Hej.
Vi har byggt på en våning på vårt hus vilket är klart. Tidigare hade vi en kallvind. Nu håller jag på att byta innertaket på entréplan (undervåningen). Jag har rivit ned allt tak och funderar på om även ångspärren/byggplasten mellan entréplan och nya våningen verkligen behövs längre? Det kanske är fel att ha den kvar till och med? Tacksam för svar.
 
Du ska inte ha någon ångspärr i mellanbjälklaget
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Tack för snabbt svar.
Då är det nog bra att ta bort även plasten då. Men frågan är vad som händer om den sitter kvar? Varför jag undrar är för att jag inte tänkt byta innertaket i hallen på entréplan och där ligger det även plast. Det finns även ett badrum som har ångspärr.
 
Om jag förstått det rätt, vilket jag tror, så sker ingen fuktvandring mellan två uppvärmda utrymmen som håller lika temperatur.

Således gör ångspärr varken skada eller nytta i det fallet. Problem uppstår om ångspärren hamnar på den kalla sidan.

Jag går själv i samma funderingar om hur jag ska göra när jag nu bygger garage med loft. Loftet kommer initialt vara kallvind men på sikt (några år) inredas och värmas upp.
 
  • Gilla
rodntrot
  • Laddar…
A Amrich skrev:
Om jag förstått det rätt, vilket jag tror, så sker ingen fuktvandring mellan två uppvärmda utrymmen som håller lika temperatur.

Således gör ångspärr varken skada eller nytta i det fallet. Problem uppstår om ångspärren hamnar på den kalla sidan.

Jag går själv i samma funderingar om hur jag ska göra när jag nu bygger garage med loft. Loftet kommer initialt vara kallvind men på sikt (några år) inredas och värmas upp.
Det är som du säger Amrich, att den gör varken skada eller nytta. Jag fick höra det sen från en byggare.
Så vi bestämde oss för att ha den kvar först.

Men så skapade det andra problem för oss då det låg en massa skruv och skit på plasten från bygget av övervåningen vilket lade sig mellan gles och gips utan att man såg det förens vi skruvade. Skapade stora utbukningar. Så vi valde ändå att ta bort plasten och fick istället städa upp allt smuts ;). Men bra blev det tillslut.
 
Vårt fabrikshus från 1977 har plast i mellanbjälklaget och det har fungerat fint, men fyller ju ingen funktion som nämnts.
 
C Conqvist skrev:
Vårt fabrikshus från 1977 har plast i mellanbjälklaget och det har fungerat fint, men fyller ju ingen funktion som nämnts.
Förmodligen för att huset gick att köpa med oinredd övervåning.
 
  • Gilla
Conqvist
  • Laddar…
Tomture61
Man kan sticka hål på plasten med en morakniv , när ö-våningen är färdigbyggd .
I mitt eget hus monterades ångspärr / genomtrampnings skydd (armerad plast)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.