Huddingebo Huddingebo skrev:
Måste säga att jag är väldigt förvånad över att ett 120år gammalt hus, 1900? Helt saknar isolering i bjälklaget.
Har det aldrig varit det?
Är det murade väggar?
jag är också förvånad. Vi har gått om sågspån som rasar ur varenda gång man tittar på den gamla putsen. Men jag är mest nyfiken på vad som är bäst att göra för att modernisera sitt befintliga källartak.
Är det isolering och gips som gäller?
 
S Småbrukaren skrev:
jag är också förvånad. Vi har gått om sågspån som rasar ur varenda gång man tittar på den gamla putsen. Men jag är mest nyfiken på vad som är bäst att göra för att modernisera sitt befintliga källartak.
Är det isolering och gips som gäller?
Ja någon form av isolering ska du definitivt ha dit.
Hur om inte källaren är extremt fuktig så hade jag använt vanlig stenull och gips.
 
Lite kuriosa om att ta in ersättningsluft i en byggnad med F eller S ventilation. Om luften tas in i byggnaden genom otätheter som i exemplet så sker en viss värmeåtervinning. Luften värms upp på väg in i huset genom att ta värme från transmissonsförluster. Drevar man där blir byggnadsdelen varmare vilket leder till att yttre delar blir varmare och energin läcker ut till omgivningen.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Måste säga att jag är väldigt förvånad över att ett 120år gammalt hus, 1900? Helt saknar isolering i bjälklaget.
Har det aldrig varit det?
Är det murade väggar?
Det har aldrig varit isolerat men detta är mellan källare och plan 1 och källaren har väl alltid varit åtminstone lite uppvärmd. Grundmuren är betong under mark, tegel knappt en meter ovan mark och sedan är det trästomme med puts på.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ja någon form av isolering ska du definitivt ha dit.
Hur om inte källaren är extremt fuktig så hade jag använt vanlig stenull och gips.
Nu kommer källaren värmas till samma temperatur som resen av huset så isoleringen kommer väl inte göra så stor nytta för värmeisolering? Dock behövs det ändå isolering för ljuddämpning mellan våningarna, det är mycket lyhört.
 
S
E emifre skrev:
Nu kommer källaren värmas till samma temperatur som resen av huset så isoleringen kommer väl inte göra så stor nytta för värmeisolering? Dock behövs det ändå isolering för ljuddämpning mellan våningarna, det är mycket lyhört.
Du behöver fullisolera i bjälklaget längs ytterväggarna för att inte få golvdrag.
 
E emifre skrev:
Det har aldrig varit isolerat men detta är mellan källare och plan 1 och källaren har väl alltid varit åtminstone lite uppvärmd. Grundmuren är betong under mark, tegel knappt en meter ovan mark och sedan är det trästomme med puts på.
Det som får mig lite fundersam är att ett hus från 1900 har källarväggar av betong.
Det hör vad jag vet inte till det vanligare.
Började bli vanligare på 20-talet.
Men jag tycker definitivt att du ska fullisolera bjälklaget.
Köp billigast möjliga isolering.
Dämpar ljud och isolerar om du i framtiden skulle ändra användning av undervåningen.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det som får mig lite fundersam är att ett hus från 1900 har källarväggar av betong.
Det hör vad jag vet inte till det vanligare.
Började bli vanligare på 20-talet.
Men jag tycker definitivt att du ska fullisolera bjälklaget.
Köp billigast möjliga isolering.
Dämpar ljud och isolerar om du i framtiden skulle ändra användning av undervåningen.
Tack för tipset! Byggåret är visst 1907, huset är överlag lite udda i design. Det tillhör ett område där byggaren tog inspiration från småhus i USA. Det fanns också betongsulor under hjärtväggen, som golv i hela källaren och som skydd runt en gigantisk vedpanna i källaren. Där var betongen även armerad med bitar av järnvägsräls, rejält byggt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.