag rätt att få dessa raderade
är det tveksamheter så prövar jag gärna detta inkl GDPR i rätten
 
MultiMan
Vad jag vet (och ser på andra forum) är det accepterat att anonymisering räcker. Är dina alster i nivå på Mobergs utvandrarna så reserverar jag mig, men jag har inte sett något sådant hittills.
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Enligt upphovsrätten äger jag mina alster
Därmed har jag rätt att få dessa raderade
är det tveksamheter så prövar jag gärna detta inkl GDPR i rätten
Det där med att du har upphovsrätten till dina inlägg betyder att vem som helst inte får kopiera (stjäla) texten och säga att det är de som har skrivit det.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det kan man ju inte göra eftersom ett inlägg bara går att redigera under kort tid, typ en timme.

Ens situation kan ju förändras med tiden t.ex. därför att man plötsligt råkar ut för en stalker.
Det har hänt och då har vi gjort ett undantag och raderat. Och i delforum Socialt & Projekt där det handlar mer om att man själv berättar snarare än att få hjälp av andra, har man obegränsade redigeringsmöjligheter.
 
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.