Har börjat fixa i garaget med hyllor och krokar på väggarna.

Har tidigare inte reflekterat över vilket material det har varit på väggarna. Men undrar nu om det är skivmaterial med asbest i, typ eternit eller liknande.

Det är hårt och grått, inte helt lätt att borra i det är en del motstånd. Skivorna är stora och går från golv till tak, cc60 med träreglar bakom. Kanske 1cm

Huset är byggt år 1960. Väggarna i garaget ser ut att vara i ganska gott skick, vilket först fick mig att tro att det kanske bytts någon gång sedan 60-talet. Men jag vet inte.

Kan någon som vet mer se vad det är för något? Användes skivor med asbest som väggpaneler på det här sättet?
 
  • Skadad vägg med hål och sprickor, exponerad underyta, möjligtvis mögel eller smuts, behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprucken vit vägg med skugga och ett litet hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt tak med en skarv och två runda brandvarnare eller sensorer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte omöjligt, skicka på analys så vet du säkert.
 
Ja, det finns nog risk för det. De där påminner rätt mycket om eternitskivor som användes för brandskydd.

Men, det går inte att se med blotta ögat om det är asbest eller inte och det finns många andra sorters fibercement. Jag skulle skrapat upp lite och skickat på analys för att vara på den säkra sidan.

Jag använde Evema förra vintern, det kostade runt 400 kr och tog en knapp vecka.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack för svar, blir nog att skicka på prov.
Skivorna är ganska stora bredd 60 med höjd uppmot 220, utan skarvar, gjordes eternitskivor så stora? Eller kan det vara något annat än just eternit med asbest i?
 
Ren_543 Ren_543 skrev:
Tack för svar, blir nog att skicka på prov.
Skivorna är ganska stora bredd 60 med höjd uppmot 220, utan skarvar, gjordes eternitskivor så stora? Eller kan det vara något annat än just eternit med asbest i?
Mina fasadskivor är precis så stora.

Exakt vilket namn de sålts under spelar ingen roll, eternit är en asbesthaltig fibercement oavsett.
 
M
I vårt garage (huset byggt 63) hade dem klätt in väggarna i grå eternit där det tidigare hade använts som soprum. Utanpå garaget vit eternitskiva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.