A Anders_Nilsson skrev:
Ade gillar inte att höra folk som står upp för andra åsikter som till exempel att det är normal att värma med ved som man själv kapat med en bensindriven motorsåg.
Så du föredrar att bo med andra som "står upp" för exakt samma åsikter som du? Det låter som det handlar mycket om livsstil och identitet för dig.

Varje gång jag läser någon som klagar på hur andra bara följer strömmen och inte har egna åsikter, så kommer jag att tänka på den här.

sheeple.png
 
  • Haha
  • Gilla
gaia och 3 till
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Blir man lyckligare av att circulera runt med bilen i stan i jakt på parkering?
Vad är det som drar att bo stan och inte hus?
Man kan ju bara svara för sig själv men en sak är att man inte behöver vara så beroende av bilen.
Nu bor vi ju inte på "landet" men jag pendlar 32 km in till Malmö -där vi för 17 år sedan bodde i en juste lägenhet- och det är många gånger jag saknar att kunna cykla/gå till jobbet.
25 minuters promenad, titta på hur färgerna ändrar sig i träden, kolla på snygga kvinnor, stoppa till för en frukostkaffe ibland. Frisk luft och njuta av att känna livet bland människor på väg till jobbet.

Kollektivtrafik till allt.

Alla spännande miljöer i hamnområden där man kan promenera och känna havsluften i ansiktet. Jag älskar ruffiga miljöer, gamla räls, tegelfabriker, bilverkstäder, att bli överraskad av att det finns en lunchservering en ståltrappa upp i ett industriområde.

I Malmö finns ett underbart fiske i urban miljö. Ok ok jag visar väl några bilder då...

Vatten under bro, reflektioner, stenpelare, dunkel belysning, arkitektonisk struktur, ingen synlig människa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man i mössa håller i röd fiskestång utomhus med byggnad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en fisk, hållen i munnen, med vatten och byggnader i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag är inte "lycklig" av att bo i vår villa i en mindre ort. Jag mår bra av det och trivs hyfsat väl. Men "lycklig" kan jag bara bli om det hade funnits ett mindre vattendrag med bra bestånd av stationär öring som jag kunnat besöka under korta stunder när jag får lust och tröttnar på att vara inne.

Jag trivs i storstad. Vad många missar att det finns annat än shopping och stress i en större stad.
Jag trivs i "bushen". Ett kuperat landskap med skog och ris och små vattendrag och ängar. Övernatta i hängmatta, göra små vandringar, ta fram eldstålet och koka lite soppa. Vi har ett mindre lantligt hus i mitt Bohuslän men tyvärr är det just detta med mindre öringvatten som saknas i Bohuslän.
Mångra tror ju att Bohuslän är bad och måsar, det är det inte för mig...
Ok ok jag visar väl några bilder då... (Och ja, det finns små öringvatten men så få så få...)

Grusväg genom skog, solstrålar, hög med avverkade träd, tidig morgon, lugn naturmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Terrängcykel med packad ryggsäck i skog, nedfallna träd, grönska, äventyrstema, naturutflykt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person cyklar, skog, grusväg, hjälm, rörelseoskärpa, förstapersonsperspektiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett lugnt skogsbäck omgivet av gröna träd och stenar. Naturens frid och stillhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
En sak jag INTE saknar från stadslivet är dessa förbenade böter för att man glömmer städdagen på gatan där bilen stått stilla en vecka... Man vet att bilen bör flyttas men så är det ändå den dagen.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Blir man lyckligare av att circulera runt med bilen i stan i jakt på parkering?
Så behöver det ju inte vara, dels beror det på var i stan man bor, dessutom kan man hyra sej en parkering, antingen i garage eller utomhus.

Nu hade vi två bilar när jag bodde i stan, så jag har testat på såväl hyrt garage (dyrt) , hyrd plats (fick jag köa till) och att stå på gatan.

Där jag bodde var det i princip aldrig problem att hitta en parkeringsplats, däremot kanske man fick gå i 5min från platsen och hem sen.

Däremot har jag bekanta som bor i andra stadsdelar som får just cirkla omkring i snitt typ 30min innan dom hittar en p-plats, men det är ju lite ett val man gör, både var (vilken stadsdel) man bor och om man hyr en plats eller ej.

Vad är det som drar att bo stan och inte hus?
Jag är uppväxt i villa, jag bodde sen 7 (har jag för mej) år i lägenhet i centrala sthlm när jag flyttade hemifrån, och flyttade sen till villa igen 2012.

Det är väl självklart att det finns fördelar med att bo i stan, det är oerhört lätt att ta sej till ställen, bussarna går var tredje minut i högrafik och du kommer "överallt", det finns typ 20 matställen på 5min promenadavstånd, kommer du på mitt i natten att du behöver mjölk, bara att gå ut och handla i den dygnetruntöppna butiken nåt hus bort osv.

Sen föredrar jag ju hus på landet, men det fanns onekligen fördelar med att bo i stan med.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
M
Det där är nog väldigt individuellt, som att fråga vilken färg som är finast.
Jag kan se fördelar med staden och lägenhet, men idag väger det klart över för eget hus.
Nackdelarna som jag uppfattade med lägenhet:
*Långt att släpa på matkassar och annat man handlat
*Jag blev väldigt störd på folk ovanför när dom gick med skor inne, eller grannen som tömde diskmaskinen på andra sidan väggen
*Att inte ha en egen tomt att kunna gå ut på
*På tok för lite biytor för grejor/verktyg och hobbyändamål
Det positiva är att man slipper överaskningar i form av elräkningar, underhåll osv.

Jag kommer med facit i hand nog aldrig bosätta mig permanent i en lägenhet igen, eller rättare sagt som enda bostad utan alternativ. Däremot ser jag gärna en kombo i framtiden när barnen flyttat. En mindre hyresrätt i närheten av stan och ett lantställe som man använder på helger och ledighet för att sedan bli permanentboende på ålderns höst.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 4 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Det där är nog väldigt individuellt, som att fråga vilken färg som är finast.
Jag kan se fördelar med staden och lägenhet, men idag väger det klart över för eget hus.
Nackdelarna som jag uppfattade med lägenhet:
*Långt att släpa på matkassar och annat man handlat
*Jag blev väldigt störd på folk ovanför när dom gick med skor inne, eller grannen som tömde diskmaskinen på andra sidan väggen
*Att inte ha en egen tomt att kunna gå ut på
*På tok för lite biytor för grejor/verktyg och hobbyändamål
Det positiva är att man slipper överaskningar i form av elräkningar, underhåll osv.

Jag kommer med facit i hand nog aldrig bosätta mig permanent i en lägenhet igen, eller rättare sagt som enda bostad utan alternativ. Däremot ser jag gärna en kombo i framtiden när barnen flyttat. En mindre hyresrätt i närheten av stan och ett lantställe som man använder på helger och ledighet för att sedan bli permanentboende på ålderns höst.
Lägenhet och fritidshus är en lockande kombination. Lägenhet i en mysig och spännande stad och ett fritidshus lite off, kanske vid ett berg men så nära att det går att åka dit ofta, kanske dagligen vid behov
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Lägenhet och fritidshus är en lockande kombination. Lägenhet i en mysig och spännande stad och ett fritidshus lite off, kanske vid ett berg men så nära att det går att åka dit ofta, kanske dagligen vid behov
Eller som många har det i Bohuslän, man flyttar till fritidshuset vid påsk och till lägenheten i september/oktober. Sedan pendlar man med bil från fritidshuset.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
M
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Lägenhet och fritidshus är en lockande kombination. Lägenhet i en mysig och spännande stad och ett fritidshus lite off, kanske vid ett berg men så nära att det går att åka dit ofta, kanske dagligen vid behov
Oftast så blir ju boendet man har när man har familj onödigt stort när barnen flyttar. Det blir ju nästan på gränsen till billigare med en stuga och en mindre (2'a) HR eller BR istället. Plus att man slipper pendla fram tills pensionen tar vid.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Anonymiserad 342590 skrev:
Vi har nyligen sålt vår lägenhet i innerstan och köpt hus på landet men inom pendelavstånd.

I vanlig ordning har nu ångesten infunnit sig om huruvida det rätt eller fel beslut. Andra (på nätet) verkar vittna om att hus, sammanfattningsvis, suger om du inte har barn (kanske är det barnen och inte huset som suger?). Det är bara en massa underhåll och slitsamt arbete på sin fritid som kostar en herrans massa pengar.

Är det verkligen så eller spelar det mer roll vilket typ av hus man köper?

Idag är det väl fullt möjligt att få ett nyproducerat hus som genomsyras av underhållsfria material. Har man gjort bra investeringar direkt från start i nyproduktionen så tillkommer inte heller några större kostnader, t.ex. att det finns carport/garage, kaminer och en iordningsställd tomt m.m. Vissa nya hus säljs verkligen endast med huset, klart att det då blir en dyr historia att sätta upp ett garage, sätta i ordning tomten och att installera kamin eller vad man nu vill ha.

Så vad tycker ni, blir man lyckligare av att bo i hus än av att bo i lägenhet?

Kan man få hus som är lika "smidiga"/"underhållsfria" att bo i som lägenheter?
Det beror på vad man vill göra på semestern.

Underhåll eller resa runt i världen.


Har du massor av pengar så kan du ju betala någon annan som kan sköta underhållet.
 
  • Haha
gaia
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.