Är det olämpligt att använda tryckimpregnerade balkongbjälkar som kommer att sticka in under sovrumsgolvet?
 
Hur gamla, förklara bättre hur du tänker.
 
Välkommen till forumet!

Det är kanske svårt att göra den konstruktionen fuktsäker?

Är du orolig för tryckt virke i balkongen tycker jag du ska välja nått annat, kanske kärnfura, lärk, ek eller vanl galvat stål.
 
Om det är att det är tryckimpregnerat som är problemet, så tror jag det är det minsta problemet i hela konstruktionen.. brukar bli fuktproblem med tiden.
Jag hade nog försökt någon slags konsol i stål på väggen istället
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur gamla, förklara bättre hur du tänker.
Nuvarande bjälkar som bär upp balkongen behöver bytas pga röta. Dessa, 7 st, går in ca 3 m under sovrumsgolvet och skarvas mot befintligt golvbjälklag. Sovrummet ligger på 2:a våningen. Är det hälsovådligt med tryckimpregnera?
 
Du måste inte byta mot tryckimpregnerat, vanliga reglar(med rätt klass) kommer göra jobbet och hålla nästan lika länge som tryckat. Eller välj stålbalkskonstruktion.
 
L Lfa skrev:
Nuvarande bjälkar som bär upp balkongen behöver bytas pga röta. Dessa, 7 st, går in ca 3 m under sovrumsgolvet och skarvas mot befintligt golvbjälklag. Sovrummet ligger på 2:a våningen. Är det hälsovådligt med tryckimpregnera?
Om nuvarande konstruktion har ruttnat kanske du skulle fundera på att konstruera balkongen på annat sätt?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
L Lfa skrev:
Nuvarande bjälkar som bär upp balkongen behöver bytas pga röta. Dessa, 7 st, går in ca 3 m under sovrumsgolvet och skarvas mot befintligt golvbjälklag. Sovrummet ligger på 2:a våningen. Är det hälsovådligt med tryckimpregnera?
Varför skulle det vara hälsovådligt med tryckimpregnerat?
Det viktiga är att inte försöka snåla på dimensionen och tryckimpregnerat är utmärkt för syftet.
Sen kan man precis som Jonatan skriver eventuellt välja vanliga träreglar men det är ju ingen större mängd så varför snåla?
 
P paralun skrev:
Varför skulle det vara hälsovådligt med tryckimpregnerat?
Det viktiga är att inte försöka snåla på dimensionen och tryckimpregnerat är utmärkt för syftet.
Sen kan man precis som Jonatan skriver eventuellt välja vanliga träreglar men det är ju ingen större mängd så varför snåla?
Är det fritt fram att bygga med tryckimpregnerat virke inomhus sen vi i Sverige gick över till kopparsalter, NTR klassat, virke?
Ingen risk för dålig lukt längre eller att det finns andra biocider än ”metalliska kopparjoner” i virket?
 
blackarrow blackarrow skrev:
Är det fritt fram att bygga med tryckimpregnerat virke inomhus sen vi i Sverige gick över till kopparsalter, NTR klassat, virke?
Ingen risk för dålig lukt längre eller att det finns andra biocider än ”metalliska kopparjoner” i virket?
Jo nu kan jag inte se problemet med en balkongkonstruktion som behöver bra reglar.
Det vore väl illa om inte våra småbarn skulle kunna vistas på ett tryckimpregnerat trädäck...
 
A
som @blackarrow säger så är det inga konstigheter att använda tryckimpregnerat idag.

Både AMA och Träskyddsguiden ger det som förslag på syllar tex.

Jag rekommenderar använda tryckt ger bättre skydd mot röta i en sån konstruktion.
 
A Aunty skrev:
som @blackarrow säger så är det inga konstigheter att använda tryckimpregnerat idag.

Både AMA och Träskyddsguiden ger det som förslag på syllar tex.

Jag rekommenderar använda tryckt ger bättre skydd mot röta i en sån konstruktion.
Nja, det var en fråga från min sida.
Betyder det att gamla konstruktioner ,med luktande syllar inomhus kan bytas mot nya tryckta syllar och att lukten då försvinner?
 
A
blackarrow blackarrow skrev:
Nja, det var en fråga från min sida.
Betyder det att gamla konstruktioner ,med luktande syllar inomhus kan bytas mot nya tryckta syllar och att lukten då försvinner?
Okej, läste lite för snabbt.

Japp, Både AMA Träguiden "rekommenderar" tryckta syllar nu.
Jag har använt tryckta syllar när jag byggde ut mitt hus och åtgärdade gamla syllar.

saxat från Träguiden:
"Enligt AMA Hus får virke till syll vara tryckimpregnerat i träskyddsklass NTR A."
 
A Aunty skrev:
Okej, läste lite för snabbt.

Japp, Både AMA Träguiden "rekommenderar" tryckta syllar nu.
Jag har använt tryckta syllar när jag byggde ut mitt hus och åtgärdade gamla syllar.

saxat från Träguiden:
"Enligt AMA Hus får virke till syll vara tryckimpregnerat i träskyddsklass NTR A."
Att man får eller tillåter är väl inte samma skak som att rekommendera?

Jag försökte hitta information om vilka ”kemikalier och gifter” vad som ingår i NTR klassat virke när jag följde den andra ”impregneringstråden”, men gick bet :) på det. Hittar ingen komplett förteckning.
Det @lars_stefan_axelsson och @Claes Sörmland skriver verkar stämma in på amerikanskt och europeiskat impregnerat virke, men inte svenskt NRA (A) klassat virke om man ska tro träindustrin och ”trämedia”.

Är svenskt NTR klassat virke så ”giftfritt” som träindustrin framhäver?
 
Claes Sörmland
blackarrow blackarrow skrev:
Att man får eller tillåter är väl inte samma skak som att rekommendera?

Jag försökte hitta information om vilka ”kemikalier och gifter” vad som ingår i NTR klassat virke när jag följde den andra ”impregneringstråden”, men gick bet :) på det. Hittar ingen komplett förteckning.
Det @lars_stefan_axelsson och @Claes Sörmland skriver verkar stämma in på amerikanskt och europeiskat impregnerat virke, men inte svenskt NRA (A) klassat virke om man ska tro träindustrin och ”trämedia”.

Är svenskt NTR klassat virke så ”giftfritt” som träindustrin framhäver?
De uppgifter som vi har gett om innehållet i tryckat är korrekta. Om det känns tvivelaktigt så läs på Svenskt Träs hemsida och få infon direkt från källan:

https://traskydd.com/bestandigt-tra/vanliga-fragor/

Utdrag:

Text om impregnerat trä, innehåll, miljöanpassning, märkning och kopparhalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Det som jag troligen skrev fel var årtalet som krom och arsenik fasades ut. Tydligen var det redan 2004. Jag har för mig att jag hade ett senare årtal. Sen vet jag inte om "giftfritt" är ett så vettigt begrepp för trä impregnerat med koppar och fungicider men det är ju en propagandafråga den där termen.)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.