Hej,

Jag nu upptäckt att svart mögel har börjat växa på latexfogen mellan väggen och golvlisterna. Huset är köpt nyligen och vi har renoverat mycket i huset.

Jag trodde först att det var bara på väggen i hallen mot badrummet på motsatta sidan av väggen där duschen sitter men jag hittade det i matrummet också långt ifrån badrummet.

Något att vara orolig för?

Första två bilder är från hallen och sista bilden är från matrummet.
 
  • Vit vägg och golvlist med smuts eller skador, mönstrad tapet, trägolv synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggmöte golv med vit golvlist, träimitation, mönstrad tapet. Lite smuts eller slitage synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en golvtröskel med träimitation bredvid vit dörrkarm och strukturerad, grå vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta bort listen och kolla hur det ser ut bakom hade jag börjat med!
Mvh
 
S
Är det platta på mark? Årtal på huset?
 
Vilken temp i rummen och vilken typ av ventilation i huset ?
 
M MAK0101 skrev:
Hej,

Jag nu upptäckt att svart mögel har börjat växa på latexfogen mellan väggen och golvlisterna. Huset är köpt nyligen och vi har renoverat mycket i huset.

Jag trodde först att det var bara på väggen i hallen mot badrummet på motsatta sidan av väggen där duschen sitter men jag hittade det i matrummet också långt ifrån badrummet.

Något att vara orolig för?

Första två bilder är från hallen och sista bilden är från matrummet.
Vad har ni för temperatur i huset?
Tyvärr blir sådant här antagligen vanligt när det ska sparas energi och minst 15 grader bör man ha.
https://www.tv4.se/artikel/3TtJhGbV...temperatur-da-kan-foersaekringen-sluta-gaella
 
P paralun skrev:
Vad har ni för temperatur i huset?
Tyvärr blir sådant här antagligen vanligt när det ska sparas energi och minst 15 grader bör man ha.
[länk]
hej,

Vi har 19 på undervåningen och ca 22 på övervåningen. Huset stod dock en månad utan uppvärmningen i november medan vi installerade vår nya bergvärmepump.
 
S SueCia skrev:
Är det platta på mark? Årtal på huset?

Huset är byggt 1982 och har mekanisk ventilation som ventilationssystem. Det är krypgrund som grund.

Tack för era svar.
 
M MAK0101 skrev:
hej,

Vi har 19 på undervåningen och ca 22 på övervåningen. Huset stod dock en månad utan uppvärmningen i november medan vi installerade vår nya bergvärmepump.

Huset är byggt 1982 och har mekanisk ventilation som ventilationssystem. Det är krypgrund som grund.

Tack för era svar.
Ok, det behövs inte mycket för att få gång processen fukt > mögel så ni får vara uppmärksam.
Sen behövs det ju oftast extra ventilation från badrum för att få bort fukt.
 
P paralun skrev:
Ok, det behövs inte mycket för att få gång processen fukt > mögel så ni får vara uppmärksam.
Sen behövs det ju oftast extra ventilation från badrum för att få bort fukt.
Det finns ett frånluftsrör från badrummet som är igång hela tiden.

Jag förstod inte riktigt vad som kommer driva processen. Krypgrund eller att det va kallt under en tid?

Vad ska vi vara mest uppmärksamma på? Tack!
 
M MAK0101 skrev:
Det finns ett frånluftsrör från badrummet som är igång hela tiden.

Jag förstod inte riktigt vad som kommer driva processen. Krypgrund eller att det va kallt under en tid?

Vad ska vi vara mest uppmärksamma på? Tack!
Att ni inte ser mögel på latexfogar utanför badrum, klart tecken på att något inte står rätt till.
Men orsaken kan mycket väl ha varit att ni inte hade någon uppvärmning i November.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.