Kopparslingor finns ju att köpa på rinkaby rör. Men hur monteras dom i tanken? lödning, svetsning? Hur får man in dom?
Håltagning?
Provtryckning?
...
 
Om, jag bara säger, OM du ska montera in en slinga/ flera slingor - se till att ha en firma som svetsar och som kan provtrycka den sen...minsta lilla por i svetsen kan se till att det blir tomt på vattnet fort....
 
Om man ska använda slingorna till tappvarmvatten kan en tappvattenautomat vara ett billigare och bättre altenativ.
Ex
http://sfinxsolar.e-butik.se/ säljer sådana till bra pris
 
Jag har redan två varmvattenslingor i min ena tank. Jag lämnade in den till en firma som fixade det.. Frågan är hur det gick till. Det finns ingen manlucka till tanken.
Det är ett par år sedan det gjordes och då ville jag mest få installationen färdig så jag kollade inte på hur det var gjort. Nu är tankarna isolerade så jag kan inte se fogarna. Mest av nyfikenhet undrar jag alltså om det är svetsning eller lödning som gäller och hur man får in slingan i tanken.
 
skära hål och montera en mindre lucka(kvinnolucka?:)) som slingan går genom med antingen hårdlödda genomföringar eller klämringsförskruvningar... eller öpnna en hel gavel och montera dom...
 
Jag har just modifierat min nyinköpta 1000-liters tekniktank. Köpte panna+tank+laddpaket+solpaneler+alla rör+laddomat + diverse delar för 40 000.- av en granne som skulle konvertera till pellets. Slingorna satt väldigt konstigt i den, Solslinga mitt på och två tappvatten slingor i toppen. Jag köpte förvärmningsslinga löst, skar sönder tanken på 3 ställen, flyttade slingorna till vettigare placeringar och svetsade ihop eländet igen. Är man bara noggrann när man svetsar (pinne är ett måste om man inte kan stå inomhus och svetsa) och ser till att svetsa om alla strängar som kan misstänkas innehålla porer så ska det inte vara något problem. Ska nu koppla in tanken och provtrycka den, det blir spännande att se om den håller tätt.
 
jag håller med, svetsade om 750liters tanken med miggen, å de läker på några ställen, så nu blir det till att slipa och svetsa med pinne...
 
Hur fungerar det?

Om det nu finns porer under ytan, utan att det läker, eller låt säga att det "svettas" nån droppe, vad händer med tiden?
Kommer det att "läka", eller kommer det att äta sig ut? Täpps porerna igen med tiden eller öppnas de? Om det är tätt när man fyller upp, förblir det så, eller kan dolda fel i svetsen dyka upp efter ett år eller två?
 
Jaamanen
Har du provtryckt än?
Hur gjorde du genomförningen för förvärmningsslingan? Vore intressant att se några bilder.
 
nu är den tät, provtryckt med 3 kilo. d är det tätt nu så borde det vara det sen åxå. tex borös tankar som läker när dom provtrycker svetsar dom om där det läker.
 
Staffans2000
Hejsan, Pellefant och Gravforsarn.
Fantastiska tankar ni har som först LÄCKER och sedan LÄKER sig själva. Snacka om "Startreckmaterial"

Hälsningar: Staffan
 
Hej Staffan!

Det har jag aldrig sagt, utan undrat.
En fråga, inte ett påstående.
Material förändras; trä sväller, järn rostar.
Blir det bättre eller sämre när det rostar i porerna,
så löd min fråga.

Ett "startrekmaterial" är väl ett material som aldrig förändras.
Diamant?

:p
 
Staffans2000
Hej igen,Gravforsarn.
Nu har jag läst mer noggrant.
Jag fick uppfattningen att du var från Stockholmsområdet, typ Sala eller dy. och därför stavade "läcker" som "läker". Men där hade jag nog fel rörande dig, medans Pellefant nog menar LÄCKER när han skriver LÄKER.

Om du har en por i din tank eller annan fog av rostbenäget material, kan den mycket väl rosta igen och förbli tät i "evigheter". MEN den kan lika gärna bli större med tiden eller börja läcka senare. Lite hazard med andra ord. De gamla rörläggarna jag jobbade med som lärling på sjuttiotalet använde i nödfall saltinpackning för svåråtkommliga småläckor.

Ang. Startreckmaterialet asossierade jag det med något ännu inte uppfunnet, i detta fall ett självLÄKANDE material.

Vänliga hälsningar: Staffan
 
Jag har inte provtryckt än eftersom jag fortfarande väntar på rörisen.

På slingan fanns när jag köpte den redan fastlödda (hårdlödda) genomföringsstoser av stål. Så jag borrade helt enkelt hål av samma dimension som stoserna, stack indem och lade en svets runt hela stosen. När det gäller hållbarhet i svetsarna så är min erfarenhet att svetsarna i sig har högre hållfasthet än materialet runt om, om man svetsar noggrant och undgår att få porer. Jag har valt att lägga den nya plåten utanpå den gamla med en överlappning på 5 mm. Det är det lättaste sättet att få tätt och undgå porer.

Jag återkomemr när jag provtryckt systemet, men jag är ganska säker på att det håller tätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.