T tergo skrev:
danskarna håller på att renovera sina gasplattformar i nordsjön (tyra) skall vara färdigt till sommaren

danska gasfält - Sök på Google
Swedegas - Försörjning
Jo nu kan jag inte se att fossilgas på något sätt skulle vara eftersträvansvärt.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Har man som ensamhushåll köpt boende, sån ny bil och ny värmepump på en dålig lön så har man nog haft det för bra ändå eller varit naiv. Nåt stämmer inte
Sorry för att jag svarar en gång till men vill ge yngre forumanvändare en bild av hur läget var i Sverige, det är inte alls länge sedan landet var annorlunda och det inte kostade 10 års löner för ett litet hus på en liten tomt och två var tvungen att heltidsarbeta för att kunna ha familj, hus och bil. När jag växte upp bodde vi i ett hus som köptes nyrenoverat inklusive 4 hektar relativt mogen skog för nåt på 90 000 kr och när vi var små var mamma hemma precis som många andra mammor. Har för mig att när jag var 10 år så hade pappa 100 000 i årsinkomst på industri golvet, det behövdes inga besparingar eller investeringar och vi låste inte dörren när vi åkte hemifrån, det behövdes inga larm, inga trekammarbrunnar, inga värmepumpar, man kunde byta säte i bilen utan att bli underkänd på besiktningen. När bilen gick sönder vilken kostade 19 000 kr ny så stannade man vid en mack på natten och ofta fixade nån den typ gratis speciellt med dagens mått mätt.

Jag har bara besökt ett land i Asien men det förvånande nog för mig var mycket mer likt det land jag växte upp i än mitt eget land idag. Då just detta land inte verkar speciellt vana vid utlänningar så blir man väldigt väl omhändertagen och till och med tullaren ville fotografera sig med vårt första barn :). Det ska dock sägas att folk dog i demonstrationer för att få landet till vad det är nu då en diktator tog över efter att de befriat sig från holländare och japaner. Eftersom jag rest otroligt lite och funnit detta land så finns det säkerligen många fler sådana precis som universum säkert har många planeter liknande jorden. Jag blev intvingad i Eus frimarknad mot min röst och kan inte realistiskt flytta av olika anledningar varav vaccinering är en :) men jag vet hur saker kan vara om man t ex subventioner el och annat för låginkomsttagare med normala bilar samt förbjuder utlänningar att köpa mark och liknande av värde, det blir bättre precis som det var i Sverige förr när vi höll oss mer för oss själva.

Mig spelar egentligen inte de här elpriserna nån gigantisk roll om det inte varit för påverkan på matpriserna då jag helt enkelt inte kommer betala dem när det bundna går ut, huset får frysa några månader, det har gjort det förr och fungerar ändå mycket bättre än lägenhet, lite tråkigt men jag är gammal och vi kan trycka ihop oss på liten yta men det som oroar mig är vad barnen ska göra i ett land där allt kostar en förmögenhet, jag tror de måste lämna efter skolorna är färdiga.
 
Redigerat:
  • Gilla
he-peter och 1 till
  • Laddar…
många felaktiga uppgifter blandat med faktaförnekelse i tråden på sistone...

jag kan väl ta och göra några påpekanden:

J jawen skrev:
ett "genomsnitts-vindverk" om 2 MW
nej, det har bara installerats enstaka verk på 2 MW efter 2017 i Sverige, idag ligger genomsnittseffekten på 5.3 MW

J jawen skrev:
Ofta ligger "startvinden" för dessa "så dom kommer igång" runt 5 m/s
nej, ofta ligger startvinden (cut-in) på 3 m/s på de verk som är vanliga vid installation idag, vilket gör att verken producerar lite grann även vid svaga vindar – men visst, det är inte särdeles mycket – vilket dock minskar tiden för "noll-produktion"

J jawen skrev:
Mellan åren 2000–2015 har endast 11 % av den installerade vindkraftseffekten funnits tillgänglig under årets mest el-konsumerande timma & det är den mest tillförlitliga statistiken
"den mest tillförlitliga statistiken"? nej, så är det inte – jag har förvisso inga uppgifter tidigare än 2009, men då var vindkraften ändå så blygsam i Sverige – från 2009 och framåt har vindkraften i snitt producerat 29% av den installerade effekten under topplast-timmen och de senast fem åren i genomsnitt 35% (som allra mest 66%, för två år sedan); däremot är det lägsta värdet under de senaste tretton åren blott 11% (inföll vintern 2018-2019) och det används som ett worst case-scenario i Svenska kraftnäts bedömningar utav den svenska effekttillräckligheten

den vindkarta du klippte in vet jag inte vad den kommer ifrån, men av utseendet att döma skulle jag gissa att kartan är baserat på arbeten från Risø forskningscentrum (Roskilde), publicerad 1989 med vindhastigheter på 50m höjd över marken (som var en relevant höjd för trettio år sedan)

det finns svenskt material med bättre upplösning och vindhastigheter på 100m höjd baserat på arbeten vid Uppsala universitet:
Kartan visar genomsnittlig vindhastighet över Sverige, färgkodad, med legend, från Energimyndigheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


i varje landskap finns goda förutsättningar för vindkraftverk (men kanske inte alltid på önskvärda platser), och nästan hela SE4 beräknades ha årsmedelvindar på goda 7 m/s eller högre

J jawen skrev:
Och Tyskland importerar hela 70% av sin el just nu, vilket självklart sätter hela "elmarknaden" i ett "onormalt läge"
J jawen skrev:
Okey man kan skilja på energi och el även om dom "hänger ihop", men summa summarum så är det just gas/olje-tillgången & deras priser som uppenbart styr hela elmarknaden "indirekt", så man kan ju inte "plocka bort" att om ett stort land importerar hela 70% av sin totala energi så blir det stor påverkan på det "gemensamma" elpriset inom EU.
hur ser energiimporten ut för övriga länder i Europa? hur många ligger bättre till?

tittar man på Sveriges energitillförsel för år 2020 hos Ekonomifakta säger de att Sverige importerade 51% av sin energi (fossilt och kärnkraft), 19% var inhemsk (vatten, vind och sol), medan resten är svårare att separera – främst de 26% biobränslen som inrymmer både inhemska och importerade bränslen

J jawen skrev:
Ja man kan onekligen fråga sig hur länge Tyskland kan "ljuga" för sitt folk, om sitt lands "el-omställning".

Tyskland har sagt att dom ska installera 22 gigawatt sol-el per år, och det skulle innebära att Tyskland måste montera & få igång 690 stycken solpaneler varje dag året runt.
J jawen skrev:
Travar du dom 4 cm tjocka sol-panelerna uppe på varandra, så blir det 10 km höjd att installera varje arbetsdag enligt experterna, så det kanske va 2000 paneler om dan.
jo, 22 GW solpaneler var den tyska ambitionen för år 2026 och framöver, som presenterades i april – i fjol installerade tyskarna 7 GW, året innan 6 GW och i år tror man det blir mellan 8 och 9 GW – så 22 GW kräver en fortsatt upprampning för att nå det uppsatta målet, men det låter inte orimlligt att kunna uppnås

några andra referenspunkter – i fjol installerades över 41 GW solceller över hela Europa: mest i Tyskland, ungefär lika mycket i Spanien, Polen installerade 5 GW, Nederländerna 4 GW, Frankrike 2.7 GW, Danmark 1.5 GW och Sverige 1.1 GW, medan Kina på egen hand installerade 70 GW solceller, och det lär bli än mer i år

och allt är tyskarnas fel!

"stängningen av tre tyska kärnkraftverken och att de därför kastades in i ett ryskt gasberoende och nu får hela Europa sota för för tyskarnas havererade energipolitik" är en mantra som upprepas till leda

låt oss då titta på hur olika länder använde gas till sin elproduktion under fjolåret
Karta som visar andelen naturgas i elproduktionen i Europa år 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

gas används praktiskt taget överallt, och det inte bara marginellt – Tysklands gasanvändning ligger på ungefär halva EU-genomsnittet och var lägre än Frankrikes – Sacré-Cœur!
 
Redigerat:
  • Gilla
te95mne och 11 till
  • Laddar…
T tslabot skrev:
Sorry för att jag svarar en gång till men vill ge yngre forumanvändare en bild av hur läget var i Sverige, det är inte alls länge sedan landet var annorlunda och det inte kostade 10 års löner för ett litet hus på en liten tomt och två var tvungen att heltidsarbeta för att kunna ha familj, hus och bil. När jag växte upp bodde vi i ett hus som köptes nyrenoverat inklusive 4 hektar relativt mogen skog för nåt på 90 000 kr och när vi var små var mamma hemma precis som många andra mammor. Har för mig att när jag var 10 år så hade pappa 100 000 i årsinkomst på industri golvet, det behövdes inga besparingar eller investeringar och vi låste inte dörren när vi åkte hemifrån, det behövdes inga larm, inga trekammarbrunnar, inga värmepumpar, man kunde byta säte i bilen utan att bli underkänd på besiktningen. När bilen gick sönder vilken kostade 19 000 kr ny så stannade man vid en mack på natten och ofta fixade nån den typ gratis speciellt med dagens mått mätt.

Jag har bara besökt ett land i Asien men det förvånande nog för mig var mycket mer likt det land jag växte upp i än mitt eget land idag. Då just detta land inte verkar speciellt vana vid utlänningar så blir man väldigt väl omhändertagen och till och med tullaren ville fotografera sig med vårt första barn :). Det ska dock sägas att folk dog i demonstrationer för att få landet till vad det är nu då en diktator tog över efter att de befriat sig från holländare och japaner. Eftersom jag rest otroligt lite och funnit detta land så finns det säkerligen många fler sådana precis som universum säkert har många planeter liknande jorden. Jag blev intvingad i Eus frimarknad mot min röst och kan inte realistiskt flytta av olika anledningar varav vaccinering är en :) men jag vet hur saker kan vara om man t ex subventioner el och annat för låginkomsttagare med normala bilar samt förbjuder utlänningar att köpa mark och liknande av värde, det blir bättre precis som det var i Sverige förr när vi höll oss mer för oss själva.

Mig spelar egentligen inte de här elpriserna nån gigantisk roll om det inte varit för påverkan på matpriserna då jag helt enkelt inte kommer betala dem när det bundna går ut, huset får frysa några månader, det har gjort det förr och fungerar ändå mycket bättre än lägenhet, lite tråkigt men jag är gammal och vi kan trycka ihop oss på liten yta men det som oroar mig är vad barnen ska göra i ett land där allt kostar en förmögenhet, jag tror de måste lämna efter skolorna är färdiga.
Bra reflektioner men ska vi vara ärliga så är det en del faktafel. En vanlig bil har alltid kostat runt en årslön för att generalisera lite grovt.
När en "bil" kostade 19.000 ny så hade man inte 100.000 kr på golvet i en industri. Nog för att det var en hemsk inflation/lönespiral ett tag.
Vet att farsan bytte bil varannat år och fick tillbaka pengarna i inbyte men så stack ju lönerna och nypriset iväg så det kostade ju såklart.

Men att kunna köpa en ny bil för tre månadslöner för en knegare så har vi inte alla fakta rätt :)
 
  • Gilla
lob
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Har du inget mer konkret i sakfrågan än ditt vanliga nedsablande av medskribenter så kan du hålla dig borta.

från min tidigare länk som du borde ha läst…


”Marginalprissättning är inte unikt för elmarknaden utan sker på alla konkurrensutsatta marknader. Som konsumenter är det sällan vi ser detta då vi nästan aldrig handlar direkt av producenten, utan vanligen via en återförsäljare.”
De flesta konkurrensutsattta marknader?
Kan du inte lista några av dem?
(Svar från Daniel 109 kommer som vanligt att ignoreras)
 
Redigerat:
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Men gör ett försök. Ignorera priset, och fundera över vad som är dysfunktionellt.
Ja? Vad är då dysfunktionellt?
 
Z Zodde skrev:
Opening/close calls funkar så. Priset sätts på en given tidpunkt och blir du inte matchad får du inte handla.
Ja, men inte resten av aktiemarknaden.
 
S sunqan skrev:
Tror han syftar på det som framförts i nåt inlag - att man från politiker håll vill ha ett högt elpris så folk sparar el och/eller skn får in höga flaskhalsavgifter.
Att Vattenfall får in stora inkomster.
 
J jawen skrev:
citat
Omkring 70 procent av Tysklands energibehov täcks av import
slut citat

[länk]
Energi, inte el.
 
  • Gilla
te95mne
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Jag tror svenskarna förstår att ett krig i Europa ger högre energipriser oavsett ”modell”
De luras till det, ja.
 
Z Zodde skrev:
Priset sätts efter den sista (dyraste) producerade kWh. Så länge Gaskraftverk behövs och är dyrast sätter dom priset.
Du verkar fortfarande inte riktigt förstå detta med marginalprissättning…???
Vi förstår mer och mer..
 
D Dayangel skrev:
Än värre, om det nu verkligen är som Zodde och Daniel antyder, att det i händelse av exempelvis endast 0,1% gaskraft kvar i elmixen som får sätta priset för hela marknaden så är systemet verkligen helt åt helvete. Att frikoppla gasen från handeln vore ju inte en dag för sent.
"Hur skulle det annars fungera?"
 
  • Gilla
Dayangel
  • Laddar…
K karlmb skrev:
De flesta konkurrensutsattta marknader?
Kan du inte lista några av dem?
Ta vilken råvarumarknad du vill.
Jag har gett dig exempel flera gånger. Men du tar ju inte in något alls. Men det är så marknadsekonomier ser ut.
 
K karlmb skrev:
Ja? Vad är då dysfunktionellt?
Säg du, jag har aldrig hävdat att marknaden inte funkar....
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Säg du, jag har aldrig hävdat att marknaden inte funkar....
Att en desperat elhandlare i Tyskland kan sätta priset för en massa länder en enskild timme.
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.