Hade tänkt måla tak och vägg klara först för att sist sätta taklisten. Detta för att slippa vara så noggrann i mötet mellan vägg och tak.

Nu när jag läste lite mer om det så såg jag att man gärna vill kunna foga mellan tak/vägg och list och då faller ju denna plan…

Hur brukar ni göra, lister först och måla sen?
 
K
Varför ska du foga i tak/vägg-vinkeln om du ska ha taklist? Du får välja det ena eller det andra.
 
  • Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
Redigerat:
K
P Peter321 skrev:
Brukar man inte foga mellan taklisten och vägg/tak för att undvika glipor/skuggor där listen/väggen eventuellt är lite ojämn?

Edit: som t.ex en forumanvändare skriver i denna tråd: [länk]
Gör då så om du önskar. Men detta är en typisk sådan sak man lägger enorm tid och energi på vid renovering men sen absolut inte ser ett dugg när man ”använder” rummen. Hur ofta kollar du upp i taket och mot taklisterna? Avser du ändå foga lär du ju kämpa för att hitta samma vita nyans på både tak, lister och mjukfog. Nä, taklist räcker gott. I annat fall är ordningen måla, taklist, mjukfog.
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
K kniv skrev:
Gör då så om du önskar. Men detta är en typisk sådan sak man lägger enorm tid och energi på vid renovering men sen absolut inte ser ett dugg när man ”använder” rummen. Hur ofta kollar du upp i taket och mot taklisterna? Avser du ändå foga lär du ju kämpa för att hitta samma vita nyans på både tak, lister och mjukfog. Nä, taklist räcker gott. I annat fall är ordningen måla, taklist, mjukfog.
Väldigt klokt, har knappt lagt en tanke på hur (taskiga) taklisterna ser ut i övriga huset på många år. :D

Gällande färg på fog/list/tak, varför inte ordningen taklist, mjukfog, måla? Då behöver jag ju inte hitta samma nyans utan målar bara över fog, tak och list.
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
P Peter321 skrev:
Brukar man inte foga mellan taklisten och vägg/tak för att undvika glipor/skuggor där listen/väggen eventuellt är lite ojämn?

Edit: som t.ex en forumanvändare skriver i denna tråd: [länk]
Hänger självklart på valet av färg men hos mig målades det först sedan upp med listerna och sedan fogades det med fog i nära matchande nyans, väggarna målade i vitvitt, listerna är i standard gulvitt så en liten nyansskillnad på fogen syntes inte.
Dock borde det ha väntats med fogandet i ett år, efter en vinter hade huset rört sig så mycket av temperaturskillnaderna att många av fogarna spruckit. Förmodligen hade en senare fogning gett ett mer långvarigt resultat, men det såg otroligt bra ut när det var gjort, minimalt med fog som bara fyllde ut dom små håligheterna gjorde väldigt mycket för slutresultatet.
Men en tjockare sträng hade nog kunnat hantera rörelserna bättre.

Har läst att färgen på lister inte är helt optimal att måla över, att det inte är fel att sandpappra dom och sedan primra innan man målar.
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
Måla alltid taket först. Sedan väggen. Listerna målas på marken. Sedan skjuter du fast dem och fogar. Sen målar du i spikhål och fog. Har du samma nyans på tak och list behöver du inte tejpa. Jag fogar aldrig mellan list och vägg. Det kommer garanterat spricka ändå.
 
S Småbrukaren skrev:
Måla alltid taket först. Sedan väggen. Listerna målas på marken. Sedan skjuter du fast dem och fogar. Sen målar du i spikhål och fog. Har du samma nyans på tak och list behöver du inte tejpa. Jag fogar aldrig mellan list och vägg. Det kommer garanterat spricka ändå.
Kanonbra, precis så får det bli för mig också. Av någon anledning tänkte jag inte tanken att jag kunde foga bara mot taken och inte mot väggen (som kommer vara målad grå).
 
Lycka till! Och har du inte en dyckertpistol så skaffa en.
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Måla alltid taket först. Sedan väggen. Listerna målas på marken. Sedan skjuter du fast dem och fogar. Sen målar du i spikhål och fog. Har du samma nyans på tak och list behöver du inte tejpa. Jag fogar aldrig mellan list och vägg. Det kommer garanterat spricka ändå.
så här gör jag med, med liten variation:

Först tak, sedan vägg.
Därefter grundar och målar jag ett lager färdigfärg på listerna och skjuter fast det med spikpickadollen.
Sedan fyller jag ”spikhålen” med snickerispackel och fogar mot väg och tak med latexfog.
Sist målar jag listerna en gång till och räcker då även fogen.

Att foga allt är i min värld det viktigaste av allt, att slippa dessa små glipor och skuggor gör enormt mycket för helhetsintrycket.

som jag gör det enligt ovan (invändiga foder limmas och spikas) så spricker det inte alls, så arbetet är beständigt.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
så här gör jag med, med liten variation:

Först tak, sedan vägg.
Därefter grundar och målar jag ett lager färdigfärg på listerna och skjuter fast det med spikpickadollen.
Sedan fyller jag ”spikhålen” med snickerispackel och fogar mot väg och tak med latexfog.
Sist målar jag listerna en gång till och räcker då även fogen.

Att foga allt är i min värld det viktigaste av allt, att slippa dessa små glipor och skuggor gör enormt mycket för helhetsintrycket.

som jag gör det enligt ovan (invändiga foder limmas och spikas) så spricker det inte alls, så arbetet är beständigt.
Men syns inte den övermålade fogen ner mot väggen då, eller har du kanske vita väggar?
 
P Peter321 skrev:
Men syns inte den övermålade fogen ner mot väggen då, eller har du kanske vita väggar?
har jag vita väggar sparmålar jag på frihand, är det annan färg på väggen skulle jag tejpa innan jag fogar och målar.
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
Smäll upp taklister, foga,börja måla sedan klart.
 
MathiasS MathiasS skrev:
så här gör jag med, med liten variation:

Först tak, sedan vägg.
Därefter grundar och målar jag ett lager färdigfärg på listerna och skjuter fast det med spikpickadollen.
Sedan fyller jag ”spikhålen” med snickerispackel och fogar mot väg och tak med latexfog.
Sist målar jag listerna en gång till och räcker då även fogen.

Att foga allt är i min värld det viktigaste av allt, att slippa dessa små glipor och skuggor gör enormt mycket för helhetsintrycket.

som jag gör det enligt ovan (invändiga foder limmas och spikas) så spricker det inte alls, så arbetet är beständigt.
Blir stor skillnad tycker jag för helheten, med fogade och hopmålade tak och lister.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Jag föredrar att sätta upp taklisterna först och foga dem mot tak och vägg. Därefter målas både tak och lister mad samma färg i ett svep. Till sist kommer väggen med tapet eller färg beroende på vad man gillar.

Oavsett vilken metod man gillar så tycker jag att fogningen är ebormt viktig. Det gör en enorm skillnad för helgetsintrycket när det inte är en massa springor och glipor.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.