Tjena !

vårat garage är väldigt fuktigt då vi kör in med regninga/blöta bilar från och till, i garaget på 50kvm isolerat, sitter två ventiler på väggen samt att vi satt in en LLVP, verkar inte som ventilationen med dessa 2 på väggen fungerar?

nu med en avfuktare i garaget höjs istället fukthalten från 50% innan till 68% med fuktaren på i 1 full dag
 
Antingen får man värma ordentligt med t.ex. värmepump och ha fläkt för att få upp ventilationen eller så kan man ha en riktigt bra avfuktare. Själv kör jag med Woods avfuktare ED50 i garaget och tycker det fungerar bra.
 
Jag körde 20 grader i garaget då börja de mer lukta varm bastu istället och skillnaden på värmen i garaget och i taket vid isoleringen blev nog för stor för där vid trappan upp i luckan började kondens, men kondens har vi på portarna med hela tiden, kör en Woods 22 för 100 kvadrat och fukten har enbart ökats sen jag satte på den, från 50-54 med enbart värme till 68% med avfuktaren


J Josth skrev:
Antingen får man värma ordentligt med t.ex. värmepump och ha fläkt för att få upp ventilationen eller så kan man ha en riktigt bra avfuktare. Själv kör jag med Woods avfuktare ED50 i garaget och tycker det fungerar bra.
 
Det borde inte bli värre med en avfuktare iaf. En möjligt förklaring till att fuktigheten till synes ökar initialt när avfuktaren går kan möjligtvis vara att fuktmätaren blir exponerad för fuktigare luft när avfuktaren vispar runt luften i garaget.

Avfuktaren har väl en tank för kondensvattnet, hur mycket kommer det i den under ett dygn?
 
Unikt namn
Det har regnat mycket idag hos oss, då stiger luftfuktigheten trots avfuktare. Men den skulle ju stiga mer utan...
 
  • Gilla
Alexander Cahlenstein
  • Laddar…
Tycker också att det är konstigt att det blir fuktigare på Woods egna lilla mätare jag ställt på ett bord i garaget, och ändå känns luften 1000 gånger luftigare och bättre på ett sätt än innan, kanske för vi sänkt från 19 grader till 10-12 grader, den har ändå samlat upp 3-4 liter säkert sen igår kl 14


H hakfre skrev:
Det borde inte bli värre med en avfuktare iaf. En möjligt förklaring till att fuktigheten till synes ökar initialt när avfuktaren går kan möjligtvis vara att fuktmätaren blir exponerad för fuktigare luft när avfuktaren vispar runt luften i garaget.

Avfuktaren har väl en tank för kondensvattnet, hur mycket kommer det i den under ett dygn?
 
Det regnade här hela dagen å kvällen igår när den stog på, har inte stängt ventilerna i väggarna på garaget för jag dom föreslog inte de när jag köpte avfuktaren, så just nu är iallafall 1 stängd och en öppen och värmepumpen på 10 grader och full avfuktare på

Unikt namn Unikt namn skrev:
Det har regnat mycket idag hos oss, då stiger luftfuktigheten trots avfuktare. Men den skulle ju stiga mer utan...
 
Har ni plast i tak och väggar ? Du behöver en fläkt som ventilerar garaget är min gissning.
 
Ska du avfukta snabbt så är det bra med värme också särskilt nu om det är mycket fukt i garaget.
Så på med värme och avfuktare samtidigt tills fukten försvinner sen kan du sänka värmen.
 
Ja vi har isolerat garage, och det står att en ventilations är till för 25 kvadrat, så vi har 2 st uppsatta på väggen framför varje port, ca 5-6 meter mellan. Men jag fattar inte hur det är tänkt att genom de tillluftaventilerna även ska hinna få ut massa fukt från blöta bilar å pölar på plattan

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har ni plast i tak och väggar ? Du behöver en fläkt som ventilerar garaget är min gissning.
 
Isolering är en sak, är det plast i väggen eller ej? Ventilhål hjälper föga, in med en fläkt, billigare i drift än en avfuktare.
 
Höjer jag värmen för mkt blir det kondens mot trappan upp till vinden/taket




A Argastesnickaren skrev:
Ska du avfukta snabbt så är det bra med värme också särskilt nu om det är mycket fukt i garaget.
Så på med värme och avfuktare samtidigt tills fukten försvinner sen kan du sänka värmen.
 
  • Inomhus träkonstruktion, metallbeslag, skrovliga ytor, skruvar, skugga, ojämn färgning på trädetalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
japp det är nån slagits plast i det märkte jag när jag fick sköta av sista delen av gipset som säg vatten för det var nästan kloss an plattan när allt regn vatten från bilarna rann av

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Isolering är en sak, är det plast i väggen eller ej? Ventilhål hjälper föga, in med en fläkt, billigare i drift än en avfuktare.
 
Plast = du måste hålla garaget varmt för att inte få fuktproblem. Du måste även ventilera väl
 
Hej har oxå ett garage på 50 kvadrat, när vi byggde fick vi 4 ventiler på garaget, två på framsidan kortsida sitter typ 50 cm från backen, sen två ventiler på baksidan kortsidan ca 2 meter från backen. Just för få cirkulation på luften, har även en luftvärmepump som håller 8 grader just nu för elen är för dyr märker inte av nån större fukt på väggar och sånt men golvet torkar inte fort direkt…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.