Hej,

Köpt en Lilla Frö v2 från KMP som verkar fungera bra, men jag är lite fundersam på SERVICE-inställningarna, som skiljer sig från de som står i manualen.

Vilka inställningar har ni på era KMP pelletskaminer ? (Lilla frö, Ekerum eller Mysinge, nya modellerna)

Inställningen för "FLAME MAX"-Temperatur, finns inte angiven alls i manualen.
 
  • Tabell med procentvärden, driftsparametrar, jämför handbokens data med faktiska värden vid leverans.
Skicka frågan till ulf@kmp-ab.se så mejlar han tillbaka idealvärdet för maximal förbränning..
Variabel Flame MAX kom inte förrän ganska nyligen så KMP har inte uppdaterat sina manualer. Själva, vid programuppdateringen då variabeln dök upp, ställde vi ner den något så att inte kaminen blev så varm, men det är en individuell bedömning, test man får avgöra själv.
 
Hej,

Fick en Mysinge med "Drag" installerad julveckan och har bråkat lite med inställningarna för att få till förbränningen, hade även problem med att den oftast inte tände förrän andra försöket. Installatören hade i princip bara erfarenhet av Lilla Frö och ändrade lite på mina inställningar vid driftsättning, så vet tyvärr inte vad det var för standardvärden.

MEN... Min återförsäljare (ej samma som installatören) pratade med Ulf på KMP och fick följande tips:

1. Se till att kaminen är avstängd
2. Gå till service i menyn
3. Gå till värdet "Xhst fan high"
4. Kör "TEST"
5. Vänta en stund och kontrollera undertrycket (P)
6. Öka eller sänk fläkten till undertrycket ligger stabilt på 50P (normalt att den pendlar +-2)

Mitt värde är nu satt till 56% istället för 50% och det fungerar än så länge bra, jag kan ändra matningen utan problem mellan 35%-43% beroende på hur mycket effekt jag vill ha. Min återförsäljare menar att man aldrig ska röra "Xhst fan high" när man väl hittat rätt läge.

Av erfarenhet och test så fungerar lågdrift dåligt och det sotar då fort. Även automatiken som skall justerat matningen gör att det sotar mycket för mig så jag kör helt utan båda dessa funktioner och ändrar bara matningen manuellt beroende hur varmt/kallt det är och hur snabbt jag vill ha värme.
 
  • Gilla
McFlys
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.