Acropora skrev:
Det kommer inte att bli snyggt med PVC fönster, Då min granne har gjort det och det blev inte snyggt, Det syns tydligt att det är plast fönster
så fult är det inte tycker jag... skall måla en gång till
 
  • DSC03142.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00184.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönstermontör skrev:
Ser väldigt plastigt ut. Matchar trappen..
Hur det nu ser ut i verkligeheten är en sak, men på bilderna går det omöjligtvis att avgöra om fönsterna är av plast eller trä.

Det där med trappen var ett slag under bältet. Det var inte därför bilderna var där. Ska vi gissa att signaturen Fönstermontör verkligen är just fönstermontör och enbart monterar träfönster. Så det han ser på bilden är en förlorad kund?
 
ja tänkte väl någon vilsen själ skulle klaga på våran provisoriska trapp, skall dränera först innan altanen
 
Med plastfönster slipper man flagande färg och kåda också och nu menar jag inte efter 10-15 år utan 2 - 3 år efter montage med Elits träfönster. Numera efter den besvikelsen blir det plastfönster även om jag föredrar materialet trä mycket mer!


/Rob
 
Tycker att plastfönster passar in väldigt bra på nyare hus. Det är ju billigare också, särskilt om man köper i Tyskland. Någon som vet hur det är med brandklassning? Sverige har väl hårdare krav än Tyskarna vad gäller ämnen som avges vid brand?
 
herbakro skrev:
Sverige har väl hårdare krav än Tyskarna vad gäller ämnen som avges vid brand?
Är det så, eller inbillar vi oss något man gärna vill tro? Jag vet inte, men skulle gärna vilja se konkreta bevis i form av något dokument. Länk till relevanta PDF:er, någon?
 
Det går inte att laga ett pvc fönster och hur bra är pvc för naturen?... trä är utmärkt material ur alla vinklar.
 
trät kräver sitt underhåll med diverse kemprodukter (t.ex färg) som kanske inte heller är speciellt bra för naturen. men jag håller med om att trä ett ett bra och snyggt material. men underhållet som kommer med det är mindre kul...
 
Rogers stuga skrev:
Det går inte att laga ett pvc fönster och hur bra är pvc för naturen?... trä är utmärkt material ur alla vinklar.
Trä har många fördelar: det är billigt, det är lätt att bearbeta, det har låg densitet, det är enkelt att sammanfoga med enkla mekaniska förband.

Men trä har också många nackelar: det är hygroskopiskt, det är ortotropt med varierande hållfasthet och formbeständighet i olika riktningar, det är inte formbeständigt, det är inte homogent, det angrips av mikroorganismer och skadeinsekter.

Så man kan inte med bästa vilja i värden mena att trä är bra ur ALLA synvinklar. Just fönstertillverkning är ett område då träets nackdelar framträder tydligt.

Det där med att laga fönster är många som bekymrar sig över. Jag har genom åren varit tvungen att laga rätt så många fönster, och det har varit möjligt att laga dem på eftersom de varit gjorda av trä. Men å andra sidan har skadorna uppstått just på grund av att de varit gjorda av trä. De har ruttnat, spruckit eller svällt.

Naturligtvis går det att reparera även PVC-fönster. Det är däremot svårt att se vad det skulle bli för typ av skada. De kommer ju inte att ruttna, spricka eller svälla. Det kan ju naturligtvis vara så att någon skjuter med luftgevär så det blir ett hål i karmen. Men då finns det ju preparat som Plastic Padding.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.