Hej,

Bor i ett hus med oinredd ovanvåning och har börjat fundera på att inreda denna.
Bottenvåningen är betong från Finja prefab medans ovanvåning är traditionell trästomme.
Det är många moment att gå igenom, ett av dem är hur man hanterar diffusionsspärr (eller vad som nu är korrekt benämning). För betongväggar har jag förstått att man inte har någon plast som i trästomme.
Hur fasen hanterar man detta på ovanvåningen?
På nuvarande vind ligger alltså isoleringen rakt på väven, som i sin tur ligger på glesen.
Är ni med?
 
  • Inomhuskonstruktion, isolering i tak, metallfästen, träbjälkar, otydlig och dåligt belyst bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
I mellanbjälklaget, den du har bild på, behöver du inte ha plast/diffspärr. Den ska du sätta i innertaket mot yttertaket så att säga...
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
I mellanbjälklaget, den du har bild på, behöver du inte ha plast/diffspärr. Den ska du sätta i innertaket mot yttertaket så att säga...
Inte med på hur du menar, idag är ovanvåning oisolerad, dvs kallvind. Men om jag inreder kommer jag ju behöva plasta stödbensvägg, snedvägg och taket (på ovanvåning). Frågan är hur detta ansluter mot nedanvåning. Är du med?
 
Ok. Du ska bara avsluta plasten där nytt golv möter innerväggen Eller en liten bit under nya golvet..
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ok. Du ska bara avsluta plasten där nytt golv möter innerväggen Eller en liten bit under nya golvet..
Tejpa mot den väven som är på bilden alltså?
 
Gör så gott det går, inte hela världen annars.
 
  • Gilla
Rena
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Gör så gott det går, inte hela världen annars.
Vi får se om det blir nån övervåning, om inte annat kul att fundera på ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.