Vi har i hela huset golvvärme via frånluft värmepump (NIBE FIGHTER 310P) och den inställd på runt 18 grader och använder LLVP och kamin som komplettering för att höja 2 grader från 18 till 20 grader i huset.

Vi har timpris elavtal. Är det bra att vi använder LLVP några timmar på nätterna när elen är billigare och använder kaminen några timmar när elen är dyrast? eller inte bra för LLVP att sätta igång några timmar och sedan stänga av den några timmar och sätta igång igen några timmar.

-Hur skulle ni använda om ni har timpris elavtal och har i huset frånluft värmepump ,LLVP och kamin?
- Förbrukar LLVP mindre el om det står på 20 grader än på 22 grader?
 
Redigerat:
Din strategi låter optimal, fortsätt med det. LLVP är mkt bra komplement till din FLVP och kaminen är det bara att elda på i så mycket du orkar om den är byggd för det
 
  • Gilla
Nikorasu och 1 till
  • Laddar…
wildeside
sam2018 sam2018 skrev:
Vi har i hela huset golvvärme via frånluft värmepump (NIBE FIGHTER 310P) och den inställd på runt 18 grader och använder LLVP och kamin som komplettering för att höja 2 grader från 18 till 20 grader i huset.

Vi har timpris elavtal. Är det bra att vi använder LLVP några timmar på nätterna när elen är billigare och använder kaminen några timmar när elen är dyrast? eller inte bra för LLVP att sätta igång några timmar och sedan stänga av den några timmar och sätta igång igen några timmar.

-Hur skulle ni använda om ni har timpris elavtal och har i huset frånluft värmepump ,LLVP och kamin?
- Förbrukar LLVP mindre el om det står på 20 grader än på 22 grader?
LLVP slutar väl att värma när du eldar om du kommit över LLVP inställda temperatur?
Då finns det väl ingen anledning att stänga av den, den lilla ström som fläkten drar i en LLVP är väl ganska marginell.
Fläkten hjälper till att sprida värmen i huset när du eldar i kaminen.
 
wildeside wildeside skrev:
LLVP slutar väl att värma när du eldar om du kommit över LLVP inställda temperatur?
Då finns det väl ingen anledning att stänga av den, den lilla ström som fläkten drar i en LLVP är väl ganska marginell.
Fläkten hjälper till att sprida värmen i huset när du eldar i kaminen.
Om LLVP står på 22 grader, Du menar att LLVP innedel har någon inbygg givare och känner av om värme i huset går över 22 när man eldar då LLVP slutar ger värme och bara fläkten jobbar eller?
 
wildeside
sam2018 sam2018 skrev:
Om LLVP står på 22 grader, Du menar att LLVP innedel har någon inbygg givare och känner av om värme i huset går över 22 när man eldar då LLVP slutar ger värme och bara fläkten jobbar eller?
Ja så fungerar iaf min LLVP.
När jag eldar så slutar LLVP att producera värme men fläkten är fortfarande igång.
 
sam2018 sam2018 skrev:
Vi har i hela huset golvvärme via frånluft värmepump (NIBE FIGHTER 310P) och den inställd på runt 18 grader och använder LLVP och kamin som komplettering för att höja 2 grader från 18 till 20 grader i huset.

Vi har timpris elavtal. Är det bra att vi använder LLVP några timmar på nätterna när elen är billigare och använder kaminen några timmar när elen är dyrast? eller inte bra för LLVP att sätta igång några timmar och sedan stänga av den några timmar och sätta igång igen några timmar.

-Hur skulle ni använda om ni har timpris elavtal och har i huset frånluft värmepump ,LLVP och kamin?
- Förbrukar LLVP mindre el om det står på 20 grader än på 22 grader?
Det är så vi tänker fixa till under detta år. Har nu en Nibe F370 (hade 310P innan 2018) men tänker införskaffa en LLVP som ett komplement och köra på natten.
Jag tyckte inte att 310P Fightern funkade riktigt optimalt. När man använde varmvattnet så startade elpatronen direkt när tempen gick ned och värmde hela tiden tills vattnet var uppe i 50°C igen. Kompressorn gick ju också parallellt men fick liksom ingen chans. Vår förhållandevis nya Nibe 370 verkar dock tillåta kompressorn att värma vattnet i högre utsträckning...
 
Redigerat:
Tomture61
Har en FLVP med ca 2kw återvinning + en LLVP i trapp till ö-våning + en täljstenskamin på ca 600 kg .
Golvvärme i nedre plan i betong (15 cm ) ingen uppvärmning på ö-plan .
LLVP har ej sänkt förbrukningen för mig men höjt värmekomforten .

Denna vinter har en värmeförflyttare monterats från rum med braskamin som blåser värmen till LLVP i trapphus .
LLVP har en funktion att kunna sprida enbart varmluft (braskaminläge utan kompressor)
Har stängt av golvvärmen i rum med braskamin .

Eldar ca 6-8 brasor / dag och har i Dec lyckats spara 450 kwh , mot Dec 2021 1950 kwh (tot)

Obs att en braskamin + golvvärme i betong är en mycket dålig kombo om man vill spara el !
Själv har jag stängt av golvvärmen i rum med kamin + sänkt temp i huset .
 
Redigerat:
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har en FLVP med ca 2kw återvinning + en LLVP i trapp till ö-våning + en täljstenskamin på ca 600 kg .
Golvvärme i nedre plan i betong (15 cm ) ingen uppvärmning på ö-plan .
LLVP har ej sänkt förbrukningen för mig men höjt värmekomforten .

Denna vinter har en värmeförflyttare monterats från rum med braskamin som blåser värmen till LLVP i trapphus .
LLVP har en funktion att kunna sprida enbart varmluft (braskaminläge utan kompressor)
Har stängt av golvvärmen i rum med braskamin .

Eldar ca 6-8 brasor / dag och har i Dec lyckats spara 450 kwh , mot Dec 2021 1950 kwh (tot)

Obs att en braskamin + golvvärme i betong är en mycket dålig kombo om man vill spara el !
Själv har jag stängt av golvvärmen i rum med kamin + sänkt temp i huset .
Vi har LLVP (Electrolux Flow H3 värmepump) men hittar inte funktion braskaminläge utan kompressor så att aktivera för att sprida enbart varmluft, alla märke bruka ha denna funktion eller ?
 
Cruzze Cruzze skrev:
Det är så vi tänker fixa till under detta år. Har nu en Nibe F370 (hade 310P innan 2018) men tänker införskaffa en LLVP som ett komplement och köra på natten.
Jag tyckte inte att 310P Fightern funkade riktigt optimalt. När man använde varmvattnet så startade elpatronen direkt när tempen gick ned och värmde hela tiden tills vattnet var uppe i 50°C igen. Kompressorn gick ju också parallellt men fick liksom ingen chans. Vår förhållandevis nya Nibe 370 verkar dock tillåta kompressorn att värma vattnet i högre utsträckning...
Vi har Nibe 310P och upplever precis du som beskrivit. När man använde varmvattnet så startade el-patronen direkt när tempen gick ned och värmde hela tiden tills vattnet var uppe i 53°C igen.
men det funkar nu och fundera när få någon problem med det så vill inte reparera längre då kan köpa en ny.
kanske inte lönsamt för oss att slänga vår funderande Nibe 310p och investera på en nya model.
 
  • Gilla
Cruzze
  • Laddar…
Tomture61
sam2018 sam2018 skrev:
Vi har LLVP (Electrolux Flow H3 värmepump) men hittar inte funktion braskaminläge utan kompressor så att aktivera för att sprida enbart varmluft, alla märke bruka ha denna funktion eller ?
I min Daikin heter funktionen kamin logik . Troligtvis har ej alla nya / gamla LLVP:ar denna funktion .
Antar att om du ställer din i +16 gr så går fläkten mycket långsamt .
 
wildeside wildeside skrev:
Ja så fungerar iaf min LLVP.
När jag eldar så slutar LLVP att producera värme men fläkten är fortfarande igång.
undrar är det en inbyggd funktion/givare på alla LLVP så att När man eldar så slutar LLVP att producera värme?
eller kanske ni använder automatiska läget på LLVP. tex om man sätter på autoläge 20 grader värme och om man eldar och temperaturen i huset passerar 20 grader och blir typ 22 grader så LLVP borde inte producera värme längre och börjar producera kyla för att komma till den inställda autolägen som var 20 grader
eller ?

Vi använder inte autoläge utan använder bara värmt , 22 grader och automatisk fläkt och när vi eldar märkte inte av att LLVP slutar producera värme, eller kanske gör det men jag har inte märkt.
 
  • Skärmdump av en app för hemautomation visar inställningar för uppvärmning med temperatur och schema.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vår Hero stänger ner när vi eldat länge. Då gör pumpen bedömning att det är varmt nog.
 
Norrtull Norrtull skrev:
Vår Hero stänger ner när vi eldat länge. Då gör pumpen bedömning att det är varmt nog.
Mitsubishi Hero är ju en av de som har ett speciellt "braskamin-läge" för just den funktionen. En del stänger av helt då temp uppnådd. Var en stark anledning till varför jag beställde en Hero för att få ut varmluften då man eldar. Har ett par fläktar på kaminen, men de trycker inte runt all varmluft med sina små propellrar...
 
E erito skrev:
Mitsubishi Hero är ju en av de som har ett speciellt "braskamin-läge" för just den funktionen. En del stänger av helt då temp uppnådd. Var en stark anledning till varför jag beställde en Hero för att få ut varmluften då man eldar. Har ett par fläktar på kaminen, men de trycker inte runt all varmluft med sina små propellrar...
var köper man fläktar för kamin? vi har en Täljstenskaminer vet inte om det behövs fläkt?
 
Tomture61
Bauhaus har värmeförflyttare , med prisgaranti ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.