Hej!

Jag håller på att totalrenovera mitt badrum på 5 kvm.
Nu undrar jag lite vilket som e det bästa/mest effektiva
sättet att fästa gipsskivorna på?

Jag har 1 vägg med "hård" betong, 2,5 vägg med lättbetong
och ½ vägg med spånskiva.
Spånskivan kan jag ju skruva fast i, men hur ska jag göra
med dom andra väggarna?

Limma eller borra? Om borra, ska jag använda spikplugg
till hårdbetongen? Vad till lättbetongen?

/Jeppe
 
Hej Jeppe!

En motfråga. Varför ska du ha gipsskivor när du redan har betong?
 
P.g.a ojämnheter i betongen, urfräsningar för nya elrör bl.a.

Jag hade en lite udda typ av vägg innan, en form av "plastskivor"
typ 25 cm breda från golv till tak (huset byggt 69-70).
Dessa efterlämnade vertikala spår av nåt brunt lim som jag
i princip har slipat ned men det e tunna spår kvar.
Det är numera i princip i nivå med betongen.

Ska jag slipa ner allt det bruna limmet och sen bara foga
igen urfräsningarna med fix för att sedan kunna kakla direkt
på betongen?

Eller ska jag limma gipsskivor direkt nu som det är?

/J
 
Jag skulle köra med husfix, snabbt och enkelt. Blir väldigt dött och stabilt för kakel också.
 
Eller ska jag limma gipsskivor direkt nu som det är?
Lånar tråden lite då jag också är intresserad av att limma gipsskivor på betongvägg. Vad använder man för typ av lim till det?
 
C
Om du vill vara säker på att det sitter riktigt ordentligt, använd Ardex S48 och följ deras instruktioner för limning. Det är dock dyrt!
 
Jag är också intresserad av att fästa gipsskivor på en tegelvägg. Kan man limma, fick tips om serpo 616 i en annan tråd, skulle det funkar tror ni?
 
C
Är det en "rå" tegelvägg så funkar det nog inte så bra om du inte jämnar av den först.
Annars borde det eller S48 som nämndes tidigare funka alldeles utmärkt förutsatt att ytan är plan och hyfsat jämn.

Tänk på att en skiva är styv, och det gäller att den ligger an över hela ytan för att limmet skall få fäste. Det går visserligen bra att spackla upp med dessa produkter så mindre avvikelser är inget problem, men det blir ju ett väldigt dyrt spackel.
 
Det är en råtegelvägg som jag vill fästa gipsskivor på. Men om jag blandar ihop en massa s48 och ser till att gipsskivorna sitter i denna massa, kan jag kakla på den gipsskivan då?
 
C
Det kan du säkert, men en 20-kilos säck kostar ca. 1000:- så det är nog bättre att först jämna av med något annat.
 
På höganäs finns ett fix som heter lätt fix som du klickar bakom gipsskivan,du får inte hellimma bakom skivan för då blir det för tätt. Om man ska ha gips på spångolv så får man inte skruva gipsen den ska hellimmas, man kan skruva några skruvar för att hålla skivorna på plats och sedan ta bort dem när limmet torkat.

Gutte skrev:
Eller ska jag limma gipsskivor direkt nu som det är?
Lånar tråden lite då jag också är intresserad av att limma gipsskivor på betongvägg. Vad använder man för typ av lim till det?
 
cpalm skrev:
Det kan du säkert, men en 20-kilos säck kostar ca. 1000:- så det är nog bättre att först jämna av med något annat.
Förslag på vad jag kan jämna av med? Jag skulle uppskatta om man slapp putsa upp hela väggen.
 
C
"Tyvärr" så är väl just puts ganska överlägset för avjämning av tegelväggar.
kakelmaster: Du säger att man inte skall hellimma på vägg därför att det blir för tätt. Kan du utveckla detta?
 
Maxits Gypsum är lättare att påföra än putsbruk. Det är kletigare i konsistensen och kan spacklas upp på väggen i tjocka lager. 25 kg kostar ca 240:- + primer för ca 150:- för en liter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.