Jag tänkte bygga ett bakbord c:a 55x75 cm av plywood 7-8 mm tjock.
Anledningen är att alla färdiga bakbord jag kunnat hitta på nätet (bara ett fåtal) är för tunna (bara 3-4 mm) så de sviktar när man bakar.
Tänkte att det skulle vara enkelt att bygga själv av 8 mm furu- eller björkplywood...

Men det verkar vara helt omöjligt att hitta material för detta. :worried:
Vill ju inte köpa en 240x120 cm skiva när jag behöver 55x75 cm och inte heller kan frakta en så stor skiva.

Jag bor i Järfälla utanför Stockholm.
Tips på ställen i Norrort där man kan köpa mindre bitar för hemmasnickeri mottages tacksamt!
 
Vet att dom har smidigare format av björkplywood på slöjddetaljer inne i stan
 
Nu har jag ingen koll på ditt närområde gällande fysiska butiker, men det går ju att beställa. Slöjddetaljer har ju 7mm furuplywood i nästan rätt storlek också! Alternativt byggmax (6/9/12mm) som har lite mindre fraktvänligare skivor.
 
Annars erbjuder väl de flesta ställen som säljer plywood någon form av sågning av köpta varor? Om inte annat i form av en bänk och en fogsvans.
 
C
O onlytobeking skrev:
Vet att dom har smidigare format av björkplywood på slöjddetaljer inne i stan
Hade iallafall. Köpte 4 mm björkplywood i Slöjddetaljers webbutik härom året (2020), men nu verkar det inte finnas någon björkplywood alls på hemsidan.
 
J Johan? skrev:
[länk]

Enligt hemsidan har Byggmax i Kungsängen ”halva” 8 mm björkplywoodskivor
Tack för tipset, även @Mattetias

Byggmax lade ner sin butik i Jakobsberg för ett år sedan så jag hade inte kollat där...
Men det visar sig att butiken i Kungsängen hade lager så jag åkte dit och köpte en skiva 9x800x1200 mm, som var OK. Fanns även ett antal rätt vissna skivor, bra att kunna välja själv.

Visar sig att jag inte hittade björkplywooden utan tog den andra sorten, betydligt billigare dock eftersom den var mindre i storlek. Den stora hade jag inte fått in i bilen heller.
 
Byggmax småplyfa av björk är av kvalite man brukar kalla "ryssplyfa" och används där det inte syns.
Har kunnat leta fram några användbara men slutat köpa dem. Även om ytan ser "nästan acceptabel" ut kan det vara skit inne i dem med bark så kapar man dem blir det inga acceptabla kanter.
 
  • Gilla
Andreas Lundgren
  • Laddar…
K
Någon som har tips på vart det finns plywood med fin finish? 10/12-20mm tjocklek. Sett att Holms trä har (dom har ju det mesta) men inte så tillgängligt för en hemmasnickare som vill ha enstaka skivor. Tycker bara de stora byggjättarna har konstruktionsplywood eller liknande som absolut inte lämpar sig för att måla/betsa och ha synliga.
 
Jem & Fix har ofta ett sortiment av 800x1200 björkplywood. Tjocklek kan variera men ofta har dem 6/8/12 mm. B/BB kallar dem kvaliteten.
 
D danriols skrev:
Jem & Fix har ofta ett sortiment av 800x1200 björkplywood.
Tex denna 2x800x1200 mm skiva
Fast det finns ingen butik i Stockholmsområdet.... :mad:
Och on-line funkar inte för dessa dimensioner.
 
Pondus snickeri på Kungsholmen tror jag har, lite bökigt att handla där dock eftersom dom bara har öppet tisdagseftermiddagar.
 
Cordon Bleu en pendeltågsresa in från dig på Vasagatan några meter från centralstationen har ju annars bakbord i ungefär dina dimensioner för ungefär 400 pix. Bokplywood om jag minns rätt. Konstruktionen på dessa (och de flesta andra bakskivor) ska väl annars vara att skivans botten ska ligga mot ett platt underlag så att tjockleken på denna plywood inte är så extremt kritiskt då den ska få hjälp av underlaget mot bagaren
 
M myrstack skrev:
Konstruktionen på dessa (och de flesta andra bakskivor) ska väl annars vara att skivans botten ska ligga mot ett platt underlag så att tjockleken på denna plywood inte är så extremt kritiskt då den ska få hjälp av underlaget mot bagaren
Nja, det är inte helt rätt..
I mitt fall är det en diskbänk av plåt med upphöjda kanter som bakbordet skall läggas på. Det får då stöd i framkant och längst in men däremellan är det luft under, så det krävs en viss tjocklek för att stabilisera det hela.
Jag har tidigare använt diskbänken enbart men har tröttnat då plåten inte verkar ha något stöd under så den sviktar ordentligt. Går inte att baka tunna pepparkakor tex för degen blir ojämnt tjock beroende på svikten.
Men mitt nybyggda bord 55x80 cm av 9 mm plywood från ByggMax funkar bra även om skivan hade kunnat vara av bättre kvalitet. Har fått slipa den rätt mycket för att få en bra yta.

Träskärbräda på diskmaskin bredvid köksvask, med gul kakelvägg och köksredskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
snajgel och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.