Hej ! letar efter 1:a hus, tyvärr okunnig gällande byggnationer...
Huset som jag är intresserad av kräver renovering inomhus vilket jag kommer få hjälp med...

Undrar dock vad man ska tänka gällande själva plattan utan underliggande isolering. Enligt besiktningen
"
Vid kontroll av konstruktion uppmättes fuktvärden under kritisk nivå för mikrobiell tillväxt och normal lukt upplevdes. Grundläggningen består av en betongplatta på mark utan underliggande isolering och med ett uppreglat isolerat golv dikt an betongen. Fuktkvoten uppmättes till 11%. Befintlig golvkonstruktion och eventuella väggsyllar riskerar att drabbas av fuktskador på grund av naturlig fuktpåverkan. Detta i sin tur kan leda till mikrobiella skador (angrepp av mikroorganismer) som kan resultera i att mikrobiell lukt sprids till boendemiljön. Om väggsyllarna är tryckimpregnerade kan även en kemisk lukt förekomma"

Känns som en standard formulering, undrar om man bör undersöka flera platser ? hur undersöker man syllar eller själva betongplattan ? bör dem vara undersökta vid besiktning som redan gjorts ?

Länk till besiktningen och huset:

https://www.fastighetsbyran.com/sv/...m_source=hemnet.se&utm_medium=referral#bilder

https://www.filemail.com/d/tehwwtqjcaqkqif

Patrik
 
undrar även om "uppreglat isolerat golv dikt an betongen" , betyder det att regler ligger direkt på betongen ? utan ngn luftspalt ?
 
Besiktningsföretag vill gärna friskriva sig mot eventuella problem, och upplysa dig som köpare om riskkonstruktioner. Detta för att du som köpare ska veta vart det kan dyka upp problem och så att du inte kan ställa krav på besiktningsbolaget om ersättning då de inte hittat några skador.

Då huset är gammal, konstruktionen har funnits under ett antal år och man i dag mäter upp 11% fuktkvot så finns det i mina ögon ingen anledning att vara orolig. Det är vi 17% fuktkvot man säger att det finns risk för mikrobiell påväxt. Skulle däremot förutsättningarna ändras, att dränering blir dålig, man fäller massa träd på tomten eller andra större förändringar som påverkar fukt/vatten på tomten, ja då kan de bli problem.

Då det står en siffra så får man anta att besiktningsmannen mätt upp fuktkvoten på i alla fall ett ställe i syllen. Men bara för att det finns en besiktning så rekommenderar jag att du gör en egen sådan, då får du en besiktningsman du väljer, och ett juridisk avtal mellan din besiktningsman och dig. Detta gör att du kan ställa krav på dem om de skulle missa något stort och de tar han om dina intressen.

Det finns jättemånga hus med den konstruktionen utan problem i sverige. Däremot kan det bli lite kallt på golvet utan en modern platta och de påverkar så klart uppvärmningskostnaden av huset.
 
12asa12 12asa12 skrev:
undrar även om "uppreglat isolerat golv dikt an betongen" , betyder det att regler ligger direkt på betongen ? utan ngn luftspalt ?
Det kan man inte veta. En korrekt konstruktion, är att reglarna skall ligga mot betongen, men med syllpapp mellan som hindrar fukt att sugas upp i reglarna.

Framförallt på 70 talet fuskades det väldigt mycket med detta. Man kom på den innovativa iden att gjuta in syllar i betongen. Man pressade alltså helt enkelt ned reglar i betongen när det precis var gjutet. Dessa murknade ofta på några år. Och branschen lärde sig att "så kan man inte göra". Då utvecklade man metoden och fortsatte gjuta in tryckimpregnerade syllar i betongen. Problemet är bara att tryckimpregnerat som långvarigt utsätts för fukt avger lukt. Dessutom så var fuktvandringen i vissa hus så stor, att fukt passerade den tryckipregnerade syllen och sögs vidare upp i väggreglarna, och isoleringen. Det blev mögelhus.

Teorin bakom isolering och betongplatta:

Det kommer alltid mer eller mindre vattenånga underifrån. En bit ned i marken har du grundvatten, från ytan av grundvattnet avdunstar hela tiden vattenånga. När den träffar undersidan av en betongplatta som är isolerad på översidan, så är betongen kall. Då kondenserar vattenångan till vatten, som sugs upp i betongen, och vidare upp i trä och annat organiskt material som ligger i kontakt med betongen.

Moderna betongplattor är isolerade med frigolit på undersidan, dels begränsar frigoliten vattenångan, frigopliten är "ångtrög", dels betyder det att när vattenångan träffar betongen, så är betongen varm, den värms upp av huset. Så det blir ingen kondens.

Utöver den här ångvandringen så kan fuktproblem uppstå om det finns brioster i dräneringen så att plattan ibland "står i vatten", då suger betongen upp vatten, oavsett hur isoleringen ligger.

Det är svårt att ha en uppfattning om detta är ett påroblem med huset du tittar på. De flesta hus som byggdes på 70 talet (problemen började på 60 talet), är idag åtgärdade, eller har aldrig haft fuktproblem. Men man bör undersöka noga om man köper ett hus från den här tiden.

Utöver den märkliga konstrukltionen, så var 70 talet en period med extremt byggfusk. Där jag växte upp byggdes ett område med ca 200 villor direkt på åkermark, jag cyklade förbi dagligen på min skolväg. Jag såg då hur man inte schaktade bort matjorden alls, utan bara lade yt ett tunnty lager av makadamm direkt på jorden, ungefär så tjockt/tunnt att man inte länfgre såg någon mörk jord genom gruslagret. Helt utan någon form av fiberduk. Och sedan gjöt man direkt på detta tunna lager makadamm. Makadamm under grunden har som syfte att bryta kapilärkrafterna. Vatten sugs upp av jord, och vidare upp i betongen. Makadamm spom består av små stenar kan inte suga upp vatten.
 
  • Gilla
Siggelito3000
  • Laddar…
tack för svaret ! har ju senaste dagarna läst in mig på "betongplatta utan isolering..." och man vet ju inte vad man ska tro, måste ju gå och köpa hus utan att få massa problem nu eller om 5-10 år. Skulle undvika helst iaf ingjutna sylllar, problemet är att mäklare vet inte hur huset är byggt. Ringde nu kommunen och kommer få dokumentation under dagen, hoppas jag iaf. Ska även prata med besiktningsmannen som besiktade huset (Anticimex) om man mätte fukt i syllar eller ej.
 
Pratade med besiktningsmannen, fick förklarad att med mätte fuktkvot vid en hörna i en regel som står på betonplatta , han tycker att om regel har 11% så borde inte syllar ha mer i fuktkvoten. Väntar fortfarande på riktningar från kommunen så vi får se.
 
Ringde nu kommunen, huset ligger utanför detaljplanerad område och ingen dokumentation finns, tyvärr. Ska kolla om jag är så sugen att ev. anlita egen besiktningsman och ev. lägga bud.
 
Lägg ett bud och kom överens om pris innan du gör besiktningen. Dyker det upp något oväntat har du ett bättre läge att förhandla ner priset när ni har ett prist bestämt, annars blir det "ändå så billigt att vi inte behöver sänka priset" om de dyker upp något oväntat.
 
A
12asa12 12asa12 skrev:
Hej ! letar efter 1:a hus, tyvärr okunnig gällande byggnationer...
Huset som jag är intresserad av kräver renovering inomhus vilket jag kommer få hjälp med...

Undrar dock vad man ska tänka gällande själva plattan utan underliggande isolering. Enligt besiktningen
"
Vid kontroll av konstruktion uppmättes fuktvärden under kritisk nivå för mikrobiell tillväxt och normal lukt upplevdes. Grundläggningen består av en betongplatta på mark utan underliggande isolering och med ett uppreglat isolerat golv dikt an betongen. Fuktkvoten uppmättes till 11%. Befintlig golvkonstruktion och eventuella väggsyllar riskerar att drabbas av fuktskador på grund av naturlig fuktpåverkan. Detta i sin tur kan leda till mikrobiella skador (angrepp av mikroorganismer) som kan resultera i att mikrobiell lukt sprids till boendemiljön. Om väggsyllarna är tryckimpregnerade kan även en kemisk lukt förekomma"

Känns som en standard formulering, undrar om man bör undersöka flera platser ? hur undersöker man syllar eller själva betongplattan ? bör dem vara undersökta vid besiktning som redan gjorts ?

Länk till besiktningen och huset:

[länk]

[länk]

Patrik
Lägg ett bud. Vinner du budgivningen tar du in den mest utförliga besiktningen du kan hitta och förhandlar ned priset om något är värre än i säljarnas protokoll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.