Det är snart ett år sedan jag fick min Daikin LLVP installerad i suterränghusets bottenvåning. Jag kan nu börja dra lite slutsatser om hur mycket pengar jag sparat in med hjälp av den.

Det första som skall sägas är att installationen av luftvärmepumpen inte är det enda jag gjort, jag har även optimerat värmen en aning, samt också skaffat timdebitering (i början av september) och flyttat last till nätterna. Med det sagt, bara sedan september har vi sparat in 9500 kr på dessa åtgärderna. Mest pengar sparades in i december (föga förvånande) då drygt 2800 kr sparades in på lägre förbrukning och lägre snittpriser än vad som skett om jag hade haft förra årets förbrukning med detta årets rörliga pris. Min gissning är att värmepumpen har betalt sina omkostnader redan till våren.

De flesta av de optimeringar jag gjort av uppvärmningen av hus och vatten, samt införande av timdebitering hade inte gått att göra om jag inte köpt en LLVP, så jag räknar i princip alla optimeringarna som en förtjänst av LLVP som komplement till FLVP. Jag hade säkert kunnat tjäna pengar på timdebiteringen även utan optimeringar, men siffrorna från december antyder att de hade varit väldigt små (i december hade jag gått med rätt stor förlust på timtaxan om jag inte kunnat flytta uppvärmning till natten också). Vi har använt torktumlaren även under hösten, det är bara det att den företrädesvis hart fått köra under natten.

I september hade vi (helt utan uppvärmning) en förbrukning på ca 1000kWh, dvs 400kWh mindre än året före. Skillnaden är i princip bara att jag kunnat stänga av elpatronen i vår FLVP och tillverka allt varmvatten med kompressorn. Detta innebar också att den enda husvärme som användes var genererad av FLVP-kompressorn. Detta var faktiskt den månad som hade lägst elförbrukning på hela 2022 iom att inte elpatronen längre gick i onödan.

I december hamnade vi på 1600 kWh, dvs bara 600 kWh mer än i september. Året innan gjorde vi av med 2500 kWh. Då har jag ändå varit tvungen att komplettera ett av sovrummen med ett oljeelement (som dygnet runt kör på 400W då det är som kallast ute) då dottern inte har sin sovrumsdörr öppen tillräckligt mycket för att rummet skall kunna värmas av enbart FLVP-kompressorn när varmvattnet är klart. Jag har tänkt lösa detta genom att sätta in en värmeflyttare mellan dotterns sovrum och rummet där LLVP hänger, men det lär inte ske förrän efter denna vintern.

I min familjs hus så har en investering på knappt 20 kkr alltså gjort att vi gått från ca 19 MWh/år till ca 16 MWh/år under första året, men om vi sträcker ut höstens siffror (utifrån tidigare års förbrukning) så kommer vi under det brutna året september -22 till augusti -23 troligen hamna på ca 14 MWh (med de nya optimeringarna av uppvärmningen).

Jag höll nästan på att glömma att vi har en elbil, en laddhybrid och en eldriven mopedbil i hushållet. Jag räknar med att dessa tre laddas med ca 3 MWh per år tillsammans, men i ärlighetens namn så kan det nog vara lite mer än så också, bara laddhybriden ligger nog på mer än 2 MWh/år när jag tänker efter. Man underskattar lätt hur mycket man kör. Utan elfordonen så skulle husets förbrukning troligen hamna på runt 11 MWh per år.

Det vore synd att klaga på effekten av investeringen, vi är mycket nöjda!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 15 till
  • Laddar…
Tomture61
Har inte samma erfarenhet som dig i mitt hus , 1,5 pl 161 kvm + garage på 35 kvm (19-20 gr)
Huset byggt 2008 , garaget byggt 2017 .
Betongplatta med ingjuten värmeslang .
Hus med en FLVP + LLVP + täljstenskamin (600 kg)

2010: 15439kwh (total förbr)Ö-våning ej isolerad
2011: 11777kwh (t.f) Ö-våning isolerad
2012: 12049kwh (t.f)
2013: 11973kwh (t.f)
2014: 11522kwh (t.f) luftvärmepump inst. November
2015: 10367kwh (t.f)
2016: 12227kwh (t.f)
2017: 13424kwh (t.f) 700 w Byggfläkt inkopplad i garaget
2018: 15182kwh (t.f)
2019: 15752kwh (t.f)
2020: 12472kwh (t.f) LLVP mont i garaget Augusti + Braskamin i huset (600 kg täljsten)
2021: 13699kwh (t.f) Har haft +20 gr i garaget och eldat mindre .
2022: 12249kwh (t.f) Eldat som en tokig , 20gr i garaget .

Har hösten 2022 installerat en värmeförflyttare från rum med braskamin till trapphus där LLVP med braskaminfunktion finns . Stängt av golvvärmen i rum med braskamin + kör LLVP i 17 gr + sänkt grundvärmen i huset till 20-21 gr .
Eldar istället 6-8 brasor / dag och har sparat 450 kwh i Dec . Dec 2021 konsumerades det 1950 kwh .
 
  • Wow
slurppe99
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har inte samma erfarenhet som dig i mitt hus , 1,5 pl 161 kvm + garage på 35 kvm (19-20 gr)
Huset byggt 2008 , garaget byggt 2017 .
Hus med en FLVP + LLVP + täljstenskamin (600 kg)

2010: 15439kwh (total förbr)Ö-våning ej isolerad
2011: 11777kwh (t.f) Ö-våning isolerad
2012: 12049kwh (t.f)
2013: 11973kwh (t.f)
2014: 11522kwh (t.f) luftvärmepump inst. November
2015: 10367kwh (t.f)
2016: 12227kwh (t.f)
2017: 13424kwh (t.f) 700 w Byggfläkt inkopplad i garaget
2018: 15182kwh (t.f)
2019: 15752kwh (t.f)
2020: 12472kwh (t.f) LLVP mont i garaget Augusti + Braskamin i huset (600 kg täljsten)
2021: 13699kwh (t.f) Har haft +20 gr i garaget och eldat mindre .
2022: 12249kwh (t.f) Eldat som en tokig , 20gr i garaget .

Har hösten 2022 installerat en värmeförflyttare från rum med braskamin till trapphus där LLVP med braskaminfunktion finns . Stängt av golvvärmen i rum med braskamin + kör LLVP i 17 gr + sänkt grundvärmen i huset till 20-21 gr .
Eldar istället 6-8 brasor / dag och har sparat 450 kwh i Dec . Dec 2021 konsumerades det 1950 kwh .
Det är verkligen (o)lustigt att se hur svårt du har att sänka elförbrukningen. Nu innebär iofs separat garage med värme vissa utmaningar i att hålla nere förbrukningen. Jag har luftavfuktare (som enbart kör på nätterna) och värmeläckage från huset (garaget är byggt mot husväggen) som enda värmekällor i mitt garage.
 
Allt hemåt är bra! (y)

Själv har jag gått från 28 MWh till 22 utan att investera i något alls... ;)

En FLVP är ju inte optimal så där lönar det sig, precis som du sett, med en extra LLVP. Samma gäller ju för att byta ut allt direktverkande el, eller elpatron mot LLVP.

Jag har bergvärme så där kommer jag aldrig att räkna hem en LLVP på samma sätt som du har gjort så att "generellt" rekommendera att installera en LLVP stämmer inte...
 
  • Gilla
Danpet82
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Allt hemåt är bra! (y)

Själv har jag gått från 28 MWh till 22 utan att investera i något alls... ;)

En FLVP är ju inte optimal så där lönar det sig, precis som du sett, med en extra LLVP. Samma gäller ju för att byta ut allt direktverkande el, eller elpatron mot LLVP.

Jag har bergvärme så där kommer jag aldrig att räkna hem en LLVP på samma sätt som du har gjort så att "generellt" rekommendera att installera en LLVP stämmer inte...
Nu rekommenderade jag den inte generellt, jag är väldigt tydlig med att beskriva förutsättningarna.

Jag misstänker dock att en del med äldre BVVP skulle kunna vinna på en LLVP om effektiviteten på pannan för BV inte är så bra (och då står man inför valet att byta pump i förtid, eller att skaffa sig en kompletterande lösning som fungerar ifall pumpen går sönder). Alla får göra sin egen analys, jag lade bara upp fakta på bordet från mitt hus. Jag valde LLVP pga att jag misstänkte väldigt snabb återbetalningstid för den, och det blev ännu bättre än jag hade räknat med.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nu rekommenderade jag den inte generellt, jag är väldigt tydlig med att beskriva förutsättningarna.

Jag misstänker dock att en del med äldre BVVP skulle kunna vinna på en LLVP om effektiviteten på pannan för BV inte är så bra (och då står man inför valet att byta pump i förtid, eller att skaffa sig en kompletterande lösning som fungerar ifall pumpen går sönder). Alla får göra sin egen analys, jag lade bara upp fakta på bordet från mitt hus. Jag valde LLVP pga att jag misstänkte väldigt snabb återbetalningstid för den, och det blev ännu bättre än jag hade räknat med.
Ja, absolut, och det är ju toppen att du "tjänat" så mycket men jag uppfattade ditt inlägg som "LLVP, det ska alla ha!!!"

Ville bara poängtera att det finns olika förutsättningar och det bevisar ju även @Tomture61 's inlägg...
 
Ursäkta om inlägget uppfattades som att alla skall ha LLVP, jag ville mer framföra att LLVP är något som fler med FLVP och direktverkande el bör beakta.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 5 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ursäkta om inlägget uppfattades som att alla skall ha LLVP, jag ville mer framföra att LLVP är något som fler med FLVP och direktverkande el bör beakta.
Nej, det var inte så jag menade, inte behöver du be om ursäkt, men det finns ju alla typer av kunskapsnivåer här på forumet och jag ville bara belysa att alla inte ska förvänta sig samma fantastiska återbetalningstakt som du fått.

Det är ju samma med solceller nu, vissa leverantörer börjar nu prata om återbetalning på 5-6 år på investering och det stämmer ju förvisso med dagens elpriser men förhoppningsvis får regeringen (oavsett färg) småningom tummen ur och gör något åt elmarknaden och då ser kalkylen helt annorlunda ut. Samma som din kalkyl skulle varit helt annorlunda om du hade installerat din LLVP i september 2020 istället... :)
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Nej, det var inte så jag menade, inte behöver du be om ursäkt, men det finns ju alla typer av kunskapsnivåer här på forumet och jag ville bara belysa att alla inte ska förvänta sig samma fantastiska återbetalningstakt som du fått.

Det är ju samma med solceller nu, vissa leverantörer börjar nu prata om återbetalning på 5-6 år på investering och det stämmer ju förvisso med dagens elpriser men förhoppningsvis får regeringen (oavsett färg) småningom tummen ur och gör något åt elmarknaden och då ser kalkylen helt annorlunda ut. Samma som din kalkyl skulle varit helt annorlunda om du hade installerat din LLVP i september 2020 istället... :)
Precis. Men eftersom återbetalningstiden är så kort så vågar jag ändå rekommendera ett köp av LLVP för de med rätt förutsättningar i dagsläget.

Jag räknar och räknar på solceller, men där är riskerna mycket större. Jag har till och med pengarna som behövs liggande på ett konto, men ändå tvekar jag pga riskerna.
 
  • Gilla
Johnny2times och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Precis. Men eftersom återbetalningstiden är så kort så vågar jag ändå rekommendera ett köp av LLVP för de med rätt förutsättningar i dagsläget.

Jag räknar och räknar på solceller, men där är riskerna mycket större. Jag har till och med pengarna som behövs liggande på ett konto, men ändå tvekar jag pga riskerna.
Solceller tror jag inte du ångrar! Jag har 10,8kWp på taket och det har varit ett mycket trevligt år att ha dem och jag har "sparat" mina sålda kWh till vintermånaderna så jag får ut de nu som avdrag på elräkningen.

När jag ursprungligen (2019) räknade på återbetalningstid för solcellerna så var det 11-12 år, men jag har rätt bra förspänt för "vinst" med två elbilar och pool, men när jag räknade om under hösten ligger jag på 7-8 år istället räknat på medelpris på el 2021 och 2022... Och inget slår känslan att sladda iväg i elbilen med "egen" el i batteriet! :crysmile:
 
  • Gilla
newgirl och 2 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Solceller tror jag inte du ångrar! Jag har 10,8kWp på taket och det har varit ett mycket trevligt år att ha dem och jag har "sparat" mina sålda kWh till vintermånaderna så jag får ut de nu som avdrag på elräkningen.

När jag ursprungligen (2019) räknade på återbetalningstid för solcellerna så var det 11-12 år, men jag har rätt bra förspänt för "vinst" med två elbilar och pool, men när jag räknade om under hösten ligger jag på 7-8 år istället räknat på medelpris på el 2021 och 2022... Och inget slår känslan att sladda iväg i elbilen med "egen" el i batteriet! :crysmile:
Förutsättningarna för solel kan drastiskt ändras utan förvarning. Exempelvis så är det inte otroligt att man kommer att få negativ nätnytta i framtiden, eller att effekttariffen även räknas när man genererar el. Och eftersom förutsättningarna för mitt hus är OK, men inte jättebra så vill jag ha bra koll innan jag gör något.

Jag har nu beställt ett par små solceller (för några tior) för att kunna räkna ut hur bra förhållandena egentligen är där jag bor. Jag skall sätta dem på bägge sidor av taket för att se hur mycket el de genererar i verkligheten. Solcellsbolagen är ju inte seriösa för fem öre när det gäller den delen...
 
  • Gilla
KristianL och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Hur är tanken / lösningen för att mäta effektiviteten .
Har själv 4 st takytor i olika väderstreck som jag är fundersam över :thinking:
 
  • Gilla
lob
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Hur är tanken / lösningen för att mäta effektiviteten .
Har själv 4 st takytor i olika väderstreck som jag är fundersam över :thinking:
Solceller ger ju el i förhållande till instrålningen oavsett riktning och storlek. Så jag tänker mig att helt enkelt spara undan hur mycket el de ger över dygnet i bägge mina riktningar. Maxvärdet jag loggar lär ju vara en bra indikator, även om solcellen kanske bottnar delar av dagen.

Tanken är i alla fall att mäta spänningen över en liten resistor från bägge cellerna och att jag sparar detta i en databas. Jag kan sedan normera detta till lux.
 
  • Gilla
SusoDus och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Förutsättningarna för solel kan drastiskt ändras utan förvarning. Exempelvis så är det inte otroligt att man kommer att få negativ nätnytta i framtiden, eller att effekttariffen även räknas när man genererar el. Och eftersom förutsättningarna för mitt hus är OK, men inte jättebra så vill jag ha bra koll innan jag gör något.

Jag har nu beställt ett par små solceller (för några tior) för att kunna räkna ut hur bra förhållandena egentligen är där jag bor. Jag skall sätta dem på bägge sidor av taket för att se hur mycket el de genererar i verkligheten. Solcellsbolagen är ju inte seriösa för fem öre när det gäller den delen...
Min leverantör kunde räkna räkna väldigt bra. Har haft paneler i två År nu och har fått mer än vad det stod i kalkylen. Samtidigt sa säljaren tydligt, i kalkylen är det räknat på fakta vi vet idag, men hen kunde inte veta hur mycket solen skulle lysa framgent. Så jag hade en mycket seröst leverantör tycker jag själv, sen går det ju att räkna själv om man orkar. Ångrade bara att jag inte lydde säljarens råd, sätt upp så många du får plats med även om du överproducerar. Det var en annan leverantör som skrämde upp mig där, den var således mindre bra
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Solceller tror jag inte du ångrar! Jag har 10,8kWp på taket och det har varit ett mycket trevligt år att ha dem och jag har "sparat" mina sålda kWh till vintermånaderna så jag får ut de nu som avdrag på elräkningen.

När jag ursprungligen (2019) räknade på återbetalningstid för solcellerna så var det 11-12 år, men jag har rätt bra förspänt för "vinst" med två elbilar och pool, men när jag räknade om under hösten ligger jag på 7-8 år istället räknat på medelpris på el 2021 och 2022... Och inget slår känslan att sladda iväg i elbilen med "egen" el i batteriet! :crysmile:
Du får gärna berätta vilket elbolag som tillåter dig att spara sommarens elproduktion (kWh) till vinterhalvåret.

Vad jag vet finns det inget bolag som erbjuder den lösningen längre.

Att du får betalt för sommarens överproduktion av solel (då priserna är lägre) och att pengarna står kvar för att betala vinterns förbrukning är liksom inte riktigt lika fördelaktigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.