Hej!

Sitter och ritar på ett hus med träkonstruktion och har kollat lite på träguiden för vägledning. Jag skulle gärna vilja ha en putsad fasad men vet inte hur det ska gå till.

Vet att man putsar direkt på isoleringen i hus med betongstomme men det kan ju inte stämma i ett trähus...

Vad tror ni? Bifogar bild på väggsnittet från träguiden jag tänkt utgå ifrån
 
  • Skiss av väggkonstruktion med isolering och reglar för en byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P putsa skrev:
Hej!

Sitter och ritar på ett hus med träkonstruktion och har kollat lite på träguiden för vägledning. Jag skulle gärna vilja ha en putsad fasad men vet inte hur det ska gå till.

Vet att man putsar direkt på isoleringen i hus med betongstomme men det kan ju inte stämma i ett trähus...

Vad tror ni? Bifogar bild på väggsnittet från träguiden jag tänkt utgå ifrån
Bilden visar ju en luftad fasad och inte den billiga riskfyllda enstegstätade fasaden.

Det finns många hus i Sverige med puts på trästomme och det funkar om man gör rätt.
Morfars hus från 1923 började orginalputsen släppa lite i början på 90-talet.

Billigare med träpanel men en påkostad exklusiv puts kan verkligen lyfta ett hus.
Är själv väldigt svag för riven genomfärgad ädelputs med kvarts och glimmer i.
Kanske blir på nästa hus.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Bilden visar ju en luftad fasad och inte den billiga riskfyllda enstegstätade fasaden.

Det finns många hus i Sverige med puts på trästomme och det funkar om man gör rätt.
Morfars hus från 1923 började orginalputsen släppa lite i början på 90-talet.

Billigare med träpanel men en påkostad exklusiv puts kan verkligen lyfta ett hus.
Är själv väldigt svag för riven genomfärgad ädelputs med kvarts och glimmer i.
Kanske blir på nästa hus.
Exakt, väggen i exemplet har ju luftspalt. Kan man helt enkelt rappa en träpanel/fasadskiva med kalkbruk utan några problem? Självklart med någon typ av revetering
 
P putsa skrev:
Exakt, väggen i exemplet har ju luftspalt. Kan man helt enkelt rappa en träpanel/fasadskiva med kalkbruk utan några problem? Självklart med någon typ av revetering
Vet inte var i landet du bor men om du har en Beijer i närheten kan du ringa och fråga dem om de har någon demo-hörna. På Beijer i Sollentuna har de en hel vägg med olika sätt att göra det, samt instruktioner. Jag antar att det är någon tillverkare av puts/bruk som gjort den. När jag skulle reparera putsen på mitt hus var jag där och ställde en massa frågor. Lärde mig en hel del där.

Om jag minns rätt så sätter du luftspalten innan det yttre lagret mineralull, sedan putsar man på isoleringen (med ett nät som hjälper det fästa).
 
Det finns färdiga lösningar. Titta på ex Finja Iso-vent
 
  • Gilla
putsa
  • Laddar…
A
använd inte den billiga luftade putsfasaden. dom är dåliga och skapar bara problem.
Tunnputs är aldrig bra och finns ingen murare som skulle rekommendera det.

Använd en riktigt tjockputskonstruktion utan luftspalt så kommer det vara lite dyrare men hålla 10 ggr bättre en den konstruktionen du länkade till.
 
A
Huddingebo Huddingebo skrev:
Bilden visar ju en luftad fasad och inte den billiga riskfyllda enstegstätade fasaden.

Det finns många hus i Sverige med puts på trästomme och det funkar om man gör rätt.
Morfars hus från 1923 började orginalputsen släppa lite i början på 90-talet.

Billigare med träpanel men en påkostad exklusiv puts kan verkligen lyfta ett hus.
Är själv väldigt svag för riven genomfärgad ädelputs med kvarts och glimmer i.
Kanske blir på nästa hus.
jo men din morfars hus har inte en luftat tunnputs som TS vill ha utan ej icke luftat stomme med tjockputs.
det är något helt annat.
 
A Aunty skrev:
jo men din morfars hus har inte en luftat tunnputs som TS vill ha utan ej icke luftat stomme med tjockputs.
det är något helt annat.
Såklart att det är en helt annan teknik.
Dessutom tunnare väggar med minimalt med isolering vilket gör att eventuell fukt lättare torkar ut trots puts direkt på diagonala vassmattor med hönsnät.
Ville bara påpeka att det går att putsa på trästomme.

Grannens hus byggt 2018 är puts på trästomme. Dock billig målad slätputs.
 
N
säger som ovan, skippa tunnputs och kör tjockputs.
OM du ska själv ska bo i huset mer än 15 år.
 
A
N neo11 skrev:
säger som ovan, skippa tunnputs och kör tjockputs.
OM du ska själv ska bo i huset mer än 15 år.
problemet är att folk tror att bara för aatt tjockputs inte är luftad så är det en dåligt konstruktion och blandar ihop den med enstegstätad tunnputs som är en riskkonstruktion.

Enstegstätad tjockputs är bra mycket bättre ur fuktsynpunkt än luftad tunnputs.
 
Redigerat:
N
Är säkert jättebra, men används nästa inte längre.
Tror det är ganska dyrt.
 
N neo11 skrev:
Är säkert jättebra, men används nästa inte längre.
Tror det är ganska dyrt.
Sicket skitsnack! Träullit används flitigt av seriösa murare/fasadrenoverare. Suveränt bra på trähus tillsammans med kalkbruk.
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
N
I vilka delar av landet då?
Inte i stockholm ivarjefall, det kan jag garantera.
Pratar du om nyproduktion av villor/trähus eller renovering och nyputs av trähus?
Kalkbruk används inte heller nästan längre då kc bruk är billigare.
Putsat hus hos många förmögna kunder, då är det alltid hydrauliskt kalkbruk som gäller.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.