Vi ska bygga ett nytt enplanshus på 135 kvm, och då har vi valt Lyckan med vinkel från Eksjöhus. Det är golvvärme ingår som standard i de husen och då ingår det en IVT 490 värmepump också som standard. Nyligen blev vi varnade för att den värmepumpen som ingår som standard (IVT 490) kanske inte räcker riktigt till och att vi borde välja en IVT 490 Twin istället. Man tycker ju att de på Eksjöhus borde veta vad de gör och vad det är för värmepumpar som de sätter in i ett sånt hus, däremot okunnig som man är blev man ändå lite fundersam. Undrar om det är någon som har erfarenhet av de här värmepumparna och om vi kan få lite råd. Tacksam för alla tipps.
 
Räcker och räcker... För att mellan tummen och pekfingret uppskatta toppeffekten som ditt hus kräver den kallaste vinterdagen kan man multiplicera boarean med ett värde mellan 40 och 60 beroende på hur modernt och välisolerat huset är och var det ligger. Nu har jag ingen aning om detta men jag gissar på 45 (skriv gärna var ni bor!), vilket ger en toppeffekt på ca 6kW. Ofta dimensionerar man så att effekten på värmpumpen är 60-70% av denna toppeffekt, vilket räcker för att värmepumpen utan tillskott ska kunna tillgodose 90% av husets värme- och varmvattenbehov under året. Det verkar modernt att idag dimensionera ännu större, kanske kring 75-80% för att nå en täckningsgrad på närmare 100% så man slipper tillskott från elpatron. IVT 490 ger i bästa fall 2kW vilket bara är en tredjedel av toppeffekten och pumpen kommer alltså att behöva stöttning med ren el under stora delar av året. Med dagens elpris och en relativt låg förbrukning är det kanske ingen katastrof och man kan väl därför inte säga att det är helt FEL att sälja ett hus med en ganska liten värmepump med medioker verkningsgrad. Men man borde ju helt klart upplysa om ovanstående på ett bättre sätt. Den större pumpen kostar lite mera och det kostar en slant att gräva ner en slang eller borra i berget. Husfirman och värmepumpstillverkaren besitter ju kunskaperna om huset, värmepumparna och kostnaderna och bör ju därmed kunna ge dig kalkyler på hur snabbt de olika lösningarna återbetalar sig, så att du kan ta ett välgrundat beslut. Skulle du välja den lilla pumpen och inse att den går för mycket på elpatron kan du ju i efterhand installera en luft-luftvärmepump som hjälper till med uppvärmningen, medan IVT 490 gör varmvatten och ventilerar. Å andra sidan kanske det inte kostar så mycket att gräva ner lite slang kring huset när man ändå gräver för grunden?

Hoppas något klarnade! Jag brottas själv med liknande funderingar! :)

/Pontus
 
Hej boys.
Slangen ingår när man uppgraderar till 495 Twin, och prispåslaget är ca 20000:- från Eksjöhus.
I helgen grävde vi ner slangen och planerade tomten, ca 15 timmar med 2 pers i diket och en man i grävmaskin. Tiden för bara slangen kan jag uppskatta till 5 timmar, alltså ca 2500:- enligt vår prislista. 200 meter la vi ner fast 150 ska räcka enligt IVT.
Sök även i forumet på IVT490 så kommer ni hitta en massa spännande trådar som avhandlar ämnet "om de räcker eller ej".
Min åsikt är att den inte räcker som man tänker som konsument. Som säljare som vill sälja ett hus någorlunda billigt så räcker den nog verkar det som.
Enligt vår energiberäkning på huset (Lyckan m. vinkel och ryggås) så kräver uppvärmningen 5500 kWh/år med IVT 495.
 
klart pumpen räcker. den har ju elpatron, så det blir inte kallt i huset. Men driften blir ju DYR!
även nr det är så varmt ute så värmepumpen klarar att värma huset utan elpatron, så har denna typ av värmepump uselt COP!

Minimum en 495, men jag skulle nog gå på ComfortZone eller yordvärme
 
Vi har 130 kvm enplans med golvvärme och en IVT490, vi bor på Skåneslätten och är 3 i familjen.
Vår totala förbrukning lär i år hamna på ca: 11.500-12.000 kWh, vi har då drygt 21-21,5 gr.inomhus, med lite svalare i sovrum och varmare i badrum. Kalkyl låg på totalt 15.000 kWh per år enligt husfirman. Enligt IVT:s egna utsagor räcker denna pump till hus på max 130 kvm så vi ligger i gränslandet. Nu bygger ni tydligen i Blekinge så inte så långt norrut. Kanske ni kan få ekonomi i det hela med en IVT490 men då gäller det att alla inställningar är optimerade både på pump och strypningar av slingorna i alla rum. Men räkna med att om det blir en kall vinter så lär patronen jobba på ordentligt för dom 2 kw värmepumpsdelen ger räcker inte särskilt långt, om du får till inställningarna så klarar kompressorn sig hjälpligt ner till
+3-5 gr. ibland när det är gynnsamt väder ner till 0 långa stunder, vi hade +5 imorse vid halv 6 och kompressorn klarade av det utan stöttning men efter en dusch och ett uttag av varmvatten sparkade patronen igång direkt och behövde hjälpa till i en
15-20 minuter med 2,9 kw för att stötta. När det går ner under 0 och därunder så får du räkna med att patronen går in ofta och det syns på elräkningen.

Dom 20.000:- som tydligen Eksjöhus tar för en uppgradering till 495 Twin kan nog vara väl investerade pengar för avdraget för 490:an lär ju inte vara högt och då kanske det skulle kosta 30-40000:- att byta till en Comfortzone istället + risken finns att Eksjöhus även tar bort ventilationen som ni då också får ett lågt avdrag för.
 
Avdrag för 490 = -34300:-
Tillägg för 495 = 50300:-

Jag valde den större eftersom vi kör golvvärme även i garaget, så total uppvärmningsyta blir ca 185 kvm.
 
Det var ett bra avdrag, vissa får knappt 20-25.000:-, såg i ett annat forum att ett husföretag inte nämt drog av 17.000:- för en
Nibe 360p vilket är rena rånet, den pumpen kostar väl hos en VVS grossist 35-40.000:- nt. inkl.alla rabatter
 
Jag blev också glatt överaskad över detta, och då är det bara pumpen för ventilationen är kvar till den större pumpen.
 
Tror jag det, det visar ju bara att vissa husföretag inte skinnar kunderna med att tjäna pengar på avdragen.
 
Vi ska bygga i Blekinge (Karlskrona) och huset vi ska bygga är till och med något större än de 135 kvm som jag skrev (138kvm). Efter det att jag läst de kommentarer som jag fått så tolkar jag det som att det är bara och välja en större pump. IVT495 Twin har nämnts, är det den pumpen som vi ska i så fall välja (IVT vill vi nog ha). Måste kolla med Eksjöhus hur mycket vi måste lägga till om vi väljer den större pumpen, kan vara en bra investering och välja den större pumpen.
 
Vi bygger också Eksjöhus(Lyckan i vinkel 138 m2) och fick samma avdrag som haddirajan fick! 16000 kändes billigt för det alternativet. Inget att tveka på.
 
När jag kritiskt läste specen på huset så lade jag ingen värdering på att det var just IVT som Eksjöhus kontrakterat för deras hus.
Jag tog in lite offerter på både Bergvärme från Nibe, riktig jordvärme med IVT Greenline samt IVT med kollektorer.
Sedan visade det sig att jag var tvungen att välja 490 eller 495 för att det skulle kunna omfattas av Eksjöhus leverans, annars hade jag fått stå för hela delen själv, och då hade det blivit marigt med tidplan och olika ansvarsdelar gällande olika saker i huset. Därför valde jag det största alternativet som fanns och samtidigt var smidigt. Men jag hade HELST valt en Nibe 1225 6 kW med 120 meters borrhål...
Ska bli intressant att se vad driftskostnaden blir med denna 4kW pump hur som helst.

Huset har enligt energiberäkningen ett energibehov av max 7,05 kW
 
  • Ny bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi uppgraderade till en 495 Twin med ca 200 meter jordvärme. Tror vi la till ca 15 000 kr (LB-hus) för pumpen och sedan gick slang+grävkostnader på ytterligare några tusenlappar. Värmer 123 kvm till ca 21,5 grader och ytterligare 55 kvm till ca 15 grader. Förbrukar ganska exakt 15 000 kWh inkl. hushållsel, vilket vi är mycket nöjda med. Räknar sannolikt hem den extra kostnaden på ca 5 år. Bor i Norrland.
 
Jag har en IVT 495'a + en riktig kakelugn (Cronspisen herrgård) .Gjorde en ordentlig energikalkyl och insåg snabbt att en 490 var ett klart sämre ekonomiskt val för mig (2-plan 160 kvm med massor av fönster..). Däremot kunde jag inte räkna hem en större bergvärmeanläggning lika lätt just pga avdrag och ventilationskostnader osv... 495'an blev då ett enkelt och snabbt val.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.