En stilla fundering här.
Tändved, jag använder näver sen bara finspäntat det jag har. Gran, tall och björk, men finns det bättre saker?
 
Jag har då alltid använt töre, eller "tyre" som det heter i de lokala omgivningar jag är uppvuxen.
Kådig tall, vad jag fått veta är det är någon "svamp" som gör att denna typ av trävirke bildas i toppbrutna tallar och tallstubbar.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Håller med, töre är bäst! Och så luktar det så gott.
I andra hand "vanlig" talleved och i tredje hand gran.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Jag har då alltid använt töre, eller "tyre" som det heter i de lokala omgivningar jag är uppvuxen.
Kådig tall, vad jag fått veta är det är någon "svamp" som gör att denna typ av trävirke bildas i toppbrutna tallar och tallstubbar.
Vi i Götaland säger ofta tyre, norröver kan det ju heta töre, fetved eller gadd.

I mina trakter brändes tjära av tyret förr , en utmärkt lätt transporterad produkt som gick att sälja dyrt och som exporterades på träbåtarnas/fartygens tid.
Hemma i spisen eller i kojan fick man nog nöja sig med att blåsa på glöden eller i värsta fall använda stål, flinta och fnöske eller senare näver när tänsdtickan slagit igenom.
Törskatesvampen är orsaken till topptyret, men fetved/tyre bildas också där furan skadas avsiktligt eller oavsiktligt och tjärroten tyrstubben/tjärroten är vad som kvarstår av en mogen tall då splintveden och det sämre virket multnat.
fetvedensvanner.com har nog samlat det mesta som är värt att veta om tyre.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.