Min gamla trotjänare vill inte fylla vatten, den startar programmet men fastnar när den väntar på att vattnet ska fyllas upp, rinner ytterst svagt. Testade att skifta ventil till förtvättsventil men icke. Hur vet den att vattnet finns i trumman ? är det tryckvakten man ser ? det går en slang nedåt i maskinen. Tryck finns på vattnet.
Hur funkar det med vatten nivån egentligen ?
 
Sitter en svart nivåslang på avloppsventilen, rensa slangen plus kammaren på ventilen.
 
Ah, är det den man ser komma upp till den runda tryckvakten ? kan man i så fall blåsa ren den uppifrån ? Jag försökte rucka på maskinen men den är som fastgjuten... svårt att komma åt.
 
A
M Mikael Gannfors skrev:
Min gamla trotjänare vill inte fylla vatten, den startar programmet men fastnar när den väntar på att vattnet ska fyllas upp, rinner ytterst svagt. Testade att skifta ventil till förtvättsventil men icke. Hur vet den att vattnet finns i trumman ? är det tryckvakten man ser ? det går en slang nedåt i maskinen. Tryck finns på vattnet.
Hur funkar det med vatten nivån egentligen ?
rinner det svagt är det förhoppningsvis silen på inloppet i ventilpaketet
annars är det membranen i ventilerna, brukar göra underverk att byta ventilpaketet eller membranen
 
Tack för svar ! Jag testade att byta kabeln från huvudfacket till förtvätt men det var likadant. Kommer man åt silen när man lossar slangen ? den står väldigt illa till, inget att skruva loss ? Jag går genast och kolla silen !
Var hittar man ett ventilpaket ? jag gillar verkligen maskinen, sånt görs inte längre och jag kostar gärna på den !
 
A
M Mikael Gannfors skrev:
Tack för svar ! Jag testade att byta kabeln från huvudfacket till förtvätt men det var likadant. Kommer man åt silen när man lossar slangen ? den står väldigt illa till, inget att skruva loss ? Jag går genast och kolla silen !
Var hittar man ett ventilpaket ? jag gillar verkligen maskinen, sånt görs inte längre och jag kostar gärna på den !
silen skall sitta där slangen är ansluten på baksidan
(den skall stå minst 50cm från väggen)
denna anslutning är början på ventilen så det är den du lossar slangen ifrån,
Det är en gammal maskin så membranen blir torra och spricker i samtliga ventiler samtidigt (nästan)
dessa sitter i ett paket 3 eller 4st
 
  • Gilla
Vonelffors
  • Laddar…
Sådär ! Nu funkar den igen, fullt av grus i silen, de höll på med vattnet i gatan häromdagen, kanske något följde med men det är mycket bättre drag i vattnet än förut. Jag fick dra in magen ordentligt och knöla in mig bakom besten men det var det värt. Hoppas den går trettio år till nu. Klappar den godnatt ikväll...
Tusen tack för hjälpen !
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Jag beställer ett nytt paket till den, vet inte hur gammal den kan vara men jag köpte den begagnad före sekelskifte. Det är ett paket med tre ventiler. Någon mer service man ska göra när jag flyttat ut den en bit ? smörja ? den går tyst i lager och sådant, lite tveksam om den har rätt temp men det blir rent iaf.
 
A
M Mikael Gannfors skrev:
Jag beställer ett nytt paket till den, vet inte hur gammal den kan vara men jag köpte den begagnad före sekelskifte. Det är ett paket med tre ventiler. Någon mer service man ska göra när jag flyttat ut den en bit ? smörja ? den går tyst i lager och sådant, lite tveksam om den har rätt temp men det blir rent iaf.
värmeelementet 3st brukar ge upp med tiden, så mät dessa (från maskinens framsida).
smörj lucklås om det gnisslar och luckans gångjärn om de går trögt i förebyggande syfte.
man kan kolla stötdämparna men de är nog väldig sällan man byter på denna modellen
annars bara går dessa år ut och år in.
 
Jag ska mäta värmeelementen, lucklåset fungerar men när man ändå håller på med den så är det väl lika bra att serva lite.
Just det där att den går år ut och år in verkar inte vara egenskaper hos dagens maskiner, mina kompisar har bytt åtskilliga under tiden. Rejäla kontaktdon och kontaktorer i hela maskinen. Tvättmaskinernas Volvo 140 ?
 
A
M Mikael Gannfors skrev:
Jag ska mäta värmeelementen, lucklåset fungerar men när man ändå håller på med den så är det väl lika bra att serva lite.
Just det där att den går år ut och år in verkar inte vara egenskaper hos dagens maskiner, mina kompisar har bytt åtskilliga under tiden. Rejäla kontaktdon och kontaktorer i hela maskinen. Tvättmaskinernas Volvo 140 ?
volvo PV
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.