Har en stor insatskamin som jag funderat på hur man vattenmantlar den. Är händig.

Vänligen Ge mig idéer och helst bilder.

Tänkte koppla till befintlig bergvärme med radiatorer

Mvh Liss Henriksson Åsvägen
 
H handfast skrev:
Har en stor insatskamin som jag funderat på hur man vattenmantlar den. Är händig.

Vänligen Ge mig idéer och helst bilder.

Tänkte koppla till befintlig bergvärme med radiatorer

Mvh Liss Henriksson Åsvägen
Hur långt mellan kamin och pannrum/acktankar? Hur stort hus? Hur stora acktankar? Hur ofta är det tänkt eldas?
 
V Viktorbyggahus skrev:
Hur långt mellan kamin och pannrum/acktankar? Hur stort hus? Hur stora acktankar? Hur ofta är det tänkt eldas?
V Viktorbyggahus skrev:
Hur långt mellan kamin och pannrum/acktankar? Hur stort hus? Hur stora acktankar? Hur ofta är det tänkt eldas?
Hej. Pannrummet är på andra sidan väggen. 300m2. Har 79 solpaneler så bara eldning 3-4 mån av året och inte hela dygnet . Har också en mysbraskamin på markplan. Ingen acktank (än).
 
Redigerat av moderator:
Om du funderar på att spara pengar så lär det inte bli mycket om du tror det. Du måste investera en del i material och jobb även om du gör en del själv. Inte ens säkert att du kan omvandla kaminen som du önskar. Stort projekt!
 
  • Gilla
handfast
  • Laddar…
Hej
Det är kanske inte aktuellt i ditt fall men en granne till mig gjorde en variant på detta genom att sätta kamrörsbatteri(er) på en oisolerad skorsten. Kopplades till hans värmepump. Jag tror att han sa att han satt det på returen men för mig verkar det ologiskt. Han jobbar åt det lokala kraftbolaget med bl.a fjärrvärme och större pannor så jag tror att han vet vad han pysslade med.
Vet inte om han hade micklat med styrningen av pumpen för att få det att funka. Förstod jag rätt så använde han systemet för att undvika att tillskottet gick in vid sträng kyla. Tyvärr är det nya ägare på huset nu så jag kan inte gå dit och kolla hur det var gjort, om det ens är kvar……
 
  • Gilla
handfast
  • Laddar…
Det finns ju en hel massa säkerhetsfunktioner runt en vattenmantlad kamin också som ställer till det lite och effekten är oftast ganska dålig.
Det kan även krävas bygglov (eller bygganmälan) till kommunen och förstås slutgodkännande av sotare.

Läs på lite mer men jag tror att du kommer att "tjäna" betydligt mycket mer på t.ex. tilläggsisolering, bättre fönster/dörrar, etc. än pengarna det kommer att kosta att köra vattenmantlat.

(Kanske inte heller den bästa idén att hänga ut adress och kontaktuppgifter i ett öppet forum...)
 
  • Gilla
lob och 2 till
  • Laddar…
Det gäller ca 4 månader av året som jag vill kapa elförbrukningen, reset av året får jag solel i mycket stort överflöd 79 paneler och har snart även batteri. Funderar på vattenmantlad pelletskamin som ju går på ca 45000 och en acktank som kostar ?. Ca 30000? . Har på markplan en braskamin täljsten. En ny bergvärmepump ctc gsi 612 12 kw, bytt alla fönster och dörrar . 300m2 . Har tilläggsisolerat vinden en gång 25 år sen men blir ytterligare en gång i vår.
Har dock en stor gammal insats plåt kamin i den öppna spisen i gillestugan som jag nu har renoverat ( svetsat sprickor och byt grova plåtar invändigt) och det är i den som jag tänkte lägga en slinga med vatten för att värma radiator returen . Pannrummet är på andra sidan väggen som ett billigare alternativ än pelletskamin.
I mitt förra lilla hus hade rörmokaren som ägde huset innan lagt en slinga bakom eldfast stenar i en liknande HUGO plåtkamin och den värmde retur radiator vattnet och det fungerade mycket bra Tyvärr plockade jag aldrig ner kaminen och kollade vad han hade gjort så jag undrar om någon annan gjort något liknande och kan ge tips?
Mvh Liss
 
....korrigering: acktank 30.000....
 
  • Gilla
Winblom
  • Laddar…
Kommer ta måååånga år att få tillbaka de 75.000kr du skriver om, om det ens går. Har du gratis ved?
 
  • Gilla
handfast
  • Laddar…
Du har rätt det blir för dyrt med vattenmantlad pellets och ack tank så jag satsar nog mer på att bygga om plåtkaminen med en slinga, tar tacksamt emot tekniska svar och idéer på hur att göra det enklast. Är händig och har verktygsutrustning
 
Det är inte ens säkert att den installationen kommer löna sig. Det kommer krävas mycket eldning att värma upp en ack.tank med den kaminen. Har du gratis ved ?
 
  • Gilla
handfast
  • Laddar…
Nej du har rätt, en ack tank 500 blir för stor, kanske nån mindre på 50 liter typ värmeväxlare? . Kan dock inte släppa tanken på att göra en slinga bakom eldfast tegel i plåtkaminen och lägga på returen, vi kommer ju aldrig att göra en mysbrasa utan enbart när det är kallt och fullt flöde genom radiatorerna. Vad händer med bergvärmepumpen om den får in tex 50-60 gradig värme på returen? Nåt som löser ut? Skall prata med min vvs kille om pumpen i veckan. Jag har ju även liten cirkulationsslinga med liten pump för varmvattnet så man får varmt direkt när man öppnar kranarna i badrummen som ligger en bit bort och på den slingan kunde man koppla in kamin slingan?...
 
Min erfarenhet är att en acctank inte kan vara för stor (när man väl fått in den genom dörren) , en begagnad 500l tank tror jag blir jättebra.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
H handfast skrev:
Nej du har rätt, en ack tank 500 blir för stor, kanske nån mindre på 50 liter typ värmeväxlare? . Kan dock inte släppa tanken på att göra en slinga bakom eldfast tegel i plåtkaminen och lägga på returen, vi kommer ju aldrig att göra en mysbrasa utan enbart när det är kallt och fullt flöde genom radiatorerna. Vad händer med bergvärmepumpen om den får in tex 50-60 gradig värme på returen? Nåt som löser ut? Skall prata med min vvs kille om pumpen i veckan. Jag har ju även liten cirkulationsslinga med liten pump för varmvattnet så man får varmt direkt när man öppnar kranarna i badrummen som ligger en bit bort och på den slingan kunde man koppla in kamin slingan?...
Kopplar du ur den cirkulationsslingan som onödigt kyler vatten sparar du en del energi... ;)

Du ska också ta i beaktande att du kan få högt tryck och att vattnet kan förångas från kaminen...
 
  • Gilla
handfast
  • Laddar…
Det blir en hård förhandling med frugan om hon skall vänta på varmvatten på morgon/kväll Har en smartplugg som stänger av på natt osv, skall dock nu trimma tids inställningarna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.