J
Ändrar min fråga lite från https://www.byggahus.se/forum/threads/budget-mellan-eller-all-inclusive.475869/

Vår bergvärmepump IVT Greenline C7 från 2004 (gått som en klocka alla år), löste plötsligt ut jordfelsbrytaren tills jag hittade i service-menyn Tillskott = Nej.

En servicetekniker kan byta elpatron för 9000kr.

Nu funkar allt, men mår anläggningen bra?
Borrhål 145m
VP timmar ca 60 000 (står på -5960)
VP 27% VV, 73% RAD (mycket VV? men inga barn i huset numer)
Tillskott 870 timmar (lite på 18 år?)
Tillskott 34% VV, 66% RAD
Antal starter: Hittar ingen info!!!
Return RAD från 30,2 Nuv. 28,0
Utetemp. 4,3
Kompressortemp. 67,9
Värmebärare ut 37,0
Värmebärare in 28,7
Köldbärare in 1,0
Köldbärare ut -2,4

Så frågan är:
-Köra vidare utan elpatron och höja varmvatten till 54 grader var 14:e dag?
-Laga elpatron för 9000kr?
-Byta till ny C7 eller Premiumline C8? (Vi bortser från ev andra modeller)
 
Redigerat:
Patronen är mer av en försäkring ifall kompressorn lägger av. Med det sagt, jag har haft legionellakörning avstängd i 10 år. Påväxten sker mest i avstickare och du får knappast upp tempen där.

Jag skulle lagat patronen och kört i 10 år till.
 
  • Gilla
JRMKJRM
  • Laddar…
Kör utan elpatron och håll varmvattentempen hög hela tiden. Komplettera med något oljeelement om du upplever att värmen inte räcker till. Betydligt billigare.

Värmepumpens kompressor kan gå sönder när som helst, idag eller om fem år. Investera inte i den.
 
  • Gilla
JRMKJRM och 1 till
  • Laddar…
Som sagt i din andra tråd, leveranstiden på en ny pump kan ta ett tag.

Jag skulle kört på utan, vår C9 har tillskott avstängt sedan i höstas och kör bra, har ingen varmvattenspets så den kör bara på värmepumpen för att göra varmvatten.

Nu vet jag inte vad du har för VV-inställningar, men vår är inställd på 48grader (tror det är fabriksinställningen). Detta ger alltså 55 grader i botten av tanken, och ca 60 grader i toppen.

Varmare än så så tror jag det finns risk att värmepumpen slår av.
 
  • Gilla
Ferd och 1 till
  • Laddar…
J
Men mät-värdena ser ok ut? Kan hålet klara även en ny, effektivare värmepump? Och kanske en ny ägare som tar ut lite mer värme?

Försöker passa på att lära mig lite, behövdes inte första 18 åren :D
 
J JRMKJRM skrev:
Men mät-värdena ser ok ut? Kan hålet klara även en ny, effektivare värmepump? Och kanske en ny ägare som tar ut lite mer värme?

Försöker passa på att lära mig lite, behövdes inte första 18 åren :D
9000 kr för att byta El-patron är OCKER , en vanlig röris byter den billigare. Kan du ta ett foto på patronens inkopplingar.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
9000 kr för att byta El-patron är OCKER , en vanlig röris byter den billigare. Kan du ta ett foto på patronens inkopplingar.
Det känns dessutom som något man kan göra själv. Bara man får rätt elpatron.
 
Jag skrev i den andra tråden att en ny går på 3000kr hos jsenergi. Är lite slabbigt att byta själv men borde vara fullt görbart.

Dessutom består elpatronen av 6st slingor. Troligtvis är bara en kass, kan man mäta upp och koppla ur bara den så skulle det också funka tänker jag.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag skrev i den andra tråden att en ny går på 3000kr hos jsenergi. Är lite slabbigt att byta själv men borde vara fullt görbart.

Dessutom består elpatronen av 6st slingor. Troligtvis är bara en kass, kan man mäta upp och koppla ur bara den så skulle det också funka tänker jag.
Inte svårare än att koppla ur hälften och se om det fungerar. Då vet man vilken halva det är i. Divide and conquer rules!
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Eftersom elpatronerna kör på 400V så kan du inte testa med säkringarna vilken elpatron som är trasig.
 
J
Göra nåt själv är uteslutet. Jag skall se om jag hittar nån billigare.

Annars inget alarmerande med värdena överst?
 
Jag kan för lite om bergvärme för att uttala mig på rak arm.

Om jag inte missminner mig så är det borrhålets temperatur i slutet på säsongen som är intressant, så får man en känsla om man kan plocka ur mer under säsongen.
 
J JRMKJRM skrev:
Göra nåt själv är uteslutet. Jag skall se om jag hittar nån billigare.

Annars inget alarmerande med värdena överst?
Är det gänga eller en fyrkantig fastsättning på patronen , syns bra vad det är.
 
Det här med elpatron Våran thermia lvvp 2008 kan köra patronen på sommaren men aldrig under vinter ska jag stänga av tillsatsen på sommaren eller finns det någon anledning den gör patron då för bakterier ? Med dessa elpriser men får man ångest även om den bara värmervarmvattnet :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.