Hej,

När ska man ge upp?
Nu har vi skrapat bort kitt och färg från några av våra gamla fönster.. Kittet sitter så löst så det är inga problem och färgen går ju också bort bra med värmepistol... men sen.. I princip alla understycken på både båge och karm är murkna och behöver bytas.
Jag vill inte gärna ta ut karmen från väggen där de suttit de senaste hundra åren åtminstonde... Väggarna är putsade stenväggar.. Så jag har bytt så mycket dåligt trä som man kommer åt utifrån vilket är ett pyssel.. Bågarna går ju an om än att det tar tid för att de inta ska skeva för mycket..

Vi har nu hållt på under ca 3 veckor och vi är inte klara med de två fönstren som vi startade med.. Är det värt att lägga så mycket tid på fönster med enkelglas? Vi har totalt 14 fönster och det är 4 bågar i varje fönster.

Om man nu skulle välja att byta ut alla.. Ska man då låta en snickare tillveka nya fönster i samma format som våra gamla "flaggfönster" eller ska man nöja sig med en fabrikstillverkad variant?

Är det någon annan med gamla murkna fönster som lyckats får dom inte bara fina utan bra och så att de håller under en längre tid..

Kostnaden för att låta någon annan renovera fönstren verkar vara horibel.. bara måla och kita om dom kostar ju lika mycket som ett nytt handtillverkat av snickare..

Någon som har tips, synpunkter eller kanske någon form av pepp?

MVH
PerAnn
 
Problemet om du tillverkar nya är att du får nytt snabbvuxet virke. I de allra flesta fall är det billigare att renovera de gamla. Om du byter till nya så måste du ju ändå byta karmarna, därmed blir det ju minst lika omständigt med tanke på fasaden.

Är alla fönster lika dåliga, eller är det så att du börjat på nordsidan (där de ofta ruttnar)?
 
Mina fönster är helfina i trät, ändå är de sedan 40-talet. Har haft dem trärena, nya glas, kitt, oljning, grundning och slutmålning. Men näpp, det håller inte särskilt länge. Man får bättra dem lite då och då iaf.
 
Jag hade liknande problem och såhär gjorde jag:
Kallade dit en snickare som brukar göra jobb på kulturhus för att han skulle bedöma om de var lönt att laga. Han menade att det inte var lönt p.g.a. karmarna var helt ruttna både under fönstret, halvvägs upp på sidostyckena samt mittenstycket. Fönsterbågarna var ruttna både i nederstycket och alla spröjsen (när det regnade o blåste trängde vattnet igenom själva träet) Man hade behövt byta karmens neder- och sidostycken samt fönsterluftens understycke och spröjsen på fönsterluften...... På den tiden var det ännu inte så vanligt att man renoverade fönster, så kanske man hade gjort en annan bedömning i dag.....

Jag övervägde att låta tillverka identiskt lika enkelfönster, men eftersom det inte fanns några lösa innerfönster bevarade, så hade jag behövt nytillverka även sådana........

Det jag gjorde var att jag beställde nya 2-luftsfönster nytillverkade av en snickare som gjorde dom med gamla profiler. Spröjs på yttre luften och hel ruta på inre luften. Linoljefärgsmålade dessa enligt konstens alla regler, satte sedan in dom gamla munblåsta fönsterglasen med bubblor i den yttre luften o modernt fönsterglas i den inre luften (ser ok ut) och satte dit fönsterhakarna av gjutjärn. Kompletterade med rutor från 'loppisfönster' när de gamla glasen inte räckte. Det blev ett hybridfönster (inte helt tidstypisk för någon tid), men jag blev nöjd med resultatet. Det jag ville ha sagt är att trots att jag valde nytillverkat så var det mycket jobb! Underhåll kräver naturligtvis även dessa nya fönster, men varken mer eller mindre än de fönster som jag renoverade från grunden.

Hade trät inte varit så dåligt så hade det bästa varit att renovera fönstrena. Är det bara underdelen i fönsterluftena som är dålig så är det en enkel sak för en snickare att byta den biten. Man kan också i såna fall vända på fönsterluften så man får det gamla hårdväxta virket i nedre delen som är mest väderutsatt (om man flyttar alla beslag) Jag kan tala om att jag använde resterna av mina ruttna fönsterkarmar till brännved, och de delar som inte var murkna var fortfarande tungt kådiga efter mer än 100 år! Sådant virke finns inte i dag!

Om ni fortsätter med renoveringen så vet ni kanske att det finns verktyg som underlättar. Infravärme för att lösa kitt och färgskrapor som är speciellt avpassade för att inte fördärva fönsterprofilerna.

Om ni bestämmer er för nya fönster ska ni absolut undvika fönster som kräver ändrad storlek på fönsterhålet. Husets karaktär ändras om man ändrar fönstrenas proportioner. Kan bli helt misslyckat! Dessutom får ni en kostnad med att ändra fönsterhålet och dom pengarna kan ni hellre lägga på måttbeställda fönster.
 
Jo det är troligt att stora dela av det trä som fortfarande är friskt är av bra kvalitet. Enligt snickaren skulle nya fönster vara tillverkade av "tätvuxen norrlandsfur" så det bör väl förhoppningsvis vara bättre än fabrikstillverkade.. Och blir det nya så blir de tillverkade efter våra mått.

Att det blir arbete för oss oavsett vilket vi väljer är jag medveten om.. vi skulle då själva olja och måla fönstren och ev efterlaga putsen på fasaden. Så på ett sätt köpr vi oss fria från att lägga tid på att trälaga fönster och renskrapa mm. Och vi slipper hantera lösa innerbågar (och att låta snickaren tillverka till de fönster där det nu saknas.) Dock förlorar vi en smula av den charm som de gamla munblåsta glasen har och även den charm som trots allt finns med lösa innebågar..

Nästa vecka hoppas jag få mer hjälp att ta beslutet.. Jag har fått tag i en fönsterhantverkare som ska göra en bedömning om han tycker det är värt att renovera våra fönster eller om de har gått över tiden och försummats för länge..

När det gäller verktyg så tror jag att vi har det som behövs.. Speedheaterm, värmepistol och bra skrapor för kitt och färgbortagning.. och snickerimaskiner för trälagningarna plus en för ändamålet inköpt fein multimaster. Däremot har vi inte handgreppen som någon som är van att jobba med trä har.. Verktygen gör inte jobbet själv.. men det underlättar ju klart.. Och visst går det bättre och bättre ju fler bågar som blir gjorda...

I går morse var jag övertygad om att vi skulle byta all fönster och på kvällen såg jag rimligheten i att renovera om man bara gör en bra plan och jobbar strukturerat, har man dessutom någon bra att täcka fönstret med när man håller på så kan man ju jobba med det en bra bit in på hösten..

Det blir lätt mycket huvudbry med gammalt hus...
 
PerAnn skrev:
Det blir lätt mycket huvudbry med gammalt hus...
Sannerligen!:D

Om ni låter snickare göra träreparationerna då? Dyrt? Det är jobb nog med målningen! Jag tycker att det är enklast om man kan jobba lite enligt löpande-bandprincipen med flera fönster samtidigt. Häkta av o sätt skivor för. Svårt, förstås om man samtidigt bor i huset. Annars hade det kunnat vara ett lagom terapiarbete för långa vinterkvällar........ ;)

Skaffar ni nygjorda tvåluftsfönster så kommer ni aldrig kunna få en mittstolpe som är lika smäcker som enkelfönsterönstrets. Det gör skillnad på utsikten inifrån. (Fast, det är ju en bedömningsfråga om det är lönt reparera). Såg ett program på kunskapskanalen om fönsterrenovering som visade att enkla fönster med innerfönster ger nog så bra u-värde också.

Vad gäller fönsterglasen: jag tyckte definitivt att det var värt besväret att ta vara på de gamla fönsterglasen! Det syns både utifrån och inifrån att dom skimrar vackert. Då har du dessutom möjlighet att grundolja och grundmåla fönstret innan kittningen, vilket gör att kittningen förhoppningsvis håller längre. Det är dock ett ytterligare jobb att plocka ut dom och göra rent från färg o kitt utan att repa! Sedan kan det hända att dom inte riktigt passar i de nya bågarna utan måste skäras till.........Att skära i gamla glas är en konst som tydligen inte alla glasmästare behärskar. Det första fönstret lämnade jag till kittning hos en glasmästare eftersom jag ville ha det proffsigt gjort. Han lyckades spräcka 50% av rutorna! Räknade snabbt ut att med ett sådant svinn skulle mina reservrutor inte räcka långt. Min snickare erbjöd sig då att sätta in glasen på de andra fönstrena eftersom han hade en speciell glasskärare för gamla glas. Då blev det nästas inget svinn alls:)!
 
Jag tänkte höra lite med fönsterhantverkaren om rimligheten i att ta hans hjälp med delar av arbetet. Den snickaren vi har haft kontakt med som tillverkar nya snickerier gör inte några reparationer.. han kan absolut hjälpa till med att fräsa profiler och vi kan köpa bra trä av honom.. men annars är det nytillverkning.
Vi bor i huset så att sätta igång med alla fönster vore nog lite väl bra.. väven om det kanske skulle bli effektivare..

Jag läste lite om det där med att U värdet med lösa innerbågar matchar ett 80-tals fönster så det går nog få rimlig komfort på det viset..

Vi har redan råkat spräcka 2 glas av 12 när vi skulle montera ur dem ut bågen.. våra överbågar har inte normal kittfals utan bara en skåra där glaset stuckits in och sedan har kitt pressats in i glipan.. Lite meckigt att lossa dessa..
Nu har iallafall det pågående renoverandet börjat vända och jag kunde i gårkväll börja sätta tillbaka glas i bågarna och kitta...så nu är det föhoppningsvis medlut ett litet tag.. Måla är ju inte så besvärlige :)
 
PerAnn skrev:
Vi har redan råkat spräcka 2 glas av 12 när vi skulle montera ur dem ut bågen.. våra överbågar har inte normal kittfals utan bara en skåra där glaset stuckits in och sedan har kitt pressats in i glipan.. Lite meckigt att lossa dessa..
QUOTE]

Oj riktigt ålderdomligt!
Jag fyndade sådana på en loppis. Blev konfunderad över hur jag skulle få ut glasen. Kom sedan på att borra bort träpluggarna i hörnen. Sedan gick det enkelt att plocka isär hela fonstret som en byggsats. Dock behövde jag inte plocka ihop fönstret igen. Det hade nog varit knepigare....Det var fönsterglasen jag ville åt. Stora fina luftbubblor..
 
"Vad gäller fönsterglasen: jag tyckte definitivt att det var värt besväret att ta vara på de gamla fönsterglasen! Det syns både utifrån och inifrån att dom skimrar vackert."

Ja, det här är jätteviktigt!! Vad Ni än gör, så undvik plana ytterglas, ni kommer att ångra Er när Ni ser reflexerna från de nya fönsterglasen.

Kul att Ni har spårfals i bågarna det har jag också. Det spar många, många timmar vid framtida renoveringar av mina fönster. Skulle jag tillverka nya fönster idag så skulle det vara med spårfals. Det kostar lite extra men det är det värt.

Jag är också väldigt förtjust i att fönsterna är hängda på mitten istället för på sidorna...
 
Nu har vi haft fönsterhantverkaren på plats för en enklare besiktning.. och i hans synvinkel så var valet enkelt... renovera... (kanske inte så konstigt eftersom det är hans yrke..) Men han lyckades övertyga både mig och min fru om att det är värt tiden och mödan att göra det.. Och så kan vi ju lägga ut en del av jobbet på honom.

Vi kommer återanvända allt munblåst glas som är helt och ersätta de som är spräckta med "kulturglas" som väl då är det närmaste man kommer utan att det kostar skjortan.

Hur sparar spårfalsen tid? Jag tycker mest den är besvärligare då det är svårt att komma åt att skrapa bort kittet som sitter inklämt i falsen..

/PerAnn
 
Det låter som ett bra val!
Många byter ut fönstren mot "kopior" och förstör huset för överskådlig tid. Har man en gång lärt sig se skillnad på munblåst, valsat och modernt glas (det är ju klart svårast att skilja på de första typerna), är det svårt att acceptera skyskrapereflektionerna på ett gammalt hus.

Det går nästan alltid att renovera bågarna, och det känns så mycket bättre. Nu har ni uppenbarligen löst problemen så långt, men en variant är ju att måttbeställa understycken från en snickare, sånt gör ju de flesta snickerier.

Såg inte om ni skulle sätta in innerfönster eller hur ni skulle göra, men där finns det ju en del olika skolor, och flera är säkert bra, men själv skulle jag aldrig sätta in hela rutor in mot huset. Det blir en förändring hur man gör om man byter från en till två bågar, men hellre då en fejkat tidigaredaterad tvåbågning än ett helglas.

Men:confused: ska ni verkligen inte plocka ut karmarna? Vore det inte skönt att vara säker på att de är helt hundra?
 
Förresten, glömde en sak.
Det finns ju många sorters glas att köpa, men jag har för mig att det som är äkta munblåst säljs av en fönsterfirma vid Mosebacke i Stockholm. Det är visst där Gysinge köper in det.
 
Den fönsterhantverkaren vi pratade med hade en typ av kulturglas (kommer inte ihåg exakta namnet på glaset...) som det skulle vara lite mer liv i än planglas och valsat glas.. men betydligt billigare än nytillverkat munblåst.. typ 300kr istället för 2000kr per kvadratmeter.. vi har ungefär 1,5 kvadratmeter glas i varje fönster.

När det gäller innerbågar så har vi gamla innerbågar till 4 fönster så planen är att kopiera dessa till resten. Det blir två bågar till varje fönster med en bredare spröjs upptill och en smalare nertill för att matcha ytterfönstret. På de flesta bågarna finns det en fals att sätta innerbågen i men vi har ett par fönster som ser lite anorlunda ut där vi kommer få montera en list eller liknande som mothåll till innerbågen.

Kommer nog inte plocka ut karmarna så långt som det är möjligt. De sitter inputsade både på utsidan och insidan så jag knackar gärna ner så lite puts som behövs för det trä som behövs bytas. Men skulle det visa sig behövas så får vi ju klart plocka ut dem.
 
Vi är i samma situation PerAnn, och har gjort samma val. Behålla de gamla fönstren, i möjligaste mån låta karmarna vara kvar då huset är putsat. Däremot så har vi hittat begagnade fönster med munblåst glas, 150 kr per fönster (tre rutor). Vi får se hur det går, risken är ju att man spräcker en del rutor när man försöker få ur dem.
 
Begagnat glas är ju klart ett alternativ. Antikvariskt sett ännu bättre, eftersom det ju faktiskt är gammalt.

Måste fråga PerAnn om en sak. Det är inte så att era fönsterbågar har en riktigt bred spröjs upptill, dvs. lika bred som själva bågen? Och sen en vanlig spröjs nertill. Nyfiken för att jag har så på ett hus på landet, på det mindre huset närmare bestämt. De är ju inte så vanliga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.