Hej!
Köpt nybyggt hus. I ena badrummet visade sig en spricka i en klinkerplatta ganska kort efter inflytt. Byggaren kom och satte en ny. Detta inföll (inser jag såhär i efterhand) mer eller mindre samtidigt som vi drog på golvvärmen i hela huset inkl. badrummet. Ca 2 månader senare ser jag att den nybytta plattan rest sig nästan en cm och två plattor i anslutning har följt med lite. Fogen har släppt. Betonggolv under. Knackar runt med knogen och tycker att det låter lite olika mellan vissa plattor. Vad drar ni för slutsatser? Tacksam för input mvh Rasmus
 
  • Hörn av rum med kakel, dörrkarm, skadad fog mellan golvplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Arg
Småbrukaren
  • Laddar…
Bara att kontakta entreprenaden som byggt huset så får den ta in plattsättaren sen får de göra en besiktning av badrummet om vad som kan vara felet, men låter som att mer än 1 platta kommer tas upp nu för att kontrollera varför de kan bli så
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack för ditt svar, jag jobbar med den biten men fler inblandade och inte lätt med gränsdragningarna i en delad entreprenad.
 
Entreprenaden skall juh ta detta först och kontakta plattsättaren annars får du göra de,, men att en platta reser sig så kan vara fukt under, när liggande vatten, bra fall mot brunn,ta en hel helts bild över rummet, sen kan de vara spänningar på väggen neråt som får den platta att resa sig, sprickor i fogarna på väggen. ?
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 1 till
  • Laddar…
E
La det tätskickt på blöt betong kanske?
 
  • Gilla
Ronnbergrasmus
  • Laddar…
BirgitS
Och hur länge dröjde det innan golvvärmen sattes på?
 
  • Gilla
Ronnbergrasmus
  • Laddar…
R Rickard.lj skrev:
Entreprenaden skall juh ta detta först och kontakta plattsättaren annars får du göra de,, men att en platta reser sig så kan vara fukt under, när liggande vatten, bra fall mot brunn,ta en hel helts bild över rummet, sen kan de vara spänningar på väggen neråt som får den platta att resa sig, sprickor i fogarna på väggen. ?
inga sprickor i väggarna men fogarna runt plattorna har släppt. Kanske spänningar, men är inne på golvvärmen då denna platta lades om i samband med att den gick på..
 
E Elendil skrev:
La det tätskickt på blöt betong kanske?
Möjligt, har ingen insikt. Torrt är det i alla fall nu vad jag kan se
 
BirgitS BirgitS skrev:
Och hur länge dröjde det innan golvvärmen sattes på?
låt säga plattan monterades en måndag så drog jag på golvvärmen på tisdagen eller onadagen. Förmodligen varmt också hade 24 grader i huset innan jag trimmade in bergvärmepumpen. Just i badrummet där plattan ligger går det dessutom två slangar. Så torkningen av de nya fixet gick nog extra fort pga den underliggande värmen på kanske 35 grader
 
BirgitS
Det blir problem om betong/flytspackel/fix inte har torkat tillräckligt mycket innan golvvärmen slås på. Då börjar det torka så fort att det kan bli sprickor. När man renoverar ett badrum ska det gå en månad från att det är klart tills man sätter på golvvärmen.
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.