Hej igen.

Förra året köpte vi ett hus, som blev färdigbyggt i slutet av år 2000. Inflyttning för första ägaren skedde i början av -01. Huset är ett Götenehus och putsat. Vi köpte som sagt huset 05 med inflyttning i maj -06. Vi har ett tag tyckt att det luktat konstigt i ett av rummen, där vår 2-åriga dotter sover/sov. Vi har flyttat ut alla möbler då vi trodde att det lukten kom från dessa. Efter att rummet stått helt tomt några veckor har vi konstaterat att lukten INTE kommer ifrån möblerna.

Desperata som vi blir då vi nyligen bjudit på ett siporexhus i en annan by, så har vi haft folk hemma från byggnadsnämnden, miljö o hälsoskyddsförvaltningen samt expert på ventilation. Alla har känt lukten men ingen har tyckt att det luktar fukt eller mögel. Lukten är något kemiskt kan jag och övriga gäster tycka.

Mannen från byggnadsnämnden klagade på att fönsterbläcken var fel i satta under fönsterna. Om ni kan se det framför er så har fönsterbläckets ovansida två sidor som enligt honom normalt sett ska sitta UNDER putsen. På dessa husen (här ligger flera lika dana) är fönsterbläcken mer att likna vid pålagda och sedan har man silikonat sidorna mot putsen. Dvs fönsterbläcket är egentligen ca 0,5 cm för kort på båda sidor.

Idag satte jag näsan, från insidan, mot blomsterkarmen (heter det så? Där du sätter blommor i fönstret) där är inte helt tätt in i väggen. O jäklar i havet, jag höll på att trilla baklänges. Exakt den lukten vi har känt i rummet sipprar ut från väggen där intill...och det luktar illa.

Saken är den att vi ju fortfarande ligger inom 10-års garantin från Götenehus.

VAD GÖRA??? Hur ska vi nu gå vidare med detta? Det är ett 1 1/2-plans hus och samma exakta lukt känner vi på nedanvåningen från fönstret som sitter i samma vägg som där det lutkar i dotterns rum :(

Super tacksam för svar!

/Henrik
 
Ta dit en besiktningsman från anticimex och låt dem ta prover.

Jag skulle göra det snarast så ni har garanti kvar!
 
Ja.

Det trista i historien är att vi precis budat och fått "vårt drömhus" reserverat :( Skulle ta dit en överlåtelsebesiktningsman den 11e...det smög sig. Det kan vi ju glömma nu då besiktningsmännen har fullt upp.

Några på vår gata har haft problem med Götenehus, de säger att de är omöjliga att få tag i. De är på semester, tjänsteresa, möte osv, men ringer sen inte tillbaka. Hoppas det bara är en myt.
 
När du nu funnit ett (eller flera) fel på huset skall du vända dig till den du köpt huset av. Eftersom du, om jag fattar saken rätt, inte har något avtal med Götenehus, så kan du inte reklamera till dem. För övrigt är deras garanti endast två år.

Anlita en besiktningsman som konstaterar om fel föreligger samt gör en värdering av vad det kostar att åtgärda och kräv den du köpte huset av på motsvarande ersättning. Denna säljare kommer nog att tillbakavisa ditt krav, kanske med hänvisning till att det vid den överlåtelsebesiktning du förhoppningsvis lät göra när du köpte huset borde kunnat konstateras att blecken var felmonterade och felet således inte dolt.
Det kan således bli en delikat diskussion huruvida säljaren har något ansvar eller inte....

Du bör därför, för att slippa en obehaglig tvist, parallellt med anmälan till säljaren göra följande:
Den garanti du nämner förmodar jag är den byggfelsförsäkring som bör finnas. Denna följer huset även om det byter ägare och gäller i 10 år från det huset slutbesiktigades, alltså år 2002.
Du skall även meddela det försäkringsbolag (förmodligen Gar-Bo) som är försäkringsgivare och begära åtgärdande av felet. Till denna anmälan bifogas lämpligen utlåtandet från besiktningsmannen.
 
carlssoni skrev:
När du nu funnit ett (eller flera) fel på huset skall du vända dig till den du köpt huset av. Eftersom du, om jag fattar saken rätt, inte har något avtal med Götenehus, så kan du inte reklamera till dem. .
Japp, så är det.

Sedan får säljarna gå till husleverantören och hävda sin 10-åriga garanti mot utförandefel.

GarBo kommer inte att ta i ärendet med tång ens eftersom parten (Götenehus) fortfarande finns och kan ställas ansvariga.

Steg ett är altså att få en undersökning av fasaden gjord så att man kan ställa rätt skadeståndsanspråk.


Tyvärr har vi antagligen bara sett början på den tickande bomb av byggfusk som dessa frigolitklädda trähus innebär.
Många kommer att få problem att få skadestånd för detta huvudlösa sätt att bygga.
 
visar det sej att det är silikontättningen som släper in fukt så kanske åker man på bristande underhåll i stället för fel i utförandet?
gaia
 
Japp, har pratat med Gar-bo och det lät ungefär som ni berättade här. Vi får dit en besiktningsman på tisdag i nästa vecka. OM han konstaterar skada, vilket jag hoppas för det luktar inte gott alls så kommer jag att ringa till mäklarsamfundet som har koll på jordabalken.

Saken är den att vi bott i lägenhet hela våra liv och jag hade personligen ingen aning om något vad heter slutbesiktning eller 2-års besiktning. Nu när vi har letat igenom Götenehus-pärmen så har vi upptäckt att allt finns utom 1. värdebevis från Gar-Bo 2. slutbesiktningsprotokoll samt 3. protokoll från 2-års besiktningen. Dock har grannarna runt här identiskt lika hus och de har sparat 2-års protokollet (liksom att Gar-Bo) hade sparat det. Den enda kommentar om fönsterna var att de var känsliga mot fukt och att man strikt bör se över tätningen.

Anledningen till att dessa dokument saknas, vet jag inte, men jag anar en hund begraven. Enligt Gar-Bo är det till vår fördel att vi inte fått veta något om fuktkänsligheten vid fönsterna, antingen genom säljarna eller genom han som gjorde överlåtelsebesiktningen (som för övrigt är mindre än 2 år sen).

Problemet är att jag känner mig som en liten man på vår stora planet...känner mig väldigt ensam i detta mot jättar som Götenehus, Gar-Bo osv. Alla slår ifrån sig och jag vet inte ens hur man anmäler sånt här.

Skickar jag bara papper till säljarna där jag bifogar besiktningsmannens kommentarer och en värdering på vad det kommer att kosta att åtgärda felen. Känns väldigt fel då de bor inte så långt härifrån i sitt nya hus, men samtidigt så kunde han väl ha berättat att man kommenterat fönsterna vid besiktningarna och då kunde jag varit noga med tätningen.

Känns som om jag kommer bli den som får betala för det hela. I så fall är jag inne på att ta det största lånet någonsin från banken och göra om fasaden på det vis som Götenehus gör idag, dvs man putsar på en skiva som är ventilerad...
 
carlssoni skrev:
Anlita en besiktningsman som konstaterar om fel föreligger samt gör en värdering av vad det kostar att åtgärda och kräv den du köpte huset av på motsvarande ersättning. Denna säljare kommer nog att tillbakavisa ditt krav, kanske med hänvisning till att det vid den överlåtelsebesiktning du förhoppningsvis lät göra när du köpte huset borde kunnat konstateras att blecken var felmonterade och felet således inte dolt.
Det kan således bli en delikat diskussion huruvida säljaren har något ansvar eller inte....

Du bör därför, för att slippa en obehaglig tvist, parallellt med anmälan till säljaren göra följande:
Den garanti du nämner förmodar jag är den byggfelsförsäkring som bör finnas. Denna följer huset även om det byter ägare och gäller i 10 år från det huset slutbesiktigades, alltså år 2002.
Du skall även meddela det försäkringsbolag (förmodligen Gar-Bo) som är försäkringsgivare och begära åtgärdande av felet. Till denna anmälan bifogas lämpligen utlåtandet från besiktningsmannen.
1. har lusläst överlåtelsebesiktningen och där står inga kommentarer över huvud taget om fönsterbläckens montering. Innebär det att han som gjorde den besiktningen bär ansvar inom 2-års garantin?

2. Hur gör jag en sådan anmälan. Gör man det brevledes med en kopia utav besiktningsmannens utlåtande?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.