Hej,

Låt säga att man står med ett LVI 400V oljefyllt element, och har en Gnosjö kopplingsdosa för element - kommer de att passa ihop?

Finns det någon standard för dessa elementdosor som sitter bakom element eller är de märkesspecifika?

Eg, vad jag vill göra är att få installerat några element till en sommarstuga, och få tag på allt som behövs för att koppla in dem. Just nu har jag 3 LVI element som kan användas men inte dosan som skall sitta bakom på väggen. Installationshänvisningarna är luddiga och nämner inte vilka tillbehör som krävs för inkoppling. Jag kan enkelt köpa kopplingsdosor av märket Gnosjö klimatprodukter men vet inte om det fungerar. Jag vill se till att köpa rätt grejjer så att sommarstugeägaren kan ta in montör och det blir rätt på första försöket.

Tack för svar
 
Nej, det finns ingen standard. Alla tillverkare är olika, och skulle kontaktdonen råka passa ihop anänds stiften olika.
 
Tack för svar.

Det var visst ännu rörigare, det finns ingen kontakt på radiatorerna, bara en ren kabel. Fattar inte riktigt hur det är tänkt att funka, på andra element är det ju en kontakt som man sätter i en speciell dosa som sitter på väggen bakom elementet.

Det är ju trångt och lite varmt bakom så jag vill ha riktiga grejjer.
 

Bästa svaret

tommib
Koppla in dem direkt med kabeln då. Du behöver en anslutningsdosa med dragavlastning.

Det blir färre skarvar med direkt inkoppling men du behöver en elektriker för att koppla i och ur radiatorerna (enligt lagen).

Vill du ha kontakt och anslutningsdosa så köper du dosor med kontakt. Du skruvar därefter på kontakten på radiatorn. Har du gnosjödosor så kan du ju kolla om deras kontakt har erfordeligt antal poler och köpa kontaktdon och skruva på dina LVI radiatorers anslutningskabel. Det är funktionen som är viktig, inte tillverkaren på donen.
 
  • Gilla
camelspin
  • Laddar…
Jag har faktiskt i ett tidigare beroende funderat på att sätta spisjontakter bakom elementen. Olika faser vid olika element. Det skulle bli så mycket enklare vid ommålning och städning...
 
  • Gilla
Affe61
  • Laddar…
Grejen är ju att veta vilken tåt som är vad i kabeln från elementet, sedan kan man använda en anslutningsdosa, infälld eller utanpå beroende på hur det ser ut i väggen.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Grejen är ju att veta vilken tåt som är vad i kabeln från elementet, sedan kan man använda en anslutningsdosa, infälld eller utanpå beroende på hur det ser ut i väggen.
Det går tre faser dit. Bara två skall kopplas in.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det går tre faser dit. Bara två skall kopplas in.
Får du plats med en perilex så, det borde inte finnas några hinder? Förutsatt att nollan finns:giggle:. Lite o-ortodoxt kanske.
 
tommib
Jag tänker att man ska försöka komma bort från elradiatorer i möjligaste mån, men det kan säkert finnas enstaka situationer där de är ett rimligt alternativ.

Vad är det för fel på de anslutningsdosor som finns på marknaden? Det spelar som sagt ingen roll om man väljer en dosa från Gnosjö och en radiator från LVI, bara man får funktionen rätt på alla ledare.
 
  • Gilla
camelspin och 1 till
  • Laddar…
Det är väl det som kan vålla lite huvudbry, dvs vad dom olika trådarna som går in i elementet har för funktion.
Varför inte ta kontakt med LVI och få rätt anslutningsdosa och kopplingsschema?
 
Hej

Tack för svar.

Det kommer en montör, stugan ligger dåligt till och ägaren är äldre. Vill se till att allt finns på plats så dom kan köra direkt. Annars blir det att vänta länge . . .

Elradiatorerna behövs tyvärr för att frostsäkra ifall LVpump stannar. Har LVI med kabel. Bra ide att köpa kompletta kit med kontakt. Eftersom jag utgår från att montören är behörig funkar väl vanliga anslutningdosor också om de inte är för höga.

Det sitter redan någon slags låda i metall bakom befintliga element som är trasiga. Kopplar man in på samma trådar som de som redan sitter borde det bli bra. Jag är lite skeptisk till att återanvända lådorna för dom är från tidigt 70-tal.

Jag vill göra det som ger minst jobb och ett bra resultat till rimlig kostnad.
 
LVI rekommenderade utanpåliggande låga dosor med dragavlastning, sådana som man kopplar in exv tvättmaskin fast med. Funkade bra. Montaget var problemfritt för elektrikern.

Tack för alla svar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.