Hej !

Vi har egen brunn, men en pump som är matad med 3-fas
Det hade varit trevligt att veta att man kan du upp vatten även vid strömavbrott.
Jag har ett litet elverk, men det är ju bara 1 fas (2kw Honda)

har sökt och letat, kollat forum mm
Men inte hittat något vettigt förrutom att köpa 3st av någon a Victrons inverters för off-grid och para ihop.

Kan absolut tänka mig att alltid köra pumpen från batterierna och ha en separat solcellsanläggning eller batteriladdare för laddnign ir normala fall.
just nu vet jag inte riktigt effekten på pumpen heller, men det sak jag försöka ta reda på.

så summa summarum.

Finns det någon 3-fas inverter eller frekvensomvandlare som kan kan köra från batteribank som är vettigt prissatt, med ren sinus...
 
tänker mig att det kanske blir enklast med något sånt här efter en rejäl "vanlig" inverter från batteribanken.

men blir det fortfarande Ren sinus då ?
https://www.ato.com/220v-to-380v-vfd
 
P P-son83 skrev:
Hej !

Vi har egen brunn, men en pump som är matad med 3-fas
Det hade varit trevligt att veta att man kan du upp vatten även vid strömavbrott.
Jag har ett litet elverk, men det är ju bara 1 fas (2kw Honda)

har sökt och letat, kollat forum mm
Men inte hittat något vettigt förrutom att köpa 3st av någon a Victrons inverters för off-grid och para ihop.

Kan absolut tänka mig att alltid köra pumpen från batterierna och ha en separat solcellsanläggning eller batteriladdare för laddnign ir normala fall.
just nu vet jag inte riktigt effekten på pumpen heller, men det sak jag försöka ta reda på.

så summa summarum.

Finns det någon 3-fas inverter eller frekvensomvandlare som kan kan köra från batteribank som är vettigt prissatt, med ren sinus...
Hej P-son83

Du är inte ensam om frågeställningen att kunna driva en pump i en brunn vid strömavbrott från ett elverk

Det finns några olika delproblem här
· Ett enfas elverk kan inte driva en trefasmotor utan ”extrautrustning”
· En elmotor har en startström som kan vara 5–8 ggr märkströmmen.
· Ett elverk har en begränsad strömkapacitet, då den inte kan lämna mer än ca 2–3 ggr märkströmmen vid start, för ett elverk med inverter kan det t.o.m. vara mindre.

Har du ett trefas elverk så kan du med en frekvensomriktare (inverter) mellan elverk och trefasmotor starta trefasmotorn mjukt (utan större startström) och då klarar ett elverk av startproblematiken.

Men har du ett enfas elverk då måste du ”ordna trefas” till motorn

Den lösning som ”P-son83” i inlägg #2 hänvisade till är nog möjlig men frågan om dtt ”1 fas (2kw Honda)” har tillräcklig effekt att driva din brunnspump. Du får titta efter hur stor effekt din trefaspump är på (egentligen hur mycket ström som motorn behöver) och elverkets effekt (strömkapacitet) är begränsat.

Den effekt som anges på en elmotor är dess uteffekt. Förlusterna gör att effektbehovet in till trefasmotorn är större.

Jag har ett Honda Elverk (EU22i inverter) som har en maxeffekt på 2,2 kW men som nog inte bör belastas mer än 1,8 kW (kont). Även om pumpdriften är kort tid så finns förluster (verkningsgrad) i både inverter och i elmotorn.

Innan man prövat utrustningen så vet man inte hur bra det fungerar. Den totala kostnaden, för att få det att fungera, kan vara svår att överblicka när man gör något ”special”.

Du får även komma ihåg att det kan vara fuktigt där pumpen är placerad och det du placerar där skall tåla miljön.

Vill du läsa mer om elverk och startströmmar, en- och trefasdrift så skrev jag lite om det här för några dar sen.
https://www.byggahus.se/forum/threads/elavbrott-hur-goer-man-klarar-man-en-vecka.403877/page-35
 
Redigerat:
  • Gilla
P-son83 och 1 till
  • Laddar…
P P-son83 skrev:
tänker mig att det kanske blir enklast med något sånt här efter en rejäl "vanlig" inverter från batteribanken.

men blir det fortfarande Ren sinus då ?
[länk]
Du bör nog undvika alla dessa led med omvandling det är inte vettigt öht. Den omformaren du länkar till vore intressant att se på i verkligheten, det man kan läsa där och bilderna stämmer knappast och det är en mycket udda fågel.

Om du vill köra med solceller och batteribank kan du fundera på att bygga banken för 500 VDC. Det ger dig möjlighet att försörja en standard frekvensomformare direkt på DC-mellanledet utan onödiga steg och förluster. Du får fördel även på dimensionering av matning som ibland blir grov pga låg nivå på batteribankens spänning.

Den principen med batterimatning av omformares DC sida direkt används proffessionellt i sammanhang där extremt höga krav på tillgänglighet och feltolerans krävs. Du kan alltså slippa hempular eller hobbystämpeln om du gör så och ett tränat öga ser din lösning. :)
 
  • Gilla
P-son83 och 1 till
  • Laddar…
S
Jag är inte elektriker och kan inget om startströmmar mm. Men jag är teknikintresserad och har precis beställt ett solcellssystem med batteri och Fronius 24gen plus växelriktare. Min tanke är att systemet ska kunna driva hemmet vid strömavbrott. Hur länge beror ju på om solen skiner och hur mycket förbrukare som används/är inkopplade. Kanske skulle en sådan lösning kunna lösa ditt problem. Men det är kanske en dyr lösning isåfall. Hoppas du hittat något som funkar. I dessa tider vill man bli mer och mer självförsörjande.
 
  • Gilla
P-son83
  • Laddar…
S SverreK skrev:
Jag är inte elektriker och kan inget om startströmmar mm. Men jag är teknikintresserad och har precis beställt ett solcellssystem med batteri och Fronius 24gen plus växelriktare. Min tanke är att systemet ska kunna driva hemmet vid strömavbrott. Hur länge beror ju på om solen skiner och hur mycket förbrukare som används/är inkopplade. Kanske skulle en sådan lösning kunna lösa ditt problem. Men det är kanske en dyr lösning isåfall. Hoppas du hittat något som funkar. I dessa tider vill man bli mer och mer självförsörjande.
Hej, Jag har frekvensomriktare som har både likströmsmatning och växelströmsmatning.
kontakta mig på 0704834234
 
Säljarn,
Du har i forumet en rubrik för försäljning "Säljes, uthyes och skänkes". Fler svar då kanske?
 
Jag tror att Sungrows hybridinverter kombinerat med ett kompatibelt batteri skulle funka för dina behov. T.ex. SH5.0RT den har backup mod för strömavbrott.
 
Hur gick det? Hittade du en lösning?
Om inte tänker jag att första frågan kan vara om du har en djupborrad brunn? Om inte kanske du istället kan ha en klenare pump om strömmen går?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.