Jag byggde förråd i kallvinden för några år sedan. Tänk på att köpa en rejäl lucka med bra isolering!
Kontrollera även luckans mått och vinkel på stegen!
Den första jag beställde konstaterade jag att en vanlig flyttkartong inte gick att få upp så jag fick gå upp i storlek (och isolering).

Jag har fuktspärr i taket och skarvade på den mot hålet för luckan. Jag har konstruerat "taket" i förrådet utifrån in som, 45 mm luftspalt, glespanel, vindskydd, 100 mm Hunton träfiberisolering och OSB skivor invändigt.
Väggarna har samma, vindskydd, 100 mm hunton och OSB.
Under golvet (som är hyvlat virke) ligger vanliga takisoleringen (220mm lösull) och på golvet i förrådet har jag en nålfiltsmatta.

Jag håller 5 grader vintertid och har sensorer för luftfuktighet under golvet och i förrådet och hittills har det fungerat fint.

Kom ihåg att installera manluckor för att komma ut på vinden!
Jag är väldigt glad för mina luckor så jag slipper klättra upp på taket om jag behöver ut i kallvinden!
 
Kan ju tillägga att jag ändå har 1,9 meter i "nock" inne i förrådet men eftersom taket lutar så är man ändå alltid mer eller mindre böjd, eller sitter på knäna, när man är där, och det är ju i ärlighetens namn inte så ofta... Upp ner med julpynt, resväskor och golvfläktarna så det blir kanske 10 besök per år dit upp...

Att tumma på isoleringen bara för att inte behöva böja på ryggen (vilket du ändå kommer att få göra) skulle jag inte gjort!
 
@anders07

Lucka har jag i gaveln med utvändig trappa just för att en invändig lucka jag redan hade inte gick att få upp saker genom. Jag har inget annat förråd så jag tänkte förvara saker jag behöver ofta, säkert att stå där i någon timme i veckan. Det är tänkt att det fortfarande ska vara en kallvind med förråd, jag tänkte inte isolera mer.

Vad har du för sensorer för luftfuktighet?

Det är väldigt stor skillnad att inte kunna räta på ryggen på en timme och att kunna sträcka på sig lite då och då, och de 12 cm gör väldigt stor skillnad.

Varför skulle du inte ta bort isoleringen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.