Hej! Vi har köpt hus och där står en gammal thermia elpanna men även två luftluft-värmepumpar för uppvärmningen. Värmepumparna är nyinstallerade. Jag undrar om det går att använda Elpannan endast för varmvatten i kranarna och värma huset med våra värmepumpar? På samtliga element finns det gamla slottsventiler. Om jag nu istället vrider dom till nolläge där värmepumparna ger värme och håller dom öppna i dom rummen där värmepumparna inte når, skulle detta minska energin? Går det att koppla luftluftvärmepumpar med elpanna som dom jobbar parallellt? Otroligt tacksam för svar då vi inte alls förstår värmesystemet här.
 
Ja det går bra att stänga av slottsventilerna i alla rum som istället värms av luftvärmepumparna. Då sparar ni mycket el. Vill ni så kan man någorlunda enkelt byta slottsventiler mot termostater. MMA har färdiga insatser som passar om man tar bort käglan i slottsventilen.
 
  • Gilla
Rk1998
  • Laddar…
Tack för svaret! Vad skulle det innebära om man byter slottsventilerna till termostater? vet du om det går att få värmepumparna att jobba ihop smart med elpanna? :))
 
Om man byter till termostater så kan man ställa in dessa så att radiatorerna från elpannan värmer om rumstemperaturen faller pga att utetemperaturen sjunker kraftigt och effekten i luftvärmepumparna inte längre räcker till. Också om man har rum med öppen dörr på dagen och stängd dörr på natten så kan termostaten känna att temperaturen sjunker och öppna så det inte blir för kallt i det rummet på natten även om det värms av luftvärmepumpen på dagtid.
 
  • Gilla
Rk1998
  • Laddar…
R Rk1998 skrev:
går att använda Elpannan endast för varmvatten i kranarna
Pannan tillverkar ingen VV, det är säkert en varmvattenberedare som den ligger på. Att stänga av den görs med strömbrytaren på fronten. Då är den borta och värmer inget. Ska ni ha någon värme till något rum så går det bra, i dom rum som värms med LL-VP kan man med fördel stänga ventilerna på elementen
 
  • Gilla
Rk1998
  • Laddar…
J Josth skrev:
Om man byter till termostater så kan man ställa in dessa så att radiatorerna från elpannan värmer om rumstemperaturen faller pga att utetemperaturen sjunker kraftigt och effekten i luftvärmepumparna inte längre räcker till. Också om man har rum med öppen dörr på dagen och stängd dörr på natten så kan termostaten känna att temperaturen sjunker och öppna så det inte blir för kallt i det rummet på natten även om det värms av luftvärmepumpen på dagtid.
Jahaa jag missade att termostaterna känner av temperaturen trodde man bara vred temperaturen upp eller ner oberoende av miljön omkring, tack för upplysningen!
 
J jonaserik skrev:
Pannan tillverkar ingen VV, det är säkert en varmvattenberedare som den ligger på. Att stänga av den görs med strömbrytaren på fronten. Då är den borta och värmer inget. Ska ni ha någon värme till något rum så går det bra, i dom rum som värms med LL-VP kan man med fördel stänga ventilerna på elementen
Juste ja men det sitter en varmvattenberedare där också. Kan man på något sätt välja vart varmvattnet ska gå? Kan jag exempelvis välja att det endast går till kranarna eller elementen?
Tack för svaret!
 
R Rk1998 skrev:
Kan jag exempelvis välja att det endast går till kranarna eller elementen?
det är olika system
om bara vill ha varmvattnet igång så borde där finnas ett sommarläge på pannan
 
  • Gilla
Rk1998
  • Laddar…
Jag får ringa tillverkaren och fråga om det finns något sommarprogram för jag får inte fram något sånt i displayen. Tack för svaret!
 
R Rk1998 skrev:
Jag får ringa tillverkaren och fråga om det finns något sommarprogram för jag får inte fram något sånt i displayen. Tack för svaret!
Oroa dig inte och varva ner, som sägs är det helt från varandra system. Pannan värmer bara huset och inget annat. Varmvatten får du av VV-beredaren och det är bara till kranarna det går.
Så stäng av pannan med brytaren på fronten och du har efter det ingen värme på elementen, men fortfarande VV.
 
  • Gilla
Rk1998
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Oroa dig inte och varva ner, som sägs är det helt från varandra system. Pannan värmer bara huset och inget annat. Varmvatten får du av VV-beredaren och det är bara till kranarna det går.
Så stäng av pannan med brytaren på fronten och du har efter det ingen värme på elementen, men fortfarande VV.
Okej, men problemet är att det bara finns en brytare på elpannan där uppe och ingen på vattenberedare?
 
  • Vit industriell enhet med paneler, display, och knappar i ett teknikrum eller förråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Rk1998 skrev:
Okej, men problemet är att det bara finns en brytare på elpannan där uppe och ingen på vattenberedare?
Du överventilerar, läs vad som skrivs och ha inte egna felaktiga ideer. Men för att göra en lång historia kort..
Ta bort luckan längst ner och där bakom sitter en termostat och strömbrytare för beredaren. Rör inga reglage nu, allt fungerar för VV.
 
  • Gilla
Rk1998
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.