D Daniel 109 skrev:
Du ska ha rejält känsliga arbetsuppgifter för att du ska komma i närheten av den typen av prövning. Det är i så fall Säpo som gör den, inte polisen. Det som beskrivs påminner om den högsta nivån på registerkontroll. Den görs inte på särskilt många.
Jag har blivit Säpo-kontrollerad två gånger, ena gången för ett jobb hos en svensk vapentillverkare och andra gången för ett uppdrag åt en utländsk polismyndighet. Som du säger så ska det vara rätt speciella uppdrag/jobb för att detta ska förekomma. Hos min nuvarande arbetsgivare skulle vi gärna säkerhetskontrollera viss personal men det är strikt reglerat i lagen när det får göras.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A
possum77 possum77 skrev:
Jag har blivit Säpo-kontrollerad två gånger, ena gången för ett jobb hos en svensk vapentillverkare och andra gången för ett uppdrag åt en utländsk polismyndighet. Som du säger så ska det vara rätt speciella uppdrag/jobb för att detta ska förekomma. Hos min nuvarande arbetsgivare skulle vi gärna säkerhetskontrollera viss personal men det är strikt reglerat i lagen när det får göras.
Jo men det blir ganska ofta ändå.

På en företag jag arbetade på så hade vi en större service avdelning .
det räckte att dom skulle in och byta en tröskel så behövde dom vara klassade.

samtidigt klassar ofta företag stor del av sin personal för man vill ha möjlighet att många kan hjälpa till på projekten och stötta upp under sjuktider eller tuffa tider.
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
A Aunty skrev:
På många företag görs omfattande kontroller av både personen och dess familj och vänner.
Detta för att man arbetar ofta på domstolar, fortifikationsverket, fängelser, etcetera.

Då räcker det inte att du själv har ett rent register även din familj och närhet måste ha det.


Det är först en två dagars utbildning man går sedan är det en kontroll som sker och man får inte veta vad den visar bara om man är godkänd eller inte.
Kommer inte ihåg men har för mig att den behöver uppdateras var 2:e år men osäker där.

För att få jobba på dessa projekt ställs även krav på dit företag att man han högre ljudklassning och möjlighet att låsa konferansrum, ska finns papperförstörare, låst rum för handlingar osv.

sedan när du tar in UE så måste dom gå exakt samma utbildning.
Utan att fördjupa det så finns det då numera ett antal företag som har en total nolltolerans mot droger, internt samt för de företag de anlitar. Sen givetvist så kopplar man ihop en dom för narkotikabrott inkl ev bruk av narkotika, därav en drogkontroll av personen. Men allt brukar framgå i jobbannonsen i fråga.
 
Som jag läser TS korta fråga är han mer orolig för om hans liv blivit/blir förstört av en eventuell narkotikadom eller om han fortfarande kan få ett hederligt jobb.

Det är kanske värt att tänka på lite ibland när diskussioner om säkerhetskontroller sticker iväg i tangentens riktning. För att det finns företag (eller avdelningar inom dessa) där även ett kortare brottsregister är ett stort problem så gäller det knappast alla jobb.

Nu går vi kanske in i en lågkonjunktur där det blir arbetsgivarnas marknad, men de senaste tio åren eller så har det väl varit närmast konstant brist på utbildat folk. Och långtidsprognoserna talar för samma sak.

Så domen i sig går nog att leva med. Om TS dagarna i ända går runt hög som ett hus och inte kan göra det han ska – ja, då är det ett annat problem.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Fadai
R Rkarlsson skrev:
Vet till 100% att en skola häromkring inte anställer om man har narkotikabrott på sitt belastningsregister. Vissa skolor kanske gör det, det är ju upp till de skolorna.
Jag ställde frågan en gång, vilka brott de kollade, och fick det svaret. Men det kan mkt väl stämma, som du skriver, för jag tror inte det är upp till kommunen att sätta egna regler.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Som jag läser TS korta fråga är han mer orolig för om hans liv blivit/blir förstört av en eventuell narkotikadom eller om han fortfarande kan få ett hederligt jobb.

Det är kanske värt att tänka på lite ibland när diskussioner om säkerhetskontroller sticker iväg i tangentens riktning. För att det finns företag (eller avdelningar inom dessa) där även ett kortare brottsregister är ett stort problem så gäller det knappast alla jobb.

Nu går vi kanske in i en lågkonjunktur där det blir arbetsgivarnas marknad, men de senaste tio åren eller så har det väl varit närmast konstant brist på utbildat folk. Och långtidsprognoserna talar för samma sak.

Så domen i sig går nog att leva med. Om TS dagarna i ända går runt hög som ett hus och inte kan göra det han ska – ja, då är det ett annat problem.
Jo domen i sig kan ju förklaras men sen är det då drogtester nuförtiden, ett innan anställning sedan slumpvisa drogtester på de stora företagen och det här sprider sig snabbt eftersom man inte vill ha säkerhetsrisker bland personalen.
Exempel på Volvo
https://da.se/2022/01/dodshot-efter-drogtest-pa-volvo/
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Jag ställde frågan en gång, vilka brott de kollade, och fick det svaret. Men det kan mkt väl stämma, som du skriver, för jag tror inte det är upp till kommunen att sätta egna regler.
Det är upp till arbetsgivarna att bestämma. Det är upp till en skola att ha sin policy. Det kan ju inte drälla runt en massa missbrukare bland barn såklart.

Men inom hantverk får många missbrukare en chans att göra rätt för sig, det är väl bra.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Fadai
R Rkarlsson skrev:
Det är upp till arbetsgivarna att bestämma. Det är upp till en skola att ha sin policy. Det kan ju inte drälla runt en massa missbrukare bland barn såklart.

Men inom hantverk får många missbrukare en chans att göra rätt för sig, det är väl bra.
Nu är detta helt OT, men det är inte upp till skolan, eller kommunen att bestämma, styrs av skollagen. Och ja, jag är 100% för att ge folk en ny chans!
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Nu är detta helt OT, men det är inte upp till skolan, eller kommunen att bestämma, styrs av skollagen. Och ja, jag är 100% för att ge folk en ny chans!
Arbetsgivaren dvs skolan har all rätt att neka dig arbete pga narkotika om de bedömer dig som olämplig. Det finns inget diskriminerande alls att neka en missbrukare arbete.
Men nu är det inom bygg så det är fortfarande upp till arbetsgivaren att neka jobb om den vill det.
 
Skollagen reglerar vad som är med i det speciella utdrag ur belastningsregistret som skolor får begära. Att de som alla andra har rätt att välja vem de vill anställa utöver de specifika diskrimineringsgrunder som gåtts igenom ovan är också sant. Narkotikabrott ingår inte i det särskilda registerutdraget för skolan, men kan ändå vara skäl att inte anställs någon om det uppdagas på annat vis.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Skollagen reglerar vad som är med i det speciella utdrag ur belastningsregistret som skolor får begära. Att de som alla andra har rätt att välja vem de vill anställa utöver de specifika diskrimineringsgrunder som gåtts igenom ovan är också sant. Narkotikabrott ingår inte i det särskilda registerutdraget för skolan, men kan ändå vara skäl att inte anställs någon om det uppdagas på annat vis.
Det vete tusan, som jag tolkar Polisens sida så åker allt med.
https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/
Men för tråden är det att alla bör fatta att droger numera inte hör hemma i arbetslivet.
 
Som nämnt tidigare så är de utdrag som gäler för tex tjänster i skolan filtrerade. De totala utdragen som man kan begära ut är inte tänkta att delges arbetsgivare.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Det vete tusan, som jag tolkar Polisens sida så åker allt med.
[länk]
Men för tråden är det att alla bör fatta att droger numera inte hör hemma i arbetslivet.
Nej, det är strängt reglerat i 22 § 6 st belastningsregisterförordningen.

Mycket lgrumshänvisningar i den paragrafen, så jag nöjer mig med att konstatera att det är reglerat vad som lämnas ut snarare än att lista det. Att polisen och andra inblandade myndigheter är luddiga kring detta håller jag med om.

22 § 6 st belastningsregisterförordningen skrev:
Ett registerutdrag enligt 9 § andra stycket 6 lagen om belastningsregister som den enskilde begär med hänvisning till bestämmelser i lagen (2013:852) om registerkontroll av personer som ska arbeta med barn ska endast innehålla uppgifter om domar, beslut eller strafförelägganden där påföljd har dömts ut eller åtalsunderlåtelse meddelats för brott mot 3 kap.1, 2 och 6 §§, 4 kap. 1 §, 6 kap., 8 kap. 6 § och 16 kap. 10 a §brottsbalken. Om påföljden eller åtalsunderlåtelsen även avser något annat brott, ska också uppgifter om det brottet lämnas ut.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det är strängt reglerat i 22 § 6 st belastningsregisterförordningen.

Mycket lgrumshänvisningar i den paragrafen, så jag nöjer mig med att konstatera att det är reglerat vad som lämnas ut snarare än att lista det. Att polisen och andra inblandade myndigheter är luddiga kring detta håller jag med om.
Jo ingen aning själv eftersom jag aldrig satt min fot i en tingsrätt...
Däremot har jag ett antal gånger suttit med tops i munnen för ett slumpvist drogtest. (har personligen inget emot det om arbetsgivaren kräver det)
 
kisumisu
R Rkarlsson skrev:
En bakgrundskontroll får en arbetsgivare göra utan något tillstånd alls.
Om arbetstagaren vägrar att visa upp något så är det ju upp till arbetsgivaren att säga nej.

Men det är inte vanligt inom bygg.

Hade man däremot sökt jobb inom skola eller förskola vill jag påstå att man är kalkad med narkotiabrott bak sig. Där ska de köra 100% kontroll av arbetstagaren. Men det är ju arbetstagaren som plockar ut belastningsregister själv och man får inte öppna kuverten innan man lämnar de till arbetsgivaren.
Ett tips är väl att beställa ett sådant själv och innan man behöver lämna in obrutna kuvert.

Var själv en gång tvungen göra just så. Var dock inte orolig eller så. Frågade arbgivare varför dem gjorde så "det kostar för oss göra det själv" :crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.