Hej,

Har en IVT Greenline HT Plus som börjat larma Hög retur VP. Verkar som att den slår ifrån när tempen på Värmebärare IN når 49 grader i samband med att den värmer varmvatten.
Växelventilens motor verkar fungera som den ska. Har plockat bort motorn och vredet bakom snurrar utan att kärva, Misstänker åndå att något är galet med ventilen, känns som att det ”läcker” över varmvatten till radiatorerna i samband med att den värmer varmvatten.

Har haft varmvattentemp inställd på 55 grader men fått sänka till 50 nu för att slippa att den larmar enligt ovan.

Tips på hur jag kan lokalisera felet mottages tacksamt.
 
  • Kontrollpanel för utrustning, LCD-skärm, temperaturvisning 55,5 grader, knappar, symboler, påslagen (grönt ljus).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Styrenhet, blå bakgrundsbelyst LCD-skärm, temperaturavläsning, knappar, industrisammanhang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
maanson maanson skrev:
Hej,

Har en IVT Greenline HT Plus som börjat larma Hög retur VP. Verkar som att den slår ifrån när tempen på Värmebärare IN når 49 grader i samband med att den värmer varmvatten.
Växelventilens motor verkar fungera som den ska. Har plockat bort motorn och vredet bakom snurrar utan att kärva, Misstänker åndå att något är galet med ventilen, känns som att det ”läcker” över varmvatten till radiatorerna i samband med att den värmer varmvatten.

Har haft varmvattentemp inställd på 55 grader men fått sänka till 50 nu för att slippa att den larmar enligt ovan.

Tips på hur jag kan lokalisera felet mottages tacksamt.
Kan ju vara smutsfiltret på returen som är igensatt.
 
V växelventil skrev:
Kan ju vara smutsfiltret på returen som är igensatt.
Finns det fler än 1 smutsfilter på varma sidan? Kollade smutsfiltret igår och det var inte problemet.
 
Känns ju som shuntenventilen, ja... Ibland kan det löna sig att bara knacka på den med skaftet på en större skruvmejsel samtidigt som du "motionerar" den.
 
  • Gilla
maanson
  • Laddar…
maanson maanson skrev:
Finns det fler än 1 smutsfilter på varma sidan? Kollade smutsfiltret igår och det var inte problemet.
Testa att smörja lite på axel när du tagit bort ställdonet och tryck nedåt så fjäder verkligen går med motstånd och har du en honeywell 4012 så sitter det en spak på sidan som du kan trycka nedåt och då ska den återfjädra. Den ska inte gå lätt när du trycker nedåt utan motstånd ska du ha.
 
  • Gilla
maanson
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Testa att smörja lite på axel när du tagit bort ställdonet och tryck nedåt så fjäder verkligen går med motstånd och har du en honeywell 4012 så sitter det en spak på sidan som du kan trycka nedåt och då ska den återfjädra. Den ska inte gå lätt när du trycker nedåt utan motstånd ska du ha.
Har en LK Armatur.
 
Vad är normal retur? Min VP har ca 5 grader tempdiff mot slutet på varmvattenkörning. Nibe 1115-7 mot en 300/160L extern beredare.
 
maanson maanson skrev:
Har en LK Armatur.
LK- brukar inte strula men hur såg smutsfiltret ut?Är det svart är det skitigt .Lika med cirkulationspumpen på v-sidan och att känna med handen på cirkulationspumpen och tycker att den snurrar men den kan vara så att den har fastnat och bästa sättet är att lossa på centrumskruven och lysa med ficklampa för att vara på säkra sidan.
 
V växelventil skrev:
LK- brukar inte strula men hur såg smutsfiltret ut?Är det svart är det skitigt .Lika med cirkulationspumpen på v-sidan och att känna med handen på cirkulationspumpen och tycker att den snurrar men den kan vara så att den har fastnat och bästa sättet är att lossa på centrumskruven och lysa med ficklampa för att vara på säkra sidan.
Ja, det var svart men inget ”bös” att rensa bort. Menar du att filtret bör vara metallfärgat?
 
maanson maanson skrev:
Ja, det var svart men inget ”bös” att rensa bort. Menar du att filtret bör vara metallfärgat?
Ja spola rent det.
 
V växelventil skrev:
Ja spola rent det.
Jag har spolat rent men du menar att jag bör använda typ svinto eller så för att få det att se nytt ut?
 
maanson maanson skrev:
Jag har spolat rent men du menar att jag bör använda typ svinto eller så för att få det att se nytt ut?
Nej bara så det blir rent.Menar du att det svarta sitter så hårt fast?Om du monterar filtret igen så får du fortfarande hög retur?
 
Du kan lufta beredaren för att se om det försvinner annars får du kolla om du har för högt börvärde inställt på varmvatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.