Hej!

Jag har satt mig i en rätt jobbig situation ljudmässigt och skulle behöva lite hjälp.

Jag har ett loft ovanför mitt kök där jag sover, på senaste tiden har det blivit ganska jobbigt då jag vaknar upp av att kompressorn går igång från min kyl/frys som står under loftet. Jag har även frånluft för köket precis intill mig vilket bidrar med mer oljud.

Börjar ångra att jag byggde ett loft ovanför köket...

Plantekning som visar ett loft ovanför ett kök med angiven plats för frånluft och kyl/frys.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av ett kök med markerat loft utrymme ovanför och kylskåpsplacering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har pratat med Electrolux som säger att det är fullt normalt att kompressorn i kyl/frys går 45 min / timme. Jag har även testat en del åtgärder som de har föreslagit, att skåpet står stabilt, tillräckligt med utrymme mot vägg m.m.

Ventilation har jag även testat en del åtgärder för, rensat insug tilluft och frånluft, bytt filter osv.

Jag tänkte att om jag inte kan göra något åt hur kylen låter kanske jag kan ljudisolera på annat sätt upp mot loftet, något draperi med ljuddämpande material? Frånluften kan jag leva med men om ni har idéer där med så vore det super!

Alla idéer uppskattas!

MVH
 
Testa med ett draperi till att börja med. Har du haft en annan tråd om frånluften innan ? Annars finns det en annan medlem som hade samma bekymmer som du och flyttade / skulle flytta ner ventilen till köket där den ska vara
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Testa med ett draperi till att börja med. Har du haft en annan tråd om frånluften innan ? Annars finns det en annan medlem som hade samma bekymmer som du och flyttade / skulle flytta ner ventilen till köket där den ska vara
Tack, då ska jag försöka hitta något bra ljudisolerande och börja där.

Det stämmer, glömde nämna det i trådstarten, jag har fått hjälp av dig tidigare!

Jag skrev aldrig det i föregående tråd men jag och föreningen kom överens om att inte ändra på ventilationen. De var inte jätte förtjusta i att jag skulle koppla på något men jag fick tillåtelse att bygga en låda. Tyvärr så har jag en regel som går precis under vilket krånglar till det.
 
Ok, tänkt väl det. Så ska du ändå inte flytta ner ventilationsröret/donet till köket?
 
Tjena!

Jag tänkte bara dela med mig hur jag löste situationen.

Det slutade med att jag köpte lite lyxigare öronproppar och vipps så var problemet löst! ✌
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.