Ska bygga hus i KL trä stomme, 75 kvm m öppen planlösning , loft. Cementplatta som grund och vatten- golvvärmeslingor. Ventilation med värmeåtervinningsventilations. Huset kommer att användas mest på sommaren men även ngn vecka här och där höst, vinter o vår. Även installation av kamin är planerad.
tänker att frånluftsvärmepump är overkill men att en luft - vattenpump skulle vara optimalt. Har fått förslag på Panasonic Aquaria all in one Compact 3 kw.
Några synpunkter på denna och tacksam för andra rekommendationer. Tack på förhand
 
Precis bra att du inte satsar på frånluftsvärmepump som passar dåligt i fritidshus som står tomma långa perioder på året och där man vill kunna sänka värme och ventilation för att spara energi. Luftvattenvärmepump passar bra men kräver lite extra installationsarbete. Mitsubishi Electric har t.ex. Ecodan SWM40 på 4 kW som jag tror skulle passa bra. Då är det gasrör mellan utedelen och innerdelen vilket kan vara bra om huset står tomt i perioder. Att ha vattenrör mellan ute- och innerdelen passar inte lika bra om det t.ex. skulle bli långt strömavbrott.
 
J Josth skrev:
Precis bra att du inte satsar på frånluftsvärmepump som passar dåligt i fritidshus som står tomma långa perioder på året och där man vill kunna sänka värme och ventilation för att spara energi. Luftvattenvärmepump passar bra men kräver lite extra installationsarbete. Mitsubishi Electric har t.ex. Ecodan SWM40 på 4 kW som jag tror skulle passa bra. Då är det gasrör mellan utedelen och innerdelen vilket kan vara bra om huset står tomt i perioder. Att ha vattenrör mellan ute- och innerdelen passar inte lika bra om det t.ex. skulle bli långt strömavbrott.
Tack , jag ska kolla upp den! hur är det med service på Mitsubishi pumpen? Läste en annan tråd kring ex Daikin och att det inte finns nån service direkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.