Vet att det finns massor skrivet om hur man dimensionerar takstolar, bärlinor och reglar vid byggen av småhus och altaner.

Jag vill uppföra en "byggnad", läs "lada" som jag inte kan se faller under varken småhus eller altan. Den ska inte vara isolerad och ska inte heller ha annat än spontat tak med shingel eller på sin höjd takplåt.

Och då undrar jag om man verkligen behöver dimensionera på samma sätt som vid bygge av småhus.
Kan det tex räcka med väggreglar på 45 x 95, bärlinor på 45 x 145 och takstolar på 45 x 170 ?

Bor i Sydsverige där snötyngden är försumbar.
 
Dimensioner på huset? (spännvidd mm)
Takutförande? (platt, sadel el låglutande)
Grundläggning? (mur, plint el platta)

Försumbar skulle jag inte kalla snötyngden ens i sydligaste Skåne. Det faller visserligen inte så ofta, men när det faller så kan det komma mkt, och med drivor på 50-200cm där det är lite lä.

Lada kan innebära både det ena och det andra i hur det används och därmed vilka ev laster som kan förekomma. Ska det sedan vara just en enkel ouppvärmd byggnad så kommer den att vara utsatt för trägnagare. Vill man bygga en robust byggnad som ska stå i >100 år så bör man ta höjd för fukt och trägnagare som försvagar stommen, samt även vinden i de frekventa stormarna. Då är den gamla tidens mer kvadratiska virke med mkt kärna avsevärt mer ändamålsenlig.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Dimensioner på huset? (spännvidd mm)
Takutförande? (platt, sadel el låglutande)
Grundläggning? (mur, plint el platta)

Försumbar skulle jag inte kalla snötyngden ens i sydligaste Skåne. Det faller visserligen inte så ofta, men när det faller så kan det komma mkt, och med drivor på 50-200cm där det är lite lä.

Lada kan innebära både det ena och det andra i hur det används och därmed vilka ev laster som kan förekomma. Ska det sedan vara just en enkel ouppvärmd byggnad så kommer den att vara utsatt för trägnagare. Vill man bygga en robust byggnad som ska stå i >100 år så bör man ta höjd för fukt och trägnagare som försvagar stommen, samt även vinden i de frekventa stormarna. Då är den gamla tidens mer kvadratiska virke med mkt kärna avsevärt mer ändamålsenlig.
Tack. Det är säkert mycket jag inte tänkt på.
Särskilt inte trägnagarna.

Mått: 9.6 x 6.6 m
Sadeltak med c:a 27 graders lutning.
Grunden ska inte vara platta. Helst plintar men kanske blir det mur.
Snözon: 2.0
 
Z zingo skrev:
Mått: 9.6 x 6.6 m
Antar 9.6 är längd och 6.6 är bredd?

Har du tänkt ha stolpar eller bärande väggar invändigt, eller ska det vara ett enda stort utrymme?

Fribärande fackverkstakstolar har inga problem med spännvidden.

Väggreglar på 45 x 95, (med sidoförstyvning såsom t ex kortlingar), bärlinor på 45 x 145, (antar jag då att du menar stående på högkant som förstyvning av hammarbandet?), och takstolar på 45 x 170, (antar jag då avses vara måttet på högbenet på en fackverkstakstol?) låter då lite mer rimligt.
Jag är dock ingen konstruktör så kan inte säga med säkerhet vad som är ok rent hållfasthetsmässigt och/eller uppfyller ev byggregler.

Sidoförstyvningar mot vindlaster är väsentligt. Typ diagonalstävor. Typexempel är korsvirkeshusens timmerstomme med snedstävor i hörnen. Behövs även i taket.

Ska det finnas öppningar i väggarna som är bredare än ca 120 cm?
(Särskilt på långsidorna där takstolarna lastar med cc 120 cm.)
Beroende på bredd så kanske 145x45 inte är tillräckligt.
 
TorpAnders TorpAnders skrev:
Inte så mycket att spara på, håll dig till vedertagna mått för ett problemfritt bygge.
Här finns det du behöver veta för att slippa gissa.
[länk]
Tack.
Den sidan har jag studerat och har koll på hur takstolarna ska dimensioneras.

Det jag undrar mest över är hur de stående väggreglarna ska dimensioneras. Förslaget är alltså 45 x 145.
Längd: 9,6 och bredd 6,6. Ett enda stort utrymme. Ingen öppning större än 120, men dock en sådan.
 
Z zingo skrev:
Tack.
Den sidan har jag studerat och har koll på hur takstolarna ska dimensioneras.

Det jag undrar mest över är hur de stående väggreglarna ska dimensioneras. Förslaget är alltså 45 x 145.
Längd: 9,6 och bredd 6,6. Ett enda stort utrymme. Ingen öppning större än 120, men dock en sådan.
Du har inte nämnt hur väggarna ska utföras, brädfodring, råspont, annat. dvs hur kommer reglarna att stabiliseras i samtliga riktningar? En 45 mm regel är väldigt vek i "sidled" om den inte stabiliseras i övrig konstruktion.

Nåväl här kommer mina 5 cent..

Ditt tak i zon 2 kan utsättas för 12 ton ish i snölast eller 120 kN.

Om du har 38 väggreglar jämt fördelade så kanske man kan säga 3 kN/regel?
Sedan tillkommer takets egenvikt och " sunt bondförnufts" marginaler..jag skulle nog gissa på att minst 6 kN/regel är vettigt att utgå ifrån.

Alltså ca 600 kg per pelare/regel
45x120 klarar teoretiskt att bära 3,2 ton om regeln är stabiliserad på rätt sätt av övriga material i väggarna.
Men endast 45 mm virke av modern sort kan snabbt göra det till en kortlivad historia.

Om du kör med dubbla 45 x 95 C 24 virke och limskruvar stolparna (95x95) så bör det fungera.
Givetvis är klassiska fyrskäringar 145x145 med kärna att föredra, åtminstone i hörnen och ett par per vägg.

OBS jag är inte någon byggnads konstruktör eller beräknings ingenjör så ta det för vad det är.
 
TorpAnders TorpAnders skrev:
Om du kör med dubbla 45 x 95 C 24 virke och limskruvar stolparna (95x95) så bör det fungera.
Givetvis är klassiska fyrskäringar 145x145 med kärna att föredra, åtminstone i hörnen och ett par per vägg.
Vilka konstiga mått du föreslår @torparanders. Om jag sågar en fyrskäring får den det traditionella måttet 6"x6" och köper man den på Beijer är den 150x150mm. Om jag limskruvar ett par 45x95 till en stolpe blir den 90X95.

Till TS: 45x95 som vägg regel räcker säkert om du har skivmtrl på stommen eller monterar diagonaler av trä eller hålband.
 
TorpAnders TorpAnders skrev:
Du har inte nämnt hur väggarna ska utföras, brädfodring, råspont, annat. dvs hur kommer reglarna att stabiliseras i samtliga riktningar?
Stående panel på utsidan, med lockläkt
Insidan: inget, förutom diagonala reglar för stabilitet
 
F fribygg skrev:
Vilka konstiga mått du föreslår @torparanders. Om jag sågar en fyrskäring får den det traditionella måttet 6"x6" och köper man den på Beijer är den 150x150mm. Om jag limskruvar ett par 45x95 till en stolpe blir den 90X95.

På A svarar jag att när jag sågar så blir det 145x145 om resterande reglar ska vara 45x145 vilket TS ev. ville;)
På B svarar jag tryckfelsnisse
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
TorpAnders TorpAnders skrev:
Du har inte nämnt hur väggarna ska utföras, brädfodring, råspont, annat. dvs hur kommer reglarna att stabiliseras i samtliga riktningar? En 45 mm regel är väldigt vek i "sidled" om den inte stabiliseras i övrig konstruktion.
Stående panel på utsidan, med lockläkt
Insidan: inget, förutom diagonala reglar för stabilitet
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.