P paralun skrev:
Jo men det är ju samma sak med Danmark som med Tyskland samt Sverige, vi har för liten planerbar elkraftsproduktion... mycket enkel matematik. (det borde även röd-gröna fatta!)
Så det blir en dysfunktionell elmarknad av den här soppan.
Än värre, om det nu verkligen är som Zodde och Daniel antyder, att det i händelse av exempelvis endast 0,1% gaskraft kvar i elmixen som får sätta priset för hela marknaden så är systemet verkligen helt åt helvete. Att frikoppla gasen från handeln vore ju inte en dag för sent.
 
  • Gilla
Lullejulle och 4 till
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
Än värre, om det nu verkligen är som Zodde och Daniel antyder, att det i händelse av exempelvis endast 0,1% gaskraft kvar i elmixen som får sätta priset för hela marknaden så är systemet verkligen helt åt helvete. Att frikoppla gasen från handeln vore ju inte en dag för sent.
Jo men det lyckades man ju med inom EU efter månaders av förhandlingar att sätta ett gastakspris.
Mot förslaget var såklart Tyskland, Danmark och Österrike, samtliga rabiata kärnkraftsmotståndare.
https://www.svd.se/a/76Pbjv/ny-jakt-pa-gastak-i-eu
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men det lyckades man ju med inom EU efter månaders av förhandlingar att sätta ett gastakspris.
Mot förslaget var såklart Tyskland, Danmark och Österrike, samtliga rabiata kärnkraftsmotståndare.
[länk]
Jag menar dock att frikoppla det helt, bort med all prissättning av gasproducerad el från nordpool helt och hållet. Om Daniel sen menar att det leder till elbrist så prioritera isåfall tillgång till länder som inte har denna gasproducerad el.

Edit: låt dom alltså betala för sin el som kommer från gas utan att det påverkar övriga länder.
 
Redigerat:
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Vad händer med priserna om Tyskland inför mer än ett elområde?
 
P paralun skrev:
Vi ska ju givetvist enbart bygga precis så mycket kärnkraft som behövs för en rimlig planerbar produktion när det är kallt och inte blåser. Sen går det ju inte med länder som Danmark som har på tok för lite planerbar elproduktion. Men jag är ganska säker att Frankrike i spetsen har en bra plan, Frankrike kommer aldrig mer att se sin kärnkraftsflotta bli plågad av låga priser och för lite underhåll, garanterat!
Nja, så länge elmarknadens regler ser ut som de gör, ser jag ännu hellre att vi bygger så mycket kärnkraftverk som behövs inte bara för Sveriges egna konsumtion vid kyla, stiltje, moln och mörker, utan även så mycket att det fyller 70% av våra exportkablar - annars får vi fortsatt ”kontinentalpriser” på elen.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
D
B b8q skrev:
Nja, så länge elmarknadens regler ser ut som de gör, ser jag ännu hellre att vi bygger så mycket kärnkraftverk som behövs inte bara för Sveriges egna konsumtion vid kyla, stiltje, moln och mörker, utan även så mycket att det fyller 70% av våra exportkablar - annars får vi fortsatt ”kontinentalpriser” på elen.
..bra ide om man kunde anta att det inte kom nya då, nu är det ju redan fler kablar på gång, och ju mer kraft vi bygger ju fler kablar byggs det, dessa byggs på kortare tid än kraftproduktion så du kan aldrig vinna det spelet.
 
  • Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
Attitudeswe
P paralun skrev:
Ett krig ger inte de här följderna annat om ett land som Tyskland lägger ner kärnkraft och gör sig beroende av Putins gas... sen kunde de ha backat beslutet om att lägga ner för tre kärnreaktorer för ett år sedan.
Rena dumheterna iscensatt av "de gröna" i Tyskland.
Gundremmingen C BWR Shut down[75] 1288 31-dec-21
Grohnde 1 PWR Shut down[75] 1360 31-dec-21
Brokdorf 1 PWR Shut down 1410 31-dec-21
2020 stod dom 6 som var i drift för 13% av tysklands elförsörjning. 3 är fortsatt i drift till April 2023. Tyskarna har nog minskat sin förbrukning med mer än 7%. Har svårt att se att 3 ytterlilare KK verk hade haft inverkan på vårat elpris. Tyskland har som bekant 8ggr fler invånare än Sverige.

Om man har tillgång till reglerkraft så är det utmärkt med en bas av kärnkraft/vindkraft så man kan spara på reglerkraften och slippa fossil reglerkraft helt under fler timmar. Bara om man slipper den helt så går priset ner.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
2020 stod dom 6 som var i drift för 13% av tysklands elförsörjning. 3 är fortsatt i drift till April 2023. Tyskarna har nog minskat sin förbrukning med mer än 7%. Har svårt att se att 3 ytterlilare KK verk hade haft inverkan på vårat elpris. Tyskland har som bekant 8ggr fler invånare än Sverige.

Om man har tillgång till reglerkraft så är det utmärkt med en bas av kärnkraft/vindkraft så man kan spara på reglerkraften och slippa fossil reglerkraft helt under fler timmar. Bara om man slipper den helt så går priset ner.
Njau ungefär samma resonemang försökte "de gröna" med men Scholz bestämde slutligen att tre kärnreaktorer ska vara kvar. I slutändan när elmarknaden budar om elpriset så handlar det oftast om mindre elvolymer så varje MW är mycket värt. Sen viktigast så skulle Tyskland mycket väl kunna återstarta de kärnreaktorer som stoppades för 1 år sedan.
https://www.dw.com/en/germany-extends-lifetime-of-all-3-remaining-nuclear-plants/a-63466196
 
Attitudeswe
P paralun skrev:
Njau ungefär samma resonemang försökte "de gröna" med men Scholz bestämde slutligen att tre kärnreaktorer ska vara kvar. I slutändan när elmarknaden budar om elpriset så handlar det oftast om mindre elvolymer så varje MW är mycket värt. Sen viktigast så skulle Tyskland mycket väl kunna återstarta de kärnreaktorer som stoppades för 1 år sedan.
[länk]
Dom två i söder behölls inte för att sänka priset utan snarare för att det inte funnits tillräckligt med el annars (rullande avbrott)
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Dom två i söder behölls inte för att sänka priset utan snarare för att det inte funnits tillräckligt med el annars (rullande avbrott)
Nej då hade BMW blivit utan el i Munchen, hemska tanke om inte X1 skulle kunna laddas (Isar2) .
-
DN har en välskriven artikel utanför betalväggen just nu om den "Perfekta stormen" och hur våra politiker stängde ner kärnreaktorer.
https://www.dn.se/sverige/sa-skapade-politik-och-marknad-en-perfekt-storm-som-stangde-reaktorerna/
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Inte riktigt 16 000 kr för denna December men hörde uppgifter om elräkningar för två olika personer på ett jobb där man tjänar drygt 20 ut om man jobbar heltid vilket många inte gör. Den ene fick nåt på 11 000 kr (heltidare) i elräkning för December, den andre nåt på 9 000 (halvtidare samt tror andra hälften sjukskriven).

Jag vet inte om dessa kostnader inkluderar elöverföring men får hoppas det gör det men tror knappt det. Jag vet att den som fick 11 000, för ett par år sen satte in en luft vatten på sin normalstora tegelvilla, så uppskattningsvis en investering på drygt 100 papp för att ändå betala halva heltidslönen bara för el i December. Har sett lite fotbollsmål och sånt utanför villan så gissar där är några barn också så vi får väl lägga till en del av den dubbelt så dyra maten, barnomsorg och värdeminskning på vad jag uppskattar är en 5-6 år gammal tysk mellanklass sedan då den säkert behöver bytas nån gång. Skulle gissa att villan köptes för ca fem år sen så inte omöjligt ränta kommer till allt det andra. Alltså en enkel kalkyl helt utan övrig konsumtion säger mig att om där inte finns en till heltidsarbetande person i det hushållet så måste det kännas rätt trist gå till jobbet i Januari.

Lovande det här, gäller att de 10% som äger 70% av Sveriges tillgångar eller vad det nu var konsumerar vilt om de ska kunna hålla igång Sverige då undre 50% lär lägga varenda öre plus lite till på hyra, el och mat, dessutom får de vara redo att köpa upp ett gäng hus av kronofogden gissar jag.
 
  • Ledsen
jawen
  • Laddar…
T tslabot skrev:
Inte riktigt 16 000 kr för denna December men hörde uppgifter om elräkningar för två olika personer på ett jobb där man tjänar drygt 20 ut om man jobbar heltid vilket många inte gör. Den ene fick nåt på 11 000 kr (heltidare) i elräkning för December, den andre nåt på 9 000 (halvtidare samt tror andra hälften sjukskriven).

Jag vet inte om dessa kostnader inkluderar elöverföring men får hoppas det gör det men tror knappt det. Jag vet att den som fick 11 000, för ett par år sen satte in en luft vatten på sin normalstora tegelvilla, så uppskattningsvis en investering på drygt 100 papp för att ändå betala halva heltidslönen bara för el i December. Har sett lite fotbollsmål och sånt utanför villan så gissar där är några barn också så vi får väl lägga till en del av den dubbelt så dyra maten, barnomsorg och värdeminskning på vad jag uppskattar är en 5-6 år gammal tysk mellanklass sedan då den säkert behöver bytas nån gång. Skulle gissa att villan köptes för ca fem år sen så inte omöjligt ränta kommer till allt det andra. Alltså en enkel kalkyl helt utan övrig konsumtion säger mig att om där inte finns en till heltidsarbetande person i det hushållet så måste det kännas rätt trist gå till jobbet i Januari.

Lovande det här, gäller att de 10% som äger 70% av Sveriges tillgångar eller vad det nu var konsumerar vilt om de ska kunna hålla igång Sverige då undre 50% lär lägga varenda öre plus lite till på hyra, el och mat, dessutom får de vara redo att köpa upp ett gäng hus av kronofogden gissar jag.
Har man som ensamhushåll köpt boende, sån ny bil och ny värmepump på en dålig lön så har man nog haft det för bra ändå eller varit naiv. Nåt stämmer inte
 
P paralun skrev:
Nej men det är nog hög tid att även Danmark ser över sitt energisystem för den är rena skämtet med ideliga exportberoenden av Norge samt Sverige. Rent "snylteri" enligt min mening.
danskarna håller på att renovera sina gasplattformar i nordsjön (tyra) skall vara färdigt till sommaren

danska gasfält - Sök på Google
Swedegas - Försörjning
 
P Pligg85 skrev:
Har man som ensamhushåll köpt boende, bil och värmepump på en lön så har man nog haft det för bra eller varit naiv.
Förmodligen är där en till lön men min åsikt är att en heltidsarbetande ska kunna ha bil och hus, jag vet länder som i Sverige betecknas som u länder där de kan det. Well well uppenbarligen är det accepterat att el ska vara en lyxvara, väntar nu bara på vattnet också.
 
  • Gilla
  • Ledsen
jawen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.