Västra Östergötland. Det jag känner till är mest renovering och nyputs. I mitt grannskap finns många äldre reveterade hus. Väldigt många har utsatts för diverse nya ”patentmetoder” som skändligen misslyckats med spruckna och flagade fasader. De lokala murare som använder Träullit och kalkrik tjockputs lyckas definitivt bäst. Huset på min bild putsades 2019, slätputs med handslagen spritputs, utfört av en riktig yrkesman.
 
Äldre tiders tjockputs lades oftast på ett mer eller mindre luftat underlag och inte direkt på stommen.

På (ofta) plankstomme spikades diagonala brädor/ribbor med mellanrum.
Det stabiliserade stommen och skapade lite luft.
På de diagonala ribbor ribborna spikades röring, alltså vassmattor och sedan hönsnät.
På detta lades sedan tjockputsen.
Vassen i sig gav också lite luft emellan.
Detta beskrivs i många handböcker från tiden och stämmer efter att ha kikat på många hus byggda 1910 och ett par decennier framåt.

Tjockputs direkt på stommen låter som rent vansinne. Kommer att spricka.

De flesta nybyggda trähus med puts har luftspalt, putsskivor av varierande sort och ovanpå det puts.
Ofta trist målad puts.
 
  • Gilla
Einh och 1 till
  • Laddar…
C
Huddingebo Huddingebo skrev:
Tjockputs direkt på stommen låter som rent vansinne. Kommer att spricka.
"Äldre tider" är relativt. Fanns en tid före hönsnät och vassmattor, det finns många traditionella metoder för puts på trä.
Vårt hus har t.ex korslagda trekantsribbor spikade på timret sen tjockputs i tre påslag x 15 mm på det. Ribborna skapar i det fallet ingen luftspalt, de är bara till för att putsen skall sitta kvar.
 
  • Gilla
hscn
  • Laddar…
C cpalm skrev:
"Äldre tider" är relativt. Fanns en tid före hönsnät och vassmattor, det finns många traditionella metoder för puts på trä.
Vårt hus har t.ex korslagda trekantsribbor spikade på timret sen tjockputs i tre påslag x 15 mm på det. Ribborna skapar i det fallet ingen luftspalt, de är bara till för att putsen skall sitta kvar.
Jo så är det ju. Jag har dock ingen kunskap eller erfarenhet av putsade timmer hus och riktigt gamla putsade hus.

Lyfte mest upp de putsade plankstommehusen som idag ofta är 120-80år gamla, som exempel på att det fungerar och är relativt vanligt.
Även om de är klädda med tjockputs så är den oftast inte extremt tjock...

Finns för övrigt många exempel på sorgliga lagningar och omputsningar av dessa hus.
Det håller ofta bara några år, kanske 10år innan det börjar släppa.
Pga felaktiga materialval och metoder.
 
A
Fast moderna tjockputs görs utan luftning och fungerar utmärkt på trästomme
 
U
Vi har ett spritputsat timmerhus. Men det man gjorde sent 1800-tal med vårt hus va ett man teglade upp en ny fasad utanpå timmerstommen som man putsade. Ingen luft någonstans, puts direkt på tegel och tegel direkt mot timmer.
 
A Aunty skrev:
Fast moderna tjockputs görs utan luftning och fungerar utmärkt på trästomme
Har du något exempel på detta?
 
P putsa skrev:
Har du något exempel på detta?
Det som jag föreslog är en luftad tjockputs.
 
Gamla träbjälkar med puts som fallit av, exponerar byggnadens historiska konstruktion, skugga av närliggande objekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ursprungliga kalkputsen, tjockputs, på vårt hus var fäst med träplugg direkt på timmerväggen. Höll bra i ca hundra år tills någon stolle målade med tät färg i slutet på 1980-talet.
 
  • Gilla
Einh och 2 till
  • Laddar…
hscn hscn skrev:
[bild]
Ursprungliga kalkputsen, tjockputs, på vårt hus var fäst med träplugg direkt på timmerväggen. Höll bra i ca hundra år tills någon stolle målade med tät färg i slutet på 1980-talet.
Är det putsen som det hänger kvar en bit av högst upp?
Ser ordentligt tjock ut!
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Är det putsen som det hänger kvar en bit av högst upp?
Ser ordentligt tjock ut!
Ja det är lite av putsen som är kvar. Plus fem centimeter tjock
 
hscn hscn skrev:
Ja det är lite av putsen som är kvar. Plus fem centimeter tjock
Bara 5cm? Bilden kanske förvrängs "över nätet" men det ser mer ut som 10cm..
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Bara 5cm? Bilden kanske förvrängs "över nätet" men det ser mer ut som 10cm..
Kan mycket väl vara 10 cm, 5-6 cm var minimimåttet på putslgret
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
P putsa skrev:
Hej!

Sitter och ritar på ett hus med träkonstruktion och har kollat lite på träguiden för vägledning. Jag skulle gärna vilja ha en putsad fasad men vet inte hur det ska gå till.

Vet att man putsar direkt på isoleringen i hus med betongstomme men det kan ju inte stämma i ett trähus...

Vad tror ni? Bifogar bild på väggsnittet från träguiden jag tänkt utgå ifrån

Tänk så här ta bort ytskikt träfasad ersätt m tunn cementskiva putsa på med fiberbruk o nät ... typ sto finja ef system det finns även färgade bruk så du behöver inte måla fasaden
Putssystem hör med han på allt i bruk i arlöv ... jag har jobbat med detta i över 15 år
 
N
P putsa skrev:
Har du något exempel på detta?
I stockholm/bromma och många andra förorter är dom flesta trähus med puts reviterade, vassmatta på trästomme utan luft.
Och håller över 100 år om man kör tjockputs.
Jag är murare och gjort nyputs/renovering av många reviterade villor dom sista 25 åren, många i brommas fina kvarter.
Vi använder alltid tjockputs, det är det enda som fungerar i längden, allt annat är skräp i ett tidsperspektiv.
 
Redigerat:
  • Gilla
craftsboy och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.