Ulltand Ulltand skrev:
Hur tänker du nu?

Ventilationen och värmen i huset fungerar precis som vanligt oaktat om bastun kopplas till FTXen eller inte
Man kan få tillskottsvärme via ventilationen. Man skulle även kunna öka ventilationen om man så önskar, utan att få kalldrag.
Bastu i sig är ju inte heller något man kan ”räkna hem”. Det är fanimej billigare utan bastu än med bastu.
 
  • Haha
TommyC
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Komfort betyder en en sak. Energieffektivitet en annan.

Precis som svart betyder svart och vitt betyder vitt.
Energieffektivitet betyder komfort.
Jag har själv funderat på att installera en ytterdörr och fönster då jag idag endast har hål för dessa i mitt hus.
Jag tror att komforten lär bli bättre om jag tätar dessa hål i byggnaden med fönster och ytterdörr. Fast nu är jag lite osäker om jag bara får energieffektivitet ut av detta och då är det ju ganska bortkastat.
 
A Antemoo skrev:
Man kan få tillskottsvärme via ventilationen. Man skulle även kunna öka ventilationen om man så önskar, utan att få kalldrag.
Bastu i sig är ju inte heller något man kan ”räkna hem”. Det är fanimej billigare utan bastu än med bastu.

Man vill inte öka ventilationen i ett FTX system om det är rätt injusterat. Är det fel injusterat är det inte rätt väg att gå genom att ansluta en bastu. :)

.
 
A Antemoo skrev:
Energieffektivitet betyder komfort.
Ledsen men det gör det inte.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Man vill inte öka ventilationen i ett FTX system om det är rätt injusterat. Är det fel injusterat är det inte rätt väg att gå genom att ansluta en bastu. :)

.
injusteringen handlar ju om att fördela frånluftkapaciteten mellan alla frånluftsventiler. Om ett har betydligt lägre motstånd kommer dom andra frånluftdonen få lågt flöde.

Mitt gamla FTX har ett forcerat läge där jag kan öka fläkthastighet tillfälligt och offra ljudkomfort. Enligt manualen är det om man vill ventilera mer tillfälligt.
Dom nya aggregaten har ju liknande funktioner som t.o.m är koldioxidstyrda. Man kan också forcera när man inte är hemma.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Ledsen men det gör det inte.
Nej, inte direkt ordagrant. Däremot så är det en följd av energieffektivitet som oftast.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Man vill inte öka ventilationen i ett FTX system om det är rätt injusterat. Är det fel injusterat är det inte rätt väg att gå genom att ansluta en bastu. :)

.
Rätt injusterat är fel injusterat om man inte styr alla till- och frånluftsdon separat.
Dina injusteringar är en halvdan kompromiss även om du önskar att det vore annorlunda.

Kör du en forcering när du duschar så finns det ingen mening att frånluften i köket ska gå på högvarv och det samma gäller frånluft i valfritt förråd.
Det samma gäller övriga huset och övriga scenarion.

Ligger tilluften på 18 grader utan bastu och 22 grader när man badar bastu så är det en solklar komfortökning. Kopplat man sedan ifrån bastuns anslutning efter bastubadandet så har man sin ”ypperst optimerade ventilationsjustering”.
Således så är det komfortmässigt en vinst då man slänger igång bastun även om bastun i sig tappar lite värme.
Ekonomiskt sett så går det nog inte att räkna ihop. Ekonomiskt sett går det inte att räkna ihop kostnaden av en bastu heller och inte ens en varm dusch går att räkna ihop ekonomiskt.
Jag föreslår dock att inte duscha i 4 gradigt vatten även om man kanske sparar en slant.
 
Jag har utfört lite experiment i samband med att jag skulle basta.
Började med att redan dagen efter, i lördags, lägga en av sensorerna till min väderstation ute i bastun. Jag la den uppe i frånluftsventilen.
På söndagsmorgonen var det 3,6°C/99% ute och 3,8°C/62% i den utkylda bastun.

Jag tände i kaminen vid 16-tiden:
3,1°C/HI ute
3,7°C/62% i bastun

ca 20min senare:
3,0°C/HI ute
18,9°C/58% i bastun

Ytterligare en stund senare:
2,9°C/HI ute
33,0°C/51% i bastun

När jag kom tillbaka efter träningen och det var dags att bada ca 2 timmar senare:
2,6°C/HI ute
68,6°C/LO i bastun

När jag slängde rejält med vatten på aggregatet gick jag över sensorns max temp trots att jag flyttat ner den på nedersta laven. Under resten av badet stod den på temp=HI och RH=LO, dvs varm och okänd fuktgrad.

När jag var färdig slängde jag in ett par vedträn och lämnade bastun.
Efter en timme var det fortfarande temp=HI och fukt=LO

Efter två timmar var temperaturen nere så jag fick ett mätvärde på 64,5°C/RH=LO

En och en halv timme senare var den nere på 46°C/RH=LO

Nu i morse ca 7 timmar senare var den nere på 17,7°C med RH var fortfarande på LO.

Jag tror LO motsvarar mindre än 10% och HI över 90%.

Slutsatsen är att det blir väldigt torr luft i en vedeldad bastu om man inte häller på vatten (inte helt otippat) men att fukthalten i luften också försvinner snabbt när man slutar kasta.

Några 50% RH är det inte frågan om under eftervärme.
 
  • Gilla
Antemoo
  • Laddar…
F Fredrik Jönsson skrev:
Jag har utfört lite experiment i samband med att jag skulle basta.
Började med att redan dagen efter, i lördags, lägga en av sensorerna till min väderstation ute i bastun. Jag la den uppe i frånluftsventilen.
På söndagsmorgonen var det 3,6°C/99% ute och 3,8°C/62% i den utkylda bastun.

Jag tände i kaminen vid 16-tiden:
3,1°C/HI ute
3,7°C/62% i bastun

ca 20min senare:
3,0°C/HI ute
18,9°C/58% i bastun

Ytterligare en stund senare:
2,9°C/HI ute
33,0°C/51% i bastun

När jag kom tillbaka efter träningen och det var dags att bada ca 2 timmar senare:
2,6°C/HI ute
68,6°C/LO i bastun

När jag slängde rejält med vatten på aggregatet gick jag över sensorns max temp trots att jag flyttat ner den på nedersta laven. Under resten av badet stod den på temp=HI och RH=LO, dvs varm och okänd fuktgrad.

När jag var färdig slängde jag in ett par vedträn och lämnade bastun.
Efter en timme var det fortfarande temp=HI och fukt=LO

Efter två timmar var temperaturen nere så jag fick ett mätvärde på 64,5°C/RH=LO

En och en halv timme senare var den nere på 46°C/RH=LO

Nu i morse ca 7 timmar senare var den nere på 17,7°C med RH var fortfarande på LO.

Jag tror LO motsvarar mindre än 10% och HI över 90%.

Slutsatsen är att det blir väldigt torr luft i en vedeldad bastu om man inte häller på vatten (inte helt otippat) men att fukthalten i luften också försvinner snabbt när man slutar kasta.

Några 50% RH är det inte frågan om under eftervärme.
Som jag sagt tidigare så skulle jag föreslå ett mekaniskt spjäll som du själv sköter.
Lite spiro och ett billigt spjäll så får du en del tillskottsvärme i huset.
Att sköta det med givare som man får slå av under sommaren för att slippa extra värme in i huset känns bortkastat så länge inte man inte har en massa temperatursensorer här och där.
 
A Antemoo skrev:
Som jag sagt tidigare så skulle jag föreslå ett mekaniskt spjäll som du själv sköter.
Lite spiro och ett billigt spjäll så får du en del tillskottsvärme i huset.
Att sköta det med givare som man får slå av under sommaren för att slippa extra värme in i huset känns bortkastat så länge inte man inte har en massa temperatursensorer här och där.
Ja, det är nog rimligast. Bäst vore det ju om FTX kunde hantera dom 70+ som strömmar ut när jag har badat klart. skulle ju kunna funka men en enkel termometer.
 
  • Gilla
Antemoo
  • Laddar…
F Fredrik Jönsson skrev:
Ja, det är nog rimligast. Bäst vore det ju om FTX kunde hantera dom 70+ som strömmar ut när jag har badat klart. skulle ju kunna funka men en enkel termometer.
Tempstyrt spjäll som du kan överstyra mekaniskt kanske fungerar.
Eller helt enkelt bara styra det helt manuellt
 
A Antemoo skrev:
Tempstyrt spjäll som du kan överstyra mekaniskt kanske fungerar.
Eller helt enkelt bara styra det helt manuellt
Tempstyrt spjäll borde gå att göra simpelt. Motor som styrs efter bimetall.
 
F Fredrik Jönsson skrev:
Tempstyrt spjäll borde gå att göra simpelt. Motor som styrs efter bimetall.
Ja, fast det är nog vettigast att hitta en befintlig konstruktion….även om det skulle vara roligt att fixa ett eget.
 
wildeside
Jag skulle styra elektrisk ventilationsspjäll med hem lite prylar för hemautomation.
Spjäll iof 12 volt men då slipper man elektriker om man ska vara laglydig.;)
https://www.amazon.se/Motoriserad-l...locphy=9067810&hvtargid=pla-861284273653&th=1
Kan styras med tex Shelly 1 och en expandermodul (temperatut/luftkuktighet) fungerar med 12 volt
https://www.styrahem.se/p/451/infalld-strombrytare-1-kanal-potentialfri-wifi-shelly-1
https://www.styrahem.se/p/582/expanderingsmodul-shelly-11pm
Kostnad under 1000 kr.
 
wildeside wildeside skrev:
Jag skulle styra elektrisk ventilationsspjäll med hem lite prylar för hemautomation.
Spjäll iof 12 volt men då slipper man elektriker om man ska vara laglydig.;)
[länk]
Kan styras med tex Shelly 1 och en expandermodul (temperatut/luftkuktighet) fungerar med 12 volt
[länk]
[länk]
Kostnad under 1000 kr.
Tack för tipset. Jag har visserligen elbehörighet men det kanske blir enklare.
Tänkte att sån här styrelektronik ju kan vara ganska gammal. Tänker processindustri.

Såg nu när jag kom hem att det är 7,6grader/LO i bastun.
Utanför är det 2,7 och HI.
Kan sensorn gått sönder? Tar in den får vi se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.