Hej! Vi bor i ett hus byggt 2019 och trots att vi är nöjda med vårt kök så saknar jag verkligen ett rejält skafferi.
I köket blir det svårt att bygga ett utan att det blir en ganska stort projekt, därför funderar vi istället på tvättstugan som ligger precis bredvid köket.

Min sambo tycker att vi kan bygga det i hörnet i tvättstugan, mellan ytterdörren och fönstret.
Jag hade hellre velat ha det så nära köket som möjligt, markerat med ett "x" på ritningen.
Tyvärr sitter tvättstugans enda element just där, och även elcentralen och fuktmätaren kopplad till grunden. Det går ju att bygga ett skafferi där så länge man kommer åt elcentralen och fuktmätaren utan problem antar jag, men hur är det med elementet? Går det på något sätt att få till någon typ av skåp med hyllplan där, utan att påverka elementet och rummets värme negativt?

Bifogar planlösningen som visar kök och tvättstuga.

Tar tacksamt emot tips, råd och egna lösningar/erfarenheter.
 
  • En planskiss av en lägenhet med vardagsrum, sovrum, klädvård och kök markerat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad nyttjas sovrummet till? Är det arbetsrum eller liknande kanske man kunnat ta lite yta därifrån?

Nu ser jag trappan i hallen, men om det är möjligt att flytta dörren till sovrummet så att den är ut mot hallen istället så hade ni frigjort en del yta där ni enkelt kunnat ha 2*60 högskåp till skafferi :)
 
Jag tror inte att du kan ställa ett skåp vid X utan att behöva flytta elementet.
Jag är tveksam generellt till att ha ett skafferi i en tvättstuga. Det är för mig en varm och fuktig miljö och inte ideal för matförvaring. Man kan väl ha konserver och oöppnad torrskaffning där, men kanske inte annat. Det du tänker dig är i princip ett högskåp? Inte en sval med ventil till utsidan för att hålla en lite lägre temperatur än inne?
 
Vi har byggt skafferi i tvättstugan, väldigt likt det ni planerar att göra. Vi hade dock en korridor som började vid "X" och nedanför den ett badrum. Korridoren fanns för att man skulle kunna ta sig till tvättstugan, vi stängde den helt och gjorde ett walk-in-skafferi av korridoren istället. Vi öppnade då en dörr från köket på samma plats som ni har er, men vi byggde in den som en skjutdörr i väggen för att vinna utrymme. Vi har skjutdörr till skafferiet också.

Enligt vår erfarenhet är det vid X ni skall ha den, annars kan man inte använda tvättstugan som man vill (torkställningar, smutsvätt som sorteras osv).

Vad är det för element ni har? Vattenburen?

Vi har ingen värme alls i tvättstugan då det sugs ut varm luft från övriga huset till den. Detta gör att så länge som ytterdörren är tät så kommer det inte att bli kallt (svalt när det är som varmast på vintern, men det gör ju inget). Vi upplever inte heller några problem med fukt, trots hängtorkning därinne.

Utifrån detta så tänker jag att ni kan ta bort elementet helt...
 
Jag skulle byggt det mot ytterväggen så man kan ha en ventil och lite svalare i skafferiet.
Att bygga det över ett element eller där det är varmt i största allmänhet minskar användbarheten.
 
Vänd på dörren till tvättstugan och ställ ett 60-skåp mellan VP och kök om det får plats. Gör ju inget om elcentralen hamnar bakom dörren.
 
  • Gilla
Mathildatiger och 1 till
  • Laddar…
G Genomklok skrev:
Vänd på dörren till tvättstugan och ställ ett 60-skåp mellan VP och kök om det får plats. Gör ju inget om elcentralen hamnar bakom dörren.
Det är en bra idé. Då kan man även ha en ventil genom väggen till utsidan om man vill.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.