Hej

Vi har precis fått elräkningen för december 2022 och den hamnar på 13800 sek.

Det rörliga priset var 372,66 öre/kWh, vilket jag inte tyckar stämmer överrens med medelvärdet på 271,45 öre/kWh som finns på elbruk.se. Jag förstår det finns vissa påslag, men över en krona pr. kWh är ju helt galet.

Vi har Eon och bor i Skåne - SE4.

Hvilken leverantör har ni och vilket timpris fick ni?

Mvh
Kasper
 
  • Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
Kan du styra värmeförbrukningen? Har du elbil?
Kolla din förbrukning i eon appen, om det hamnar på de dyra timmarna och du inte kan flytta de så är timpris fel.

Jag har tibber och jag kan styra min värme helt och hållet pga jag fixade smartstyrning och har en kamin som jag eldar i.
Och jag laddar bilen på natten.
Men mitt pris utan större ansträngning i livet blev 234,59 och på bilen 122,8
 
D dibb skrev:
[länk]

271.45 öre är utan pålagor eller moms mm.
0.32 öre är för elcertifikat, 22.36 öre för inköpskostnad och volymvägning, plus att Eon lägger på 4 öre i vinst.
Totalt 298.13 öre plus moms 25 % = 372.6625 öre i kostnad per kWh.
Det förklarar jo allt. Tack för bra svar!
 
JanneJanne123
P Papi_Wahabi skrev:
Hej

Vi har precis fått elräkningen för december 2022 och den hamnar på 13800 sek.

Det rörliga priset var 372,66 öre/kWh, vilket jag inte tyckar stämmer överrens med medelvärdet på 271,45 öre/kWh som finns på elbruk.se. Jag förstår det finns vissa påslag, men över en krona pr. kWh är ju helt galet.

Vi har Eon och bor i Skåne - SE4.

Hvilken leverantör har ni och vilket timpris fick ni?

Mvh
Kasper
Är inte helt med på ditt resonemang om medelpris och påslag, men det rörliga elpriset är inte ett medelvärde av priset på Nord Pool. Det rörliga elpriset fungerar i princip som tipmpris, fast för en grupp av abonnenter. Det kallas för viktat medelvärde.

Du kan simulera vad din decemberförbrukning hade kostat med timpris på https://timpriskollen.se om du är nyfiken på det.
 
P Papi_Wahabi skrev:
Hej

Vi har precis fått elräkningen för december 2022 och den hamnar på 13800 sek.

Det rörliga priset var 372,66 öre/kWh, vilket jag inte tyckar stämmer överrens med medelvärdet på 271,45 öre/kWh som finns på elbruk.se. Jag förstår det finns vissa påslag, men över en krona pr. kWh är ju helt galet.

Vi har Eon och bor i Skåne - SE4.

Hvilken leverantör har ni och vilket timpris fick ni?

Mvh
Kasper
Vad är de olika delarna i er energiförbrukning?
Hur mycket är uppvärmning?
Hur mycket är varmvatten?
Hur mycket är handdukstork?
Hur mycket är, ja poängen är att om ni har en klar bild av Vad som är er förbrukning kan ni kanske påverka den.
Kanske isolera vinden?
Kanske solpaneler?
Kanske ändra uppvärmning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.