Hej! Jag har ibland problem med att golvbrunnen inte hinner svälja vattnet när tvättmaskinen tömmer.
Är det någon som vet om det finns golvbrunnar som har vattenlås men samtidigt möjlighet att koppla på ett avlopp som går direkt ner i avloppet (förbi vattenlåset)?

Jag har en golvbrunn i tvättstugan för både spillvatten från frånluftsvärmepump och tvättställ/tvättmaskin. Det går i dagsläget med vita rör ner till golvbrunnen. Tvättmaskinen är inkopplad på avloppet till tvättstället, innan tvättställets vattenlås.

Tvättstugan behöver ju en golvbrunn och spillvattnet från pannan har ju inget bra vattenlås.
Men vattnet från tvättställ och diskmaskin har ju redan ett vattenlås, detta borde ju kunna gå ner direkt till avloppet så man slipper risken att brunnen svämmar över? Det är ju bara onödigt att det är två vattenlås efter varandra. Om det skulle bli ett stopp i samband med tvätt ser jag ju hellre att det kommer upp lite vatten i diskhon som sen rinner ner sakta istället för att det rinner ut vatten på golvet.
 
Har du rensat vattenlåset i golvbrunnen?
 
Immobil Immobil skrev:
Har du rensat vattenlåset i golvbrunnen?
Jajamen det har jag! Det svämmar inte över så mycket men kan bli lite blött runt brunnen. Är mest rädd för att om man glömmer rensa på ett tag och det helt plötsligt blir väldigt mycket vatten på golvet.
 
Även om brunnen är rensad så kan det vara trångt i rören. Jag brukar köra vaskrensaren i golvbrunnen i tvättstugan en till två gånger per år. Det gör stor skillnad.
 
Redigerat:
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
A
S Swe_Leroy skrev:
Jajamen det har jag! Det svämmar inte över så mycket men kan bli lite blött runt brunnen. Är mest rädd för att om man glömmer rensa på ett tag och det helt plötsligt blir väldigt mycket vatten på golvet.
det finns tillfällen man minskar flödet genom slangen mha lämpligt rör etc
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.